Моите коментари
Допълнение на коментар от Свилен Воденичаров, Председател на Българска Яхтена Асоциация
"В същото време споделяме мнението на експертната общност, че въвеждането на нова междинна степен за правоспособност до 200 БТ е логична и подкрепяна от международната практика посока, но също така и опасенията, че при липса на правилно регламентирани курсове, обучения и ясни дефиниции, има значителен риск от международно непризнаване на сертификатите, което би поставило българските екипажи и бизнеса в неблагоприятна позиция."
Подкрепяме и сме съгласни, че програмите трябва да не бъдат специфични, а да се приложат вече утвърдените международно признати, например Малта. Няма да ни се разсърдят, ако препишем техните програми и няма как чуждите споменати администрации да не ги признаят, след като те самите са ги писали.
В момента се създава впечатление за прибързано приемане на решения, без предварително да са установени ясни и последователни правила за класификация на яхтите според тяхната големина (дължина и БТ) и предназначение (търговска дейност или лично ползване) – така както тези категории са ясно и недвусмислено дефинирани в кодексите на водещите морски администрации в индустрията.
Трябва да се обърне внимание, че в оповестеното предложение за промени е предвидена дефиниция на "търговска яхта", а международната практика отнасяща се до правоспособностите за капитан ги разделя според бруто тонажа, отразен в СЕ сертификата на яхтата (регистрация, технически талон и останалите еквивалентни документи издавани от различните администрации).
Все още липсват прецизно формулирани ключови понятия като „търговска яхта“, не е регламентиран по прозрачен и международно съпоставим начин процесът на регистрация и сертифициране на подобни съдове в България, както и редът за признаване на стаж – елемент, който следва да отговаря на най-високите международни стандарти и утвърдени практики в сектора.
Ако тук се говори за изработване на нов Кодекс на яхтеното плаване, не виждам как това касае настоящите промени.
С оглед на това предлагаме да бъдат обсъдени следните ключови въпроси:
1. Провеждане на международен професионален дебат
Включване на експерти от водещи флагови администрации – Малта, Маршалови острови и Великобритания (МСА), които определят глобалните стандарти в яхтената индустрия, както и представители на българския бизнес, морски учебни заведения и практикуващи капитани и екипажи.
Този дебат е вече проведен и ние предлагаме да почерпим от вече извървените пътеки.
2. Изготвяне на ясна и точна дефиниция на понятието „търговска яхта“
Определението е критично за правилното лицензиране, за признаване на стажа и за международното приемане на издаваните документи.
С § 34, т. 2 от проекта се предлага допълнение на § 10 от Допълнителните разпоредби на наредбата във връзка с въвеждане на определения за „търговска яхта“ и „плавателен съд за лично ползване (джет)“. Определението на понятието „търговска яхта“ е взаимствано от дефиницията в Кодекса за търговските яхти, 2025 г. на Малта (Commercial Yacht Code, 2025). Определението на понятието „плавателен съд за лично ползване“ използва дефиницията в § 1, т. 3 от Допълнителните разпоредби на Наредба за съществените изисквания и оценяване на съответствието на плавателните съдове за отдих и на плавателните съдове за лично ползване, приета с Постановление № 388 на Министерския съвет от 30.12.2015 г. (обн., ДВ, бр. 4 от 2016 г.).
3. Въвеждане на междинна правоспособност „Капитан до 200 БТ“,
която да отразява реалните нужди на сектора и международния модел на квалификации, като не се ограничава с ограничение за местно плаване, което обезсмисля полезността на този сертификат.
Абсолютно сме съгласни!
4. Утвърждаване на ясен, прозрачен и международно съизмерим ред за записване и признаване на стаж на яхти
Това е фундаментален елемент от кариерното развитие на морските лица и трябва да бъде уреден в съответствие с добрите практики на водещите морски администрации.
Предлагаме тези нови сертификати за правоспособност да ползват формата описана в Приложение №14 към Наредба №6 (общоприетата форма, както е описана към Кодекса STCW), като се впишат следните ограничения:
1. “плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, използвани с търговски цели / valid for pleasure crafts, commercially used” съгласно чл. 100 (3) от Наредба №6.
2. При необходимост предлагаме и добавяне в ограниченията “, които не носят товар/which do not carry cargo” по модела на Администрация MCA (Приложение №2) и за да се избегне противоречие с изискванията за подготовка на морски кадри за конвенционални търговски кораби.
3. Може да бъде добавено и ограничението за броя пасажери.
Предлагаме останалите реквизити към формата към Приложение №14 да останат същите като например вписването на функциите (1 Корабоводене, 3 управление експлоатацията на кораба и грижа за лицата на борда и 7 съгласно номенклатурата описана в Кодекса STCW и в чл. 19 ал. 1 от Наредба №6) и нивата на отговорност (отново съгласно същата номенклатура).
Във връзка с първоначалното издаване и преиздаването на свидетелствата Капитан на Търговска Яхта до 500БТ и Капитан на Търговска Яхта до 200БТ, предлагаме да се направят необходимите промени или допълнения към Наредба №6 в Раздел II Плавателен стаж, например в чл. 8 (1) Плавателен стаж на морско лице е действителното време, прослужено на търговски кораб или търговска яхта по време на експлоатацията му, свързано с изпълнение на функциите, определени за съответната длъжност.
Придобитите правоспособности Капитан на Търговска Яхта до 500БТ и Капитан на Търговска Яхта до 200БТ трябва да бъдат вписани и в регистрите по чл. 95 т. 4 и т. 5
В преходните разпоредби по примера на прилаганата практика относно други правоспособности предлагаме да бъде дадена възможност за притежателите на правоспособност "Шкипери на кораб за спорт и развлечение до 300БТ" и отговарящи на изискванията относно плавателния стаж и за допълнителните свидетелства за професионална компетентност, да могат да заявят издаване на свидетелство за правоспособност “Капитан на търговска яхта до 200БТ”. По този начин се допуска придобиването на правоспособност „Капитан на търговска яхта до 200БТ” от лица, които вече са придобили правоспособност за управление на плавателно средство за спорт, туризъм и развлечение с по-голям размер, а именно 300БТ, и следователно имат необходимата подготовка за управление и на по-малък плавателен съд, но с допълнение на уменията и компетенциите изисквани за опериране на търговска яхта извършваща търговска дейност във връзка с опазването на човешкият живот, имуществото и околната среда.
За да бъде направено конкретно предложение относно създаването на нова правоспособност "Капитан на търговска яхта до 200БТ" на английски език "Master of Commercial Yachts less 200GT" (изискване на STCW свидетелствата за правоспособност да бъдат издавани на езика на Администрацията и на английски език, по което да бъде взето решение дали се приема:
В чл. 41 да бъде добавена нова точка, с която да се определят изискванията за придобиване на правоспособност "Капитан на търговска яхта до 200БТ", както следва:
1. Навършена възраст 20 години;
2. Придобита правоспособност "Водач на кораб до 40БТ";
3. Средно образование и успешно завършен подготвителен курс за Капитан на тръгвоска яхта до 200БТ одобрен от ИАМА (коментар: курсът разбира се трябва да бъде съобразен с реалностите за комплектуване на тези плавателни средства с екипаж, техническите специфики и оборудване);
4. Допълнителна професионална квалификация и подготовка Начална подготовка по морска безопасност и наличие на валидно свидетелство за корабен радиооператор обща категория за СМСББ;
5. Плавателен стаж от 6 месеца след придобиването на правоспособност по т. 2 като капитан на кораб за спорт и развлечение;
6. Успешно положен изпит пред комисията по чл. 74 ал. 1 по одобрена изпитна програма съгласно чл. 74 ал. 3
ИАМА разполага с необходимия опит и човешки ресурс, за да изготви всички други необходими промени свързани със създаването на нова правоспособност като допълнения по чл. 100, чл. 104, чл. 105, чл. 106, чл. 108 и други.
Аргументация на предложените допълнения:
Желанието на общността е да бъдат приложени в Българското законодателство международните практики. За пример добавяме текстовете на MCA от Великобритания и Администрацията на Полша:
1. MCA Великобритания чрез MSN 1858 Training & Certification Guidance: UK Requirements for Deck Officers on Large Yachts (24m and over)
В чл. 2 на посоченият документ е описана структурата на издаваните сертификати като за яхти до 200БТ Администрацията издава два сертификата по регулациите на STCW, а именно II/2
В чл. 3.2 на посоченият документ са посочни изискваният Requirements to obtain a Master, II/2, Code Vessels less than 200 GT, Unlimited Area and Officer of the Watch Yachts, less than 500 GT, Unlimited Area, Certificate of Competency, а именно:
1) навършени 18 години;
2) плавателен стаж от 6 месеца след придобиването на RYA Yachtmaster Ocean or IYT Master of Yachts Unlimited (това са квалификационни центрове одобрени от Администрацията за провеждането на обучителни курсове)
3) валиден сертификат RYA Yachtmaster Ocean or IYT Master of Yachts Unlimited
4) допълнителна подготовка по Начална подготовка по морска безопасност и корабен радиооператор обща категория за СМСББ; HELM курс, който е без еквивалент по STCW, но е свързан с човешкият фактор и управление на екипажа. Близък до Bridge teamwork and resources management MMO 1.22, както и Security Awareness (STCW Code Table A-VI/6-1), „Познания по опазване на морската среда“
5) валидно медицинско свидетелство по формата на ENG1;
6) успешно положен изпит
2. Администрацията на Полша чрез Regulation of the Minister of Maritime Economy and Inland Navigation от 29 Януари 2018 година относно Qualifications and Training for Commercial Yacht Crews and Conditions of Obtaining such Qualifications и публикувано до IMO чрез циркуляр STCW.2/Circ.119 от 19 Юли 2023 година
1) навършени 20 години;
2) валидно свидетелство за шкипери на моторна яхта или капитан на яхта;
3) документиран плавателен стаж като член на палубна команда от 6 месеца след придобиването на свидетелство по 2);
4) успешно завършен подготвителен курс;
5) Long-range communication license
6) успешно положен изпит
Както виждате изискванията на други администрации, издаващи сертификати в съответствие с изискванията на STCW се припокриват с предлаганите от нас. Готови сме да дадем и предложения по изготвянето на учебните и изпитните програми, но бихме искали да подчертаем, че практиките от други Администрации са достатъчно добри и международно признати и е необходимо само да бъдат приложени и от Българската Администрация.
Сегашните изготвени предложения не решават проблемите посочени по-долу и не постигат целите като конкурентн на другите Европейски държави възможност за проесионално развитие на българските морски лица в сферата на яхтинга, привличане на нови професионалисти в сферата и утвърждаване на Българските морски квалификационни центрове в обучението на морски кадри в сектора на яхтинга.
Уважаеми г-н Министър,
Уважаеми г-н Заместник Министър,
Уважаеми г-н Директор на ИАМА,
Уважаеми г-да Директори на дирекции и отдели,
През годините са правени опити за осъвременяване на нормативната уредба и уреждане на въпросите свързани с разработване и въвеждане на структура за сертифициране на яхтени палубни офицери заети на кораби за спорт, туризъм и развлечения използвани за търговски цели (по-нататък яхти) адаптирана към спецификите на яхтената индустрия. За съжаление към днешна дата нямаме Българско свидетелство за правоспособност, което да е международно признато и адаптирано към специфичните изисквания и условия на яхтената индустрия, подобно на издаваните от Maritime and Coastguard Agency(Приложение №2), Transport Malta (Приложение №3), Република Франция (Приложение №4), Полша (Приложение №5), Белгия, Испания, Кипър и други, позволяващи професионална дейност.
Наредба №6 ОТ 17 ЮНИ 2021 Г. ЗА КОМПЕТЕНТНОСТ НА МОРСКИТЕ ЛИЦА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ (по-нататък Наредба №6) към днешна дата създава значителни затруднения за българските граждани в преследването на кариерно развитие като част от офицерският състав в яхтинга. В момента практически, за да управляват яхти използвани с търговски цели под 500 БТ, които не извършват крайбрежно плаване, капитаните трябва да притежават свидетелство за правоспособност „Капитан далечно плаване на кораб от 500 до 3000 БТ“, което далеч надхвърля практическите изисквания, но и оборудването и комплектуването с екипаж на тези яхти. Постигането на тази висока професионална квалификация на морските лица изисква плавателен стаж от минимум 60 месеца на конвенционални търговски кораби над 500 БТ и теоретично обучение като ММО 7.03 и 7.01, което практически е несъвместимо като практика с плаването на яхти под 500 БТ и желанието на гражданите да се развиват професионално в един много различен отрасъл, какъвто е яхтинга.
Друг недостатък в развитието на български квалифицирани морски лица в сферата на яхтинга е непризнаването на плавателния стаж на тези кораби, което възпрепятства поддържането на придобитите квалификации и правоспособности, дори желаещият да е посветил няколко години от живота си за постигането им. В тази връзка подробно описано по-долу, предлагаме плавателният стаж, както и предлаганите от нас нови правоспособности за яхти да бъдат вписани с ограничение “плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, използвани с търговски цели, които не носят товар/ valid for pleasure yachts, commercially used, which do not carry cargo”, а сертификатите за правоспособност да следват Приложение №14 към Наредба №6 като се нанесат ограниченията “плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, използвани с търговски цели / valid for pleasure yachts, commercially used”. Това ще позволи при необходимост да бъдат адаптирани и курсовете за обучение, каквато е практиката в изброените по-горе европейски страни, за да могат морските лица заети в този отрасъл по-добре да бъдат подготвени за предизвикателствата на работата на яхта.
Всичко изложено дотук поставя българските граждани в неравностойно положение спрямо гражданите на други страни членки на Европейският Съюз и на трети страни, чиито Администрации се възползват от изключенията по чл. 9 от Конвенцията STCW, от правило VII и от правило II/3 т.7
В тази връзка, базирайки се на международните практики в сферата и нашия общ опит и познания в областта, като се стремим да запазим нивата на безопасност относно имуществото и животите на борда и опазване на околната среда наложени от Конвенцията STCW, бихме искали да предложим следното.
За удовлетворяване нуждите и спецификите на яхтената индустрия и съществените разлики с търговското корабоплаване (липсата на дейности свързани с експлоатация на кораба като обработка и подреждане на товари) и за издаването на свидетелства за правоспособност в тази връзка, се позоваваме на:
чл. 9 от Конвенцията STCW за възможността всяка Администрация да прилага други системи за теоретическа и практическа подготовка, включително изискванията за плавателен стаж, отчитащи спецификите на определени типове кораби;
Правило II/3 т. 7 от Приложението към Конвенцията STCW позволяващо на Администрацията да счете, че поради размера на кораба и условията на плаване изискванията на това правило и раздел А-II/3 на Кодекса не е необходимо и целесъобразно да се прилагат изцяло, тя може в определена степен да освободи капитана и вахтения помощник- капитан на такъв кораб или клас кораби от някои изисквания;
Правило VII/1 относно издаването на алтернативни сертификати
STCW.7/Circ.24 6 February 2017 т.3 от Анекса към този документ относно насоки към Администрациите за изискванията на STCW конвенцията.
както и наличието на чл. 40 от Наредба №6 за правоспособностите със специфични изисквания в морското корабоплаване и възможността за използване на вече установената практика за утвърждаване на тези правоспособности;
възможността за вписване на ограничения в сертификатите съгласно чл. 100 (3) от Наредба №6
примери от световната практика описани в Приложения от 1 до 4, към това писмо.
С предлаганите изменения и допълнения се постигат следните цели
Признаване на издаваните от ИАМА сертификати за капитан и вахтен помощник-капитан за плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, използвани с търговски цели от всички администрации по STCW конвенцията;
Утвърждаване на България и българската морска администрация като един от лидерите в подготовката и квалификацията на морски кадри за яхтената индустрия;
Всички акредитирани български морски квалификационни центрове ще придобият нови курсисти, желаещи да се развиват в яхтената индустрия и следователно допълнителни приходи:
Пример за допълнителни приходи могат да бъдат практики за признаване на стаж на тренажор (каквато практика има в MCA съгл. Чл. 9 от Конвенцията (Приложение №2))
Изискванията на Наредбата в съответствие с Конвенцията за допълнителна и специална подготовка ще увеличат курсистите по съответните курсове.
В момента българи работещи в яхтената индустрия са принудени да търсят начини да придобият чуждестранни сертификати, за които плащат на чуждестранни обучителни институции и Администрации.
Запазване и разпространяване на българската морска култура. Качеството на образованието и подготовката от нашите морски квалификационни центрове е доказано и признато, като доказателство за това е високото търсене на български морски лица в търговското корабоплаване. Нашите обучаващи могат да предадат морската култура и на желаещите да се развиват в яхтената индустрия
Предлагаме съгласно чл. 4 (2) от Наредба №6 в Приложение №1 да бъдат добавени таблици с изисквания за задължителна специална подготовка за капитаните на яхти
Предлагаме включване на лицата придобили квалификацията съгласно “Стандарт Яхти 200” и “Стандарт Яхти 500” в списъците по чл. 95 т. 4
Предлагаме признаване на плавателният стаж придобит на кораби за спорт, туризъм и развлечения използвани за търговски цели съгласно чл. 8 (1)
Предлагаме тези нови сертификати за правоспособност да ползват формата описана в Приложение №14 към Наредба №6, като се впишат ограниченията “плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение, използвани с търговски цели / valid for pleasure crafts, commercially used” съгласно чл. 100 (3) от Наредба №6. При необходимост предлагаме и добавяне в ограниченията “, които не носят товар/which do not carry cargo” по модела на Администрация MCA (Приложение №1) и за да се избегне противоречие с изискванията за подготовка на морски кадри за конвенционални търговски кораби.
Предлагаме вписването на нивото на отговорност в сертификатите за правоспособност да бъде управленско ниво съгласно чл. 18 т.1 и вписването на функциите съгласно чл. 19 т. 1, т. 3, т. 7
В предложенията си за промени и допълнения към Наредба №6 и създаване на нов Национален стандарт за провеждане на обучение в курс “Капитан на кораб за спорт и развлечение до 200 БТ STCW II/3” и Национален стандарт за провеждане на обучение в курс “Капитан на кораб за спорт и развлечение до 500 БТ STCW II/3” сме се позовали на съвременните практики в обучението на морски лица от офицерския състав на яхти на признати администрации като Maritime and Coastguard Agency (MCA) на Великобритания (Приложение №1), както и Transport Malta на Малта (Приложение №2), Франция (Приложение №3), Полша (Приложение №4), Белгия, Испания и други европейски държави.
Например Великобритания и Малта използват курсовете и сертификатите на RYA и IYT за входящ стандарт, за да издават сертификати по Конвенцията STCW (MCA Master, II/2, Code Vessels less than 200 GT, TM Malta - Master on Yachts less than 500 GT(STCW Regulation II/2))
Позовали сме се на практиките и тенденциите в развитието на оборудването и технологиите свързани с управлението и безопасността на плавателни средства за спорт и развлечения. Използвали сме информацията за учебните програми одобрени от горепосочените администрации. Допитали сме се до гилдията от практикуващи капитани на яхти, морски квалификационни центрове, които провеждат курсове свързани с обучение в курс “Шкипери на кораб за спорт и развлечение до 300БТ”, Асоциацията на Българската Яхтена индустрия в България и корабособственици на яхти.
В предложението си за въвеждане на професионална квалификация Капитан на кораб за спорт и развлечение, използван с търговска цел до 200 БТ се стремим да запазим програмата на вече въведения Национален стандарт за обучение в Курс “Шкипер на кораб за спорт и развлечение до 300 БТ”, но при извършване на търговска дейност, предлагаме налагането на допълнително ограничение до 200БТ, за да намалим рисковете за кораба, животите на борда и околната среда.
В предложението ни за разработване на Национален стандарт за обучение в курс за двете предложени професионални квалификации сме се водили на първо място от ММО моделен курс 7.03 и ММО моделен курс 7.01 и залегналите във въведението им принципи даващи възможност за гъвкавост по отношение на темите и часовете отделени за всяка тема, и позволяващи модификации от страна на Администрациите.