Моите коментари
Уважаеми г-н Министър,
Уважаеми г-н Заместник-Министър,
Уважаеми г-н Директор на ИАМА,
Уважаеми Заинтересовани Лица,
От
името на Българската Яхтена Асоциация (БЯА) и „Сириус Маритайм“ бих искал да
изразя нашата искрена благодарност към Министерството на транспорта и
Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за започнатия процес по
актуализиране на нормативната уредба и въвеждане на нови стандарти в яхтената
индустрия.
Считаме, че това е силна
и навременна стъпка в сектор, който се развива динамично, привлича
значителен международен интерес и осигурява заетост на голям брой български
морски специалисти и екипажи. Признаваме волята на институциите да създадат
ясна рамка за развитие на този пазар и да повишат професионалните стандарти в
него.
В същото време споделяме
мнението на експертната общност, че въвеждането на нова междинна
степен
за правоспособност до 200 БТ е логична и подкрепяна от международната
практика посока, но също така и опасенията, че при липса на правилно
регламентирани курсове, обучения и ясни дефиниции, има значителен риск от международно
непризнаване на сертификатите, което би поставило българските екипажи и бизнеса
в неблагоприятна позиция.
В
момента се създава впечатление за прибързано приемане на решения, без
предварително да са установени ясни и последователни правила за класификация на
яхтите според тяхната големина (дължина и БТ) и предназначение (търговска
дейност или лично ползване) – така както тези категории са ясно и недвусмислено
дефинирани в кодексите на водещите морски администрации в индустрията.
Все
още липсват прецизно формулирани ключови понятия като „търговска яхта“, не е
регламентиран по прозрачен и международно съпоставим начин процесът на регистрация
и сертифициране
на подобни съдове в България, както и редът за признаване на стаж – елемент,
който следва да отговаря на най-високите международни стандарти и утвърдени
практики в сектора.
С оглед на това предлагаме да бъдат обсъдени
следните ключови въпроси:
1. Провеждане на
международен професионален дебат
Включване на експерти от
водещи флагови администрации – Малта, Маршалови острови и Великобритания
(МСА), които определят глобалните стандарти в яхтената индустрия, както и
представители на българския бизнес, морски учебни заведения и практикуващи
капитани и екипажи.
2. Изготвяне на ясна и точна дефиниция на понятието
„търговска яхта“
Определението е критично
за правилното лицензиране, за признаване на стажа и за международното приемане
на издаваните документи.
3. Въвеждане на междинна правоспособност „Капитан до 200
БТ“,
която да отразява
реалните нужди на сектора и международния модел на квалификации, като не се
ограничава с ограничение за местно плаване, което обезсмисля полезността на
този сертификат.
4. Утвърждаване на ясен, прозрачен и международно съизмерим
ред за записване и признаване на стаж на яхти
Това е фундаментален
елемент от кариерното развитие на морските лица и трябва да бъде уреден в
съответствие с добрите практики на водещите морски администрации.
Убедени сме, че
Българската яхтена асоциация може да поеме организацията на широк
международен форум, който да подпомогне институциите в процеса на актуализиране
на регулаторната рамка. Подобен подход ще гарантира, че финалните решения ще
бъдат устойчиви, международно признати и ще поставят основата за стабилно
развитие на българската яхтена индустрия, която има значителен неизползван
потенциал.
Оставаме на разположение за съдействие и конструктивно партньорство в този процес.
С уважение,
Свилен Воденичаров
Председател
Българска Яхтена Асоциация
Уважаеми г-н Министър,
Уважаеми г-н Заместник-Министър,
Уважаеми г-н Директор на ИАМА,
Уважаеми Колеги и Заинтересовани Лица,
От
името на Българската Яхтена Асоциация (БЯА) и „Сириус Маритайм“ бих искал да
изразя нашата искрена благодарност към Министерството на Транспорта и
Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за започнатия процес по
актуализиране на нормативната уредба и въвеждане на нови стандарти в яхтената
индустрия.
Считаме, че това е силна
и навременна стъпка в сектор, който се развива динамично, привлича
значителен международен интерес и осигурява заетост на голям брой български
морски специалисти и екипажи. Признаваме волята на институциите да създадат
ясна рамка за развитие на този пазар и да повишат професионалните стандарти в
него.
В
момента се създава впечатление за прибързано приемане на решения, без
предварително да са установени ясни и последователни правила за класификация на
яхтите според тяхната големина (дължина и БТ) и предназначение (търговска
дейност или лично ползване) – така както тези категории са ясно и недвусмислено
дефинирани в кодексите на водещите морски администрации в индустрията.
Все
още липсват прецизно формулирани ключови понятия като „търговска яхта“, не е
регламентиран по прозрачен и международно съпоставим начин процесът на регистрацисертифициране на подобни съдове в България, както и редът за признаване на стаж
– елемент, който следва да отговаря на най-високите международни стандарти и
утвърдени практики в сектора.
1. Провеждане на международен професионален дебат
Включване на експерти от
водещи флагови администрации – Малта, Маршалови острови и Великобритания
(МСА), които определят глобалните стандарти в яхтената индустрия, както и
представители на българския бизнес, морски учебни заведения и практикуващи
капитани и екипажи.
2. Изготвяне на ясна и точна дефиниция на понятието
„търговска яхта“
Определението е критично
за правилното лицензиране, за признаване на стажа и за международното приемане
на издаваните документи.
3. Въвеждане на междинна правоспособност „Капитан до 200
БТ“,
която да отразява
реалните нужди на сектора и международния модел на квалификации, като не се
ограничава с ограничение за местно плаване, което обезсмисля полезността на
този сертификат.
4. Утвърждаване на ясен, прозрачен и международно съизмерим
ред за записване и признаване на стаж на яхти
Това е фундаментален
елемент от кариерното развитие на морските лица и трябва да бъде уреден в
съответствие с добрите практики на водещите морски (яхтени) администрации.
Убедени сме, че
Българската Яхтена Асоциация може да поеме организацията на широк
международен форум, който да подпомогне институциите в процеса на актуализиране
на регулаторната рамка. Подобен подход ще гарантира, че финалните решения ще
бъдат устойчиви, международно признати и ще поставят основата за стабилно
развитие на българската яхтена индустрия, която има значителен неизползван
потенциал.
Оставаме на разположение
за съдействие и конструктивно партньорство в този процес.
С уважение,
Свилен Воденичаров
Председател
Българска Яхтена Асоциация