Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Svilen Vodenicharov

Обществени консултации с участието на Svilen Vodenicharov

Неактивна

Моите коментари


05.12.2025 14:51

Уважаеми г-н Министър,
Уважаеми г-н Заместник-
Министър,
Уважаеми г-н Директор на ИАМА,
Уважаеми
Заинтересовани Лица,

От името на Българската Яхтена Асоциация (БЯА) и „Сириус Маритайм“ бих искал да изразя нашата искрена благодарност към Министерството на транспорта и Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за започнатия процес по актуализиране на нормативната уредба и въвеждане на нови стандарти в яхтената индустрия.

Считаме, че това е силна и навременна стъпка в сектор, който се развива динамично, привлича значителен международен интерес и осигурява заетост на голям брой български морски специалисти и екипажи. Признаваме волята на институциите да създадат ясна рамка за развитие на този пазар и да повишат професионалните стандарти в него.

В същото време споделяме мнението на експертната общност, че въвеждането на нова междинна степен за правоспособност до 200 БТ е логична и подкрепяна от международната практика посока, но също така и опасенията, че при липса на правилно регламентирани курсове, обучения и ясни дефиниции, има значителен риск от международно непризнаване на сертификатите, което би поставило българските екипажи и бизнеса в неблагоприятна позиция.

В момента се създава впечатление за прибързано приемане на решения, без предварително да са установени ясни и последователни правила за класификация на яхтите според тяхната големина (дължина и БТ) и предназначение (търговска дейност или лично ползване) – така както тези категории са ясно и недвусмислено дефинирани в кодексите на водещите морски администрации в индустрията.

Все още липсват прецизно формулирани ключови понятия като „търговска яхта“, не е регламентиран по прозрачен и международно съпоставим начин процесът на регистрация и сертифициране на подобни съдове в България, както и редът за признаване на стаж – елемент, който следва да отговаря на най-високите международни стандарти и утвърдени практики в сектора.

 С оглед на това предлагаме да бъдат обсъдени следните ключови въпроси:

1. Провеждане на международен професионален дебат

Включване на експерти от водещи флагови администрации – Малта, Маршалови острови и Великобритания (МСА), които определят глобалните стандарти в яхтената индустрия, както и представители на българския бизнес, морски учебни заведения и практикуващи капитани и екипажи.

2. Изготвяне на ясна и точна дефиниция на понятието „търговска яхта“

Определението е критично за правилното лицензиране, за признаване на стажа и за международното приемане на издаваните документи.

3. Въвеждане на междинна правоспособност „Капитан до 200 БТ“,

която да отразява реалните нужди на сектора и международния модел на квалификации, като не се ограничава с ограничение за местно плаване, което обезсмисля полезността на този сертификат.

4. Утвърждаване на ясен, прозрачен и международно съизмерим ред за записване и признаване на стаж на яхти

Това е фундаментален елемент от кариерното развитие на морските лица и трябва да бъде уреден в съответствие с добрите практики на водещите морски администрации.

Убедени сме, че Българската яхтена асоциация може да поеме организацията на широк международен форум, който да подпомогне институциите в процеса на актуализиране на регулаторната рамка. Подобен подход ще гарантира, че финалните решения ще бъдат устойчиви, международно признати и ще поставят основата за стабилно развитие на българската яхтена индустрия, която има значителен неизползван потенциал.

Оставаме на разположение за съдействие и конструктивно партньорство в този процес.


С уважение,

Свилен Воденичаров

Председател

Българска Яхтена Асоциация 

05.12.2025 14:49

Уважаеми г-н Министър,
Уважаеми г-н Заместник-
Министър,
Уважаеми г-н Директор на ИАМА,
Уважаеми Колеги и 
Заинтересовани Лица,

От името на Българската Яхтена Асоциация (БЯА) и „Сириус Маритайм“ бих искал да изразя нашата искрена благодарност към Министерството на Транспорта и Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за започнатия процес по актуализиране на нормативната уредба и въвеждане на нови стандарти в яхтената индустрия.

Считаме, че това е силна и навременна стъпка в сектор, който се развива динамично, привлича значителен международен интерес и осигурява заетост на голям брой български морски специалисти и екипажи. Признаваме волята на институциите да създадат ясна рамка за развитие на този пазар и да повишат професионалните стандарти в него.

В момента се създава впечатление за прибързано приемане на решения, без предварително да са установени ясни и последователни правила за класификация на яхтите според тяхната големина (дължина и БТ) и предназначение (търговска дейност или лично ползване) – така както тези категории са ясно и недвусмислено дефинирани в кодексите на водещите морски администрации в индустрията.

Все още липсват прецизно формулирани ключови понятия като „търговска яхта“, не е регламентиран по прозрачен и международно съпоставим начин процесът на регистрацисертифициране на подобни съдове в България, както и редът за признаване на стаж – елемент, който следва да отговаря на най-високите международни стандарти и утвърдени практики в сектора.


1. Провеждане на международен професионален дебат

Включване на експерти от водещи флагови администрации – Малта, Маршалови острови и Великобритания (МСА), които определят глобалните стандарти в яхтената индустрия, както и представители на българския бизнес, морски учебни заведения и практикуващи капитани и екипажи.

2. Изготвяне на ясна и точна дефиниция на понятието „търговска яхта“

Определението е критично за правилното лицензиране, за признаване на стажа и за международното приемане на издаваните документи.

3. Въвеждане на междинна правоспособност „Капитан до 200 БТ“,

която да отразява реалните нужди на сектора и международния модел на квалификации, като не се ограничава с ограничение за местно плаване, което обезсмисля полезността на този сертификат.

4. Утвърждаване на ясен, прозрачен и международно съизмерим ред за записване и признаване на стаж на яхти

Това е фундаментален елемент от кариерното развитие на морските лица и трябва да бъде уреден в съответствие с добрите практики на водещите морски (яхтени) администрации.

Убедени сме, че Българската Яхтена Асоциация може да поеме организацията на широк международен форум, който да подпомогне институциите в процеса на актуализиране на регулаторната рамка. Подобен подход ще гарантира, че финалните решения ще бъдат устойчиви, международно признати и ще поставят основата за стабилно развитие на българската яхтена индустрия, която има значителен неизползван потенциал.

Оставаме на разположение за съдействие и конструктивно партньорство в този процес.

 

С уважение,

Свилен Воденичаров

Председател

Българска Яхтена Асоциация

Моля изчакайте