Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Valentin Rusev

Обществени консултации с участието на Valentin Rusev

Неактивна

Моите коментари


15.09.2025 23:23 Предложение за допълнение на чл.164в

3. В чл.164в да се направят следните допълнения: 

Създава се ал. (5)

„(5) Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ осигурява публичен достъп до събраните и обработени данни чрез годишни доклади, както и чрез предоставяне на информация в реално време или за определен период при поискване, по реда на Закона за достъп до обществена информация. Достъпът включва както обобщени статистически данни, така и информация по ал. 1, т. 22, която не съдържа лични данни.“

МОТИВИ:

1. Към настоящия момент ДАБДП изготвя годишни доклади и периодични анализи, но те съдържат ограничена и обобщена информация. Липсва възможност гражданите, научните среди и неправителствените организации да получават актуални и детайлни данни за пътнотранспортните произшествия. Това ограничава независимия анализ и участието на обществото в процеса на формиране на политики.

2. Пътната безопасност е въпрос от изключително висок обществен интерес. Публичният достъп до данните ще:

  • засили прозрачността на дейността на институциите;
  • позволи на НПО и изследователските общности да правят собствени анализи;
  • повиши доверието в държавните политики, като даде възможност за граждански контрол.

3. Предоставянето на информация само чрез годишни доклади не е достатъчно. Необходимо е достъп до данни в реално време или за конкретни периоди по заявка, за да се реагира навременно при идентифициране на тенденции (например рязко увеличение на ПТП с мотоциклети в даден сезон).

4. Новата алинея изрично предвижда, че публичният достъп ще обхваща обобщени статистически данни и първична информация, която не съдържа лични данни. Така се постига баланс между правото на обществеността да получава информация и изискванията за защита на личните данни.

 

15.09.2025 23:21 Предложение за допълнение на чл.164в

2. В чл.164в да се направят следните допълнения:

В ал. 2, т. 5 се създава буква „г”

„г) информация, съдържаща индивидуализирани данни за пътнотранспортни произшествия и за участниците в тях. Данните се предоставят ежедневно и в пълен обем чрез автоматизиран електронен обмен."

МОТИВИ:

1. В момента Гаранционният фонд предоставя на председателя на ДАБДП информация за:

  • регистрираните действащи полици „Гражданска отговорност“ и „Злополука“;
  • настъпили ПТП, документирани с двустранни констативни протоколи;
  • уведомления за липса на застраховка.

Тази информация е обща и статистическа. Липсва изрично задължение фондът да предоставя индивидуализирани данни за самите пътнотранспортни произшествия и за участниците в тях. В резултат агенцията не разполага с пълна база данни, която да позволи качествен анализ.

2. За да бъдат изготвяни адекватни политики, ДАБДП се нуждае от информация, съдържаща:

  • място, дата и час на произшествието;
  • участващи превозни средства по вид и регистрация;
  • профил на водачите и пътниците (пол, възраст, професионален статус и др.);
  • обстоятелства, довели до произшествието.

Тази информация вече постъпва в Гаранционния фонд от МВР, застрахователите и други институции. Логично е тя да бъде предоставяна и на ДАБДП.

3. Динамиката на пътнотранспортните произшествия налага данните да бъдат предоставяни ежедневно, а не само периодично. Само така агенцията ще може да разполага с актуална картина и при нужда да реагира с превантивни мерки.

Предоставянето чрез автоматизиран електронен обмен е необходимо, защото:

  • намалява риска от грешки и забавяне;
  • гарантира пълнота и съпоставимост на данните;
  • съответства на европейските изисквания за дигитализация и оперативна съвместимост.

4. Очакван ефект

  • Създаване на национална база данни за ПТП, с висока степен на детайлност;
  • Подобряване на анализите и стратегическите решения на ДАБДП;
  • Повишаване на прозрачността и възможността данните да бъдат предоставяни на обществото и НПО по ЗДОИ;
  • По-добро изпълнение на международните ангажименти на България в областта на пътната безопасност.

 

15.09.2025 23:18 Предложение за допълнение на чл.164в

1. В чл.164в да се направят следните допълнения:

В ал.1 се създава т. 22:

22. събира, систематизира, обработва и анализира всички данни за пътнотранспортните произшествия на територията на Република България, включително:

1. мястото и времето на настъпване на произшествието;

2. вида на участващите пътни превозни средства (лека кола, тежкотоварно моторно превозно средство, автобус, таксиметров автомобил, мотоциклет, велосипед и други);

3. броя и категорията на участниците (водачи, пътници, пешеходци и други);

4. демографски данни за водачите и участниците – пол, възраст, образование и др.;

5. причините и обстоятелствата, довели до произшествието, съгласно данните от компетентните органи.

МОТИВИ:

1. В действащата уредба председателят на ДАБДП има правомощия да координира и получава данни за пътнотранспортните произшествия, но няма задължение да ги събира, систематизира и анализира в пълен обем. Това води до ситуация, при която агенцията отговаря, че не разполага с информация за конкретни категории ПТП (например с участието на таксиметрови автомобили). В резултат държавните политики се базират на частични данни и не са достатъчно адекватни.

2. За да се изготвят ефективни мерки за пътна безопасност, е необходимо да се знае:

  • къде и кога настъпват най-много произшествия;
  • кои превозни средства са най-често въвлечени в инциденти;
  • какъв е профилът на водачите и участниците;
  • кои фактори (човешки, технически, инфраструктурни) допринасят за инцидентите.

Без тази информация превенцията е невъзможна или е силно ограничена.

3. Обработването и анализа на данни ще позволи:

  • по-точно идентифициране на рисковите групи (млади водачи, мотоциклетисти, професионални шофьори и др.);
  • насочване на кампании и мерки към специфични проблеми (например безопасността на пешеходците или превозването на пътници в таксиметрови автомобили);
  • планиране на инфраструктурни подобрения в райони с концентрация на ПТП.

4. Когато агенцията събира и систематизира данните, те могат да бъдат предоставяни на неправителствени организации и изследователски институти по реда на ЗДОИ. Това ще позволи независими анализи и ще допринесе за повишаване на качеството на политиките. Така държавата ще получи безплатно експертиза от научни среди и граждански организации.

5. В повечето държави членки на ЕС съществуват национални бази данни за ПТП, които съдържат именно тези елементи: място, време, вид превозно средство, участници, профил на водачите и причини. България следва да въведе аналогичен механизъм, за да бъде в унисон с европейските стандарти и да може да сравнява своите данни на ниво ЕС.

 

Моля изчакайте