Моите коментари
3. В чл.164в да се направят следните допълнения:
Създава се ал. (5)
„(5) Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ осигурява публичен достъп до събраните и обработени данни чрез годишни доклади, както и чрез предоставяне на информация в реално време или за определен период при поискване, по реда на Закона за достъп до обществена информация. Достъпът включва както обобщени статистически данни, така и информация по ал. 1, т. 22, която не съдържа лични данни.“
МОТИВИ:
1. Към настоящия момент ДАБДП изготвя годишни доклади и периодични анализи, но те съдържат ограничена и обобщена информация. Липсва възможност гражданите, научните среди и неправителствените организации да получават актуални и детайлни данни за пътнотранспортните произшествия. Това ограничава независимия анализ и участието на обществото в процеса на формиране на политики.
2. Пътната безопасност е въпрос от изключително висок обществен интерес. Публичният достъп до данните ще:
3. Предоставянето на информация само чрез годишни доклади не е достатъчно. Необходимо е достъп до данни в реално време или за конкретни периоди по заявка, за да се реагира навременно при идентифициране на тенденции (например рязко увеличение на ПТП с мотоциклети в даден сезон).
4. Новата алинея изрично предвижда, че публичният достъп ще обхваща обобщени статистически данни и първична информация, която не съдържа лични данни. Така се постига баланс между правото на обществеността да получава информация и изискванията за защита на личните данни.
2. В чл.164в да се направят следните допълнения:
В ал. 2, т. 5 се създава буква „г”
„г) информация, съдържаща индивидуализирани данни за пътнотранспортни произшествия и за участниците в тях. Данните се предоставят ежедневно и в пълен обем чрез автоматизиран електронен обмен."
МОТИВИ:
1. В момента Гаранционният фонд предоставя на председателя на ДАБДП информация за:
Тази информация е обща и статистическа. Липсва изрично задължение фондът да предоставя индивидуализирани данни за самите пътнотранспортни произшествия и за участниците в тях. В резултат агенцията не разполага с пълна база данни, която да позволи качествен анализ.
2. За да бъдат изготвяни адекватни политики, ДАБДП се нуждае от информация, съдържаща:
Тази информация вече постъпва в Гаранционния фонд от МВР, застрахователите и други институции. Логично е тя да бъде предоставяна и на ДАБДП.
3. Динамиката на пътнотранспортните произшествия налага данните да бъдат предоставяни ежедневно, а не само периодично. Само така агенцията ще може да разполага с актуална картина и при нужда да реагира с превантивни мерки.
Предоставянето чрез автоматизиран електронен обмен е необходимо, защото:
4. Очакван ефект
1. В чл.164в да се направят следните допълнения:
В ал.1 се създава т. 22:
„22. събира, систематизира, обработва и анализира всички данни за пътнотранспортните произшествия на територията на Република България, включително:
1. мястото и времето на настъпване на произшествието;
2. вида на участващите пътни превозни средства (лека кола, тежкотоварно моторно превозно средство, автобус, таксиметров автомобил, мотоциклет, велосипед и други);
3. броя и категорията на участниците (водачи, пътници, пешеходци и други);
4. демографски данни за водачите и участниците – пол, възраст, образование и др.;
5. причините и обстоятелствата, довели до произшествието, съгласно данните от компетентните органи.”
МОТИВИ:
1. В действащата уредба председателят на ДАБДП има правомощия да координира и получава данни за пътнотранспортните произшествия, но няма задължение да ги събира, систематизира и анализира в пълен обем. Това води до ситуация, при която агенцията отговаря, че не разполага с информация за конкретни категории ПТП (например с участието на таксиметрови автомобили). В резултат държавните политики се базират на частични данни и не са достатъчно адекватни.
2. За да се изготвят ефективни мерки за пътна безопасност, е необходимо да се знае:
Без тази информация превенцията е невъзможна или е силно ограничена.
3. Обработването и анализа на данни ще позволи:
4. Когато агенцията събира и систематизира данните, те могат да бъдат предоставяни на неправителствени организации и изследователски институти по реда на ЗДОИ. Това ще позволи независими анализи и ще допринесе за повишаване на качеството на политиките. Така държавата ще получи безплатно експертиза от научни среди и граждански организации.
5. В повечето държави членки на ЕС съществуват национални бази данни за ПТП, които съдържат именно тези елементи: място, време, вид превозно средство, участници, профил на водачите и причини. България следва да въведе аналогичен механизъм, за да бъде в унисон с европейските стандарти и да може да сравнява своите данни на ниво ЕС.