Моите коментари
Здравейте! Искам да насоча вниманието на отговорните за проекта на този устав длъжностни лица по следните въпроси:
1. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Устава, командирите (началниците) извършват проверки по състоянието на войсковия ред и състоянието на дисциплината.
В чл. 11, ал. 1 е посочено, че новоназначените командири (началници) на военни формирования встъпват в длъжност на основание писмена заповед, издадена по правомощия от съответния командир (началник), като съгласно ал. 4 се изготвя акт, в който се отчита и състоянието на дисциплината на личния състав (виж т. 2).
Чл. 120, т. 3 регламентира, че военнослужещият е длъжен да съдейства на командирите (началниците) за поддържане на войсковия ред и дисциплината.
В Устава понятието анализ на дисциплината се появява за първи път в задълженията на заместник-командира (заместник-началника) на военно формирование, като съгласно чл. 154, т. 10 той следва да участва в изготвянето на анализите на дисциплината. С такова участие Устава задължава и заместник-командира на батальона/дивизиона/ескадрилата (чл. 193, т. 11) и помощник-националния командир на контингент (чл. 244, т. 4).
В Устава обаче никъде не се регламентира кой и с каква периодичност провежда анализ на дисциплината.
2. Войсковият ред е система от дейности, посочени в чл. 5, ал. 1 (макар, че липсва ал. 2 и не е редно да има ал. 1) от Устава.
Общо е задължението на командирите (началниците) да поддържат войсковия ред в съответствие с този Устав (чл. 159, ал. 1, т. 11, като тук отново липсва ал. 2 и не е редно да има ал. 1), както и да предприемат всички законни мерки за поддържането му (т. 27 от същия член).
Логично е състоянието на войсковия ред да бъде периодично анализирано, което би довело до отчитане и разпространение на положителния опит и добри практики за неговото поддържане или до набелязване на мерки за подобряването му.
3. Към настоящия момент анализите на състоянието на войсковия ред и на състоянието на дисциплината се извършват на всички нива във военните формирования от въоръжените сили, като са част от Анализа на подготовката извършван, съгласно тактическата публикация на въоръжените сили на Р България (ТП 7-4). Въпреки тяхното провеждане, същите не са регламентирани в нито един документ.
Не е логично Устава да задължава командирите (началниците) да изготвят анализ на опазването на околната среда (чл. 101, ал. 3, т. 4) и годишен анализ на допуснатите нарушения и слабости, но по отношение посочените такива в подадените през годината рапорти, сигнали и жалби (чл. 158, ал. 3), а да липсва текст, регламентиращ провеждането на анализи за състоянието на войсковия ред и дисциплината.
Предвид изнесените факти, предложението ми е в Устава да се регламентира провеждането на анализ на състоянието на войсковия ред и на състоянието на дисциплината на всички нива на командване във въоръжените сили, като предлагам следния текст:
„чл. ..ххх.. (1) Командирите (началниците) на военни формирования провеждат анализ на състоянието на войсковия ред и дисциплината, като набелязват мерки за отстраняване на констатираните нарушения. Периодичността на тези анализи е:
- в нивото взвод – ежеседмично;
- в нивото рота – ежемесечно;
- в нивото батальон – на полугодие, като през второто полугодие се анализира състоянието през годината;
- в нивата полк и по-високо – ежегодно, в началото на календарната година.
(2) Тези анализи могат да се съвместят с анализите на подготовката на военните формирования на всички нива на командване и управление.“.
Предлагам компетентните длъжностни лица да включат предложения текст, като по целесъобразност преценят неговото място в Устава. Като вероятно място на предложения нов член, може да бъде:
- нова ал. 2 към чл. 159 от основните задължения на командирите (където пак има ал. 1, а липсва ал. 2);
- нова ал. 4 към чл. 6.
Моите коментари
1. В § 2 т. 10
"10. в последния атестационния формуляр, по Приложение № 1 към чл. 9, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-28 от 2010 г. за критериите, условията и реда за атестиране на военнослужещите от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, да притежават окончателна оценка от старшия атестиращ, за необходимост от допълнително обучение за степен на висше образование по военна специалност.“."
да се измени така:
"10. в последния атестационния формуляр, по Приложения № 1 – 4 и 7 към чл. 9, ал. 1 от Наредба № Н-28 от 2010 г. за критериите, условията и реда за атестиране на военнослужещите от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, да притежават окончателна оценка от старшия атестиращ, за необходимост от допълнително обучение за степен на висше образование по военна специалност.“."
2. В § 3. т. 10
"10. определеният потенциал за развитие от старшия атестиращ в последния атестационен формуляр, по Приложение № 1 към чл. 9, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-28 от 2010 г. за критериите, условията и реда за атестиране на военнослужещите от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, да осигурява:"
да се измени така:
"10. определеният потенциал за развитие от старшия атестиращ в последния атестационен формуляр, по Приложения № 1 – 4 и 7 към чл. 9, ал. 1 от Наредба № Н-28 от 2010 г. за критериите, условията и реда за атестиране на военнослужещите от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, да осигурява:"
МОТИВ:
Съгласно чл. 9, ал. 1 от Наредба № Н-28 от 2010 г. офицерите се атестират по Приложения № 1 – 4 и 7.
Старият текст - Приложение № 1 към чл. 9, ал. 1, т. 1 - не обхваща всички офицери.
Разпоредбите в Наредба № Н-5/2018 г. се отнасят за офицерите от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия и следва текстовете в т. 10 да се прецизират.