Моите коментари
В параграф 23 относно създаване на нов чл. 35в, в ал.3 да бъде добавени нови т.5-8:
5. министерства, агенции, комисии и други органи на централната власт или създадени със специален закон
6. възложители по Закон за обществените поръчки
7.банките и финансовите институции, регистриране по реда на Закон за кредитните институци, застрахователните и презастрахователните компании,
8. организации, осъществяващи обществени услуги по §1 смисъла на т.4 от Закона за администрацията
(4) Заявител може да бъде само длъжностно лице от администрацията на структурите по ал. 3, оправомощено да получава достъп до данните за съдимост на лица, по отношение на които нормативен акт предвижда служебно установяване на съдебния статус или задължение на структурата да изисква такова;
В параграф 6, т.2 и 3 относно допълнения в чл. 7 се допълва следното:
2. В т. 5 накрая се добавя „месторождението се изписва и на латиница съгласно документа за самоличност, или ако в делото се съдържа информация за него; ако са налице няколко документа, сочещи различно месторождение, се записват всичките посочени“.
3. Създава се нова т. 7: „7. ЕГН/ЛНЧ, гражданство, собственото, бащиното и фамилното име на майката и бащата на осъденото лице; имената на родителите се изписват и на латиница съгласно данните в ЕСГРАОН и системите на МВР, а ако са чуждестранни граждани - ако по делото е налична такава информация;“
С оглед постигане на по- добра структура на данните в регистъра за съдимост, избягване на измами и подмяна на лични данни, както и по- широк достъп до новата функционалност за междурегистров обмен по чл. 35в от Наредбата с оглед липсата на чувствителна информация при предоставяната от нея информация и намаляване на административната тежест предлагаме следните допълнения в проекта:
В параграф 6 относно промени в чл.7, ал.1, т.1-4 се допълват както следва:
1. пълното име на осъденото лице, изписано на кирилица и латиница по начина, по който е изписано в документа му за самоличност; в случай че лицето е встъпило в брак или е променяло името си по друг начин или притежава документи за самоличност с различни имена, в бюлетина се вписват и пълните имена на лицето преди всяка промяна и съгласно всички документи за самоличност; когато е извършена промяна на име по реда на Закона за гражданската регистрация, на вписване подлежат и предходните имена на лицето; имената на лицето се изписват в структуриран вид (собствено име, презиме, фамилия, а за чуждите граждани - пълно име);
2. пол; когато е извършена промяна на пола, това подлежи на вписване
3. единен граждански номер (ЕГН), личен номер (ЛН) или личен номер за чужденец (ЛНЧ), ако притежава такъв; когато е извършена промяна в ЕГН или лицето притежана няколко ЛНЧ, се вписват всички идентификационни номера и се осъществява връзка между тях така, че да осигуряват предоставяне на пълна информация за съдимостта;
4. денят, месецът и годината на раждане; когато е извършена промяна в акта за раждане относно тези данни или лицето притежава документи, удостоверяващи различни дати на раждане, се вписват всички известни такива;
Моите коментари
В Дял трети, глави 1, 2 и 5 на инструкцията следва да се предвиди проверка дали чуждестранните лица, респ. МПС, които влизат или излизат от територията на РБългария, имат издадени и неплатени документи за пътни или други нарушения, респ. - други публични задължения към държавата или общините и наложеин запори за МПС. Респ. следва да се предвиди достъп на служителите в ГКПП до съответните информационни масиви в цял втори, глава трета, респ. правомощия да събират установените санкции и да налагат мерките, предвидени в специализираните закони /ЗДвП, ЗПътищата, ЗАНН, ДОПК и др./, вкл. и чрез кординация и съдействие с компетентнтие органи. Респ. следва да разполагат с право да прилагам мярката по дял трети, глава 7, раздел 1 не само при наличие на данни в система на МВР, а и системи на други държавни органи.
Предложението цели да предостави на граничните органи правомощия да прилагат ефективно правовия ред и да осигурят еднакво третиране на българскитеи чуждестранните граждани по отношение на спазване на установените правила на националното законодателство.