Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Силвена Христова

Обществени консултации с участието на Силвена Христова

Неактивна

Моите коментари


12.06.2025 08:18 ЧАСТ 5 Предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование
51.Тенко Митков Тенев tenko77@abv.bg
52.Павлина Вълчева Михайлова pavlinavm49@abv.bg
53.Биназ Неджати Реджеб binaz1986@abv.bg
54.Ферди Ваит Реджеб ork.ferdiler@abv.bg
55.Дияна Методиева Рангелова diana.rangelova11@gmail.com
56.Мартин Стефанов Трайков babazq4eto@abv.bg
57.Евгения Панева panevaevgeniq14@gmail.com
58.Илия Стоянов Илиев P1fa@abv.bg
59.Елена Димитрова Илиева len4eto9007@gmail.com
60.Елена Леонидовна Чапалова lenachapalova@gmail.com
61.Георги Димитров Чапалов george_chapalov@abv.bg 
62.Мария Александрова Коцева kozeva@abv.bg
63.Мирослав Георгиев Гаврилов mirkata@hotmail.co.uk
64.Емилия Александрова Бонева emilia.boneva@abv.bg
65.Галина Железкова Димова galcheto9@abv.bg
66.Нора Владиславова Ганчева noragancheva55555@gmail.com
67.Силвия Борисова Яроменок sylvia.borisova@gmail.com
68.Иванка Анастасова Ангелова ivanka_yaromenok@abv.bg
69.Вероника Ангелова Димитрова veronika_o@mail.bg
70.Севдалин Филипов Орманов sevdalinormanov@gmail.com
71.Марияна Емилова Диканчева dikan4evi@abv.bg
72.Нейка Райкова Раднева raykovaa@abv.bg
73.Мариян Георгиев Раднев marian.radnev@abv.bg
74.Деница Ивайлова Иванова denica.ivailova.ivanova@gmail.com
75.Емил Илиев Диканчев dikanchev_emil@abv.bg
76.Маргарита Димитрова Димитрова  magibg@abv.bg
77.Галя Йорданова Георгиева galq_jordanova_georgieva@abv.bg
78.Георги Димитров Василев g.d.v_78@abv.bg
79.Ивайло Маринов Мирчев mirch8309830910@gmail.com
80.Венета Георгиева Доганова  veneta_grigor@abv.bg 81.Кремена Билянова Вичева-Кирова  kremena69varna@mail.bg
82.Елица Драгомирова Радева eli.radeva@gmail.com
83.Елица Иванова Алексиева  stoyanalexiev1983@abv.bg
84.Стоян Йорданов Алексиев stoyanalexiev1983@abv.bg
85.Марияна Атанасова Матеева MMateeva74@gmail.com
86. Росен Георгиев Георгиев rosenrosgeor76@gmail.com
87. Десислава Василева Панчева  desi.pancheva84@abv.bg
88.Даниела Георгиева Иванова ned_kid@abv.bg
89.Ана Петрова Михайлова ana_mihaylova@abv.bg
90.Николай Георгиев Михайлов Koko1942@abv.bg
91.Ирина Александровна Дибцева raks2012@bk.ru
92.Анелия Божидарова Лазарова anelia_laz@yahoo.com
93.Гина Ангелова Лазарова gina_lazarova@yahoo.com
94.Божидар Христов Лазаров lazarov.dari@gmail.com
95.Милена Антимова Халова milena_ivo@yahoo.com
96.Ивайло Димитров Халов milena_ivo@abv.bg
97.Виктор Ивайлов Халов viktor.halov@abv.bg
98.Албена Владимирова Божева albena_vl_83@abv.bg
99. Елена Демянова Златева alena_zlateva@abv.bg
100.Дарина Иванова Арнаудова darka.81@abv.bg
101.Веселин Петков Вълчанов  valchanov74@gmail.com 
102.Милчо Григоров Чобанов mgr@abv.bg
103.Кирилка Ангелова Кирякова Kirilka_Kiriakova@abv.bg
104.Хафизе Бахри Осман  hafize.1989@abv.bg
105.Полина Димитрова Венелинова polina_venelinova@abv.bg
106.Илиан Ташков Жеков, Ilian_jekov@abv.bg,
107.Ивелин Здравков Николов ivelin.com@gmail.com
108.Димитрина Бориславова Димитрова dimitrova_dimitrina@abv.bg
109.Минка Нелева Райкова gabriela_28.01.2022@abv.bg
110. Румен Иванов Иванов ruivanov@abv.bg
111.Марийка Лалова Найденова mariyka_lalova@abv.bg
112.Георги Михов Найденов georginaidenov53@abv.bg
113.Анна Стефанова Дерелиева- Радева ani_4ka_@abv.bg
114.Миглена Милчова Христова Megisan08@mail.bg
115.Асен Велизаров Шанков asen.shankov@mail.bg
116.Цветелина Тодорова Генчева banko_ceci@abv.bg
117.Банко Генчев Генчев banko23@abv.bg
118.Атанас Иванов Атанасов atanasatanasov595959@gmail.com
119.Соня Стефанова Атанасова sonyaatanasova477@gmail.com
120.Надя Атанасова Атанасова nadq9090@abv.bg
121.Симеон Симеонов Иванов sivanov_1992@abv.bg
122. Искрен Бисеров Иванов iskren938@gmail.com
123. Сийка Христова Иванова sissi83@abv.bg 
124.Полина Вълчанова-Методиева polinavalchanova@yahoo.bg 
125.Методи Валентинов Методиев  metodievmv94@gmail.com
126.Красимира Добрева Атанасова Krasi8888@mail.bg
127. Валентина Николаева Ушинкина valentina.ushinkina@gmail.com
128.Любов Павловна Барбилева Lbarbyleva@gmail.com
129.Мариела Зюмбилска Marilazumbilska@gmail.com
130. Велислав Стойков Velislav892@gmail.com
131.Поли Кукушева  poli.kukusheva@gmail.com
132. Ангел Рангелов angel.rangelov@gmail.com
 
 
12.06.2025 08:17 ЧАСТ 4 Предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование

В подкрепа становището от Фондация “Живот със Синдром на Даун” с председател Силвена Христова,

Относно: Предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), свързана с ограничаване правото на родителите на деца със специални образователни потребности (СОП) да избират формата на обучение се включват и следните родители на лица със синдром на Даун:
 
1.Красимир Ламбов Христов krasimirlambov@abv.bg 
2.Владимир Радославов Владимиров gpowere36@gmail.com
3.Мирела Михайлова Владимирова m_irela@abv.bg
4.Полина Николова Нешева poly86@abv.bg
5.Елена Георгиева Милушева elena.64@abv.bg
6.Димитрина Иванова Тотоманова ditotomanova@gmail.com
7.Феймя Юмер Бозаджи femit076@abv.bg
8.Галина Йорданова Вълчанова  galinavalchanova7@gmail.com 
9.Мирослава Христова Чунчукова marchela_03@abv.bg
10.Ралица Георгиева Велинова ralica.velinova78@gmail.com 
11. Николай Иванов Иванов niivanov@abv.bg
12.Димитринка Петрова Димитрова dima_prbg@abv.bg
13.Атанас Петков Чунчуков alesandersannt@gmail.com
14. Керанка Асенова Димитрова Ivelinpivanov@abv.bg
15.Светла Кирилова Николова s.nikolova80@gmail.com
16.Радка Тодорова Туликова radost.99@abv.bg
17.Мирослав Маринов Сираков  kiro666@abv.bg
18.Петя Атанасова Сиракова  petqsirakova94@abv.bg
19.Бойчо Недков Димитров bocko1@mail.bg
20.Лалка Георгиева Иванова lallka@abv.bg
21.Йелиз Бейрул Реджеп Yeliz87@abv.bg
22. Гергана Атанасова Георгиева n05niki@abv.bg
23.Виктория Костадинова Томова  vikitotoo91@gmail.com 
24.Красимир Стоянов Коев  krassimirkoev@gmail.com 
25.Силвия Красимирова Цветкова-Мирчева Sas1983@abv.bg
26.Анелия Божинова neli_bojinova939@abv.bg
27.Теодор Иванов Цанков t.tsankov.komfort@gmail.com
28.Пламена Иванова Трайкова plamena_ivanova_peneva@abv.bg
29.Мария Александрова Карагулевa mimeto@hotmail.co.uk
30.Антоанета Кирилова Дукова  аntoanetadukova@gmail.com 
31.Петя Бориславова Цанкова petiaborislavova@gmail.com
32.Елена Венциславова Георгиева elito8510@gmail.com
33.Георги Стоянов Георгиев gosho8309@gmail.com
34.Елена Илиева Измирлиева elenaii@abv.bg
35.Митко Георгиев Петков mitko.62@abv.bg
36.Елис Талят Хасан eli_153@abv.bg
37.Денис Тахсин Хасан denistahsin@gmail.com
38.Лиляна Владимирова Христова keks4e1972@gmail.com
39.Татяна Христова Иванова tania7806@gmail.com
40.Нина Кирилова Василева wasilewa87@abv.bg
41.Елица Георгиева Недялкова elica_elica96@abv.bg
42.Станислав Христов Недялков Stasko97@abv.bg
43.Деян Толумов  d_tolumov@abv.bg 
44. Теодора Йорданова Тодорова teodoratodorova153@gmail.com
45.Клара Митова Илиева nana_87sf@abv.bg
46.Марияна Емилова Диканчева dikan4evi@abv.bg
47.Емил Илиев Диканчев dikanchev_emil@abv.bg
48.Пламена Пенкова Павлова plamena89pavlova@gmail.com
49.Стефан Иванов Павлов assa_design@abv.bg
50.Стефка Пенева Пеева stefipeeva33@abv.bg
 
 
 
 
 
12.06.2025 08:14 ЧАСТ 3 Предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование

Продължение от Част 

Конституцията на Република България
 
Чл. 47. (1) Отглеждането и възпитанието на децата до пълнолетието им е право и задължение на техните родители и се подпомага от държавата.
 
ЗПУО
 
чл. 7, ал. 2 – приобщаващото образование не може да се прилага чрез ограничаване на права, а само чрез гарантиране на достъп, подкрепа и избор.
 
4.Нарушаване на принципа на равнопоставеност
 
Особено силно впечатление прави фактът, че учениците без специални образователни потребности и техните родители имат право на избор на форма на обучение, докато се предвижда това право да бъде отнето именно от родителите на деца със специални потребности. Това е очевидна форма на дискриминация, противоречаща на принципите на приобщаването.
 
5. Недопустимост на прехвърляне на решението към външни органи - Да се даде повече тежест на мнението на външен екип, отколкото на преценката на родителя, е:
 
- юридически необосновано – тъй като родителят носи правна отговорност за избора и благосъстоянието на детето;
 
- етично уязвимо – защото ограничава автономността на семейството;
 
- образователно нецелесъобразно – защото външен екип не може да направи обективна и трайна преценка въз основа само на фрагментарно наблюдение.
 
 
 
Затова не е допустимо в нормативен текст да се отнема или прехвърля на друг орган правото на родителя да вземе решение за формата на обучение на своето дете. Това право не може да бъде ограничено чрез административен механизъм. Вместо това е необходимо:
 
- да се развиват подкрепящи инструменти, с които може да се въздейства и помогне на родителите, които се нуждаят от съдействие – чрез психологическа подкрепа, групи за взаимопомощ, - достъп до експерти и информирано съгласие – но не и чрез ограничаване на техните законови права.
 
Заключение: Предлаганата редакция на чл. 107, ал. 1 нарушава основни принципи на правото, дискриминира родители на деца със специални образователни потребности и противоречи на международните задължения на България. Настояваме текстът да не бъде променян и да запази законното право на родителя да избира формата на обучение на своето дете, в сътрудничество с екипа за подкрепа, но не под негов натиск.
 
Силвена Христова
 
Председател на Фондация “Живот със Синдром на Даун”
 
jivot.downsyndrome@abv.bg
 
12.06.2025 08:13 ЧАСТ 2 Предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование
Продължение от ЧАСТ 1
 
3.   Противоречие с международни и национални правни актове Предложената промяна противоречи на:
 
Конвенцията за правата на детето:
 
 Член 5 Държавите - страни по Конвенцията, зачитат отговорностите, правата и задълженията на родителите или в зависимост от случая на членовете на по-голямото семейство или общност, както предвиждат местните обичаи, на законните настойници или на другите лица, отговорни по закон за детето, да осигуряват по начин, съответствуващ на развитието на способностите на детето, подходящи насоки и ръководство в упражняването от него на правата, признати в тази Конвенция.
 
Член 18
 
1. Държавите - страни по Конвенцията, полагат всички усилия за осигуряване признаването на принципа, съгласно който двамата родители носят обща отговорност за отглеждането и развитието на детето. Родителите или според случая законните настойници носят първостепенна отговорност за отглеждането и развитието на детето. Висшите интереси на детето са тяхна основна грижа.
 
2. С цел гарантиране и закрила на правата, изложени в тази Конвенция, държавите-страни по нея оказват подходяща помощ на родителите и законните настойници при осъществяване на тяхната отговорност по отглеждане на децата и осигуряват създаването на институции, служби и услуги в областта на грижите за децата.
 
3. Държавите - страни по Конвенцията, предприемат всички подходящи мерки, за да осигурят на децата на работещите родители правото да се възползуват от услугите за деца и детските заведения, които се полагат за тяхното отглеждане.
 
Конвенция за правата на хората с увреждания
 
 Член 5 - Равенство и забрана на дискриминация
 
1. Държавите - страни по настоящата конвенция, признават, че всички хора са равни пред закона и имат право без каквато и да било дискриминация на еднаква закрила и еднакво третиране от закона.
 
2. Държавите - страни по настоящата конвенция, забраняват всякаква дискриминация по признак на увреждане и гарантират на лицата с увреждания равноправна и ефективна защита от закона срещу всякаква дискриминация на каквито и да било основания.
 
3. С оглед осигуряването на равнопоставеност и премахването на всякаква дискриминация държавите - страни по конвенцията, предприемат всички необходими стъпки, за да осигурят разумни улеснения на хората с увреждания.
 
Член 7 Деца с увреждания 1. Държавите - страни по настоящата конвенция, предприемат всички необходими мерки за осигуряване на пълноценното упражняване от деца с увреждания на всичките им права на човека и основни свободи наравно с останалите деца. 
 
Всеобщата декларация за правата на човека
 
чл 26, ал.3  Pодителите имат право, с приоритет, да избират вида образование, което да получат техните деца.
 

 

12.06.2025 08:08 ЧАСТ 1 Предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование
СТАНОВИЩЕ
 
от Фондация “Живот със Синдром на Даун” с председател Силвена Христова,
 
Относно: Предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), свързана с ограничаване правото на родителите на деца със специални образователни потребности (СОП) да избират формата на обучение
 
Като Фондация „Живот със Синдром на Даун“, защитаваща правата и интересите на лицата със синдром на Даун и подкрепяща техните семейства, както и като експерти от опит, които в дълбочина познават специфичните нужди на децата със синдром на Даун, изразяваме от свое име и от името на родителите категоричното ни несъгласие с предложената промяна в чл. 107, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование.
 
Предлаганата редакция, с която правото за избор на форма на обучение за ученици със специални образователни потребности се прехвърля от родителите към екип за подкрепа за личностно развитие или към външни лица и експерти, които не са родители или настойници, е неприемлива и неправилна.
 
Родителите са най-добре запознати с нуждите, желанията и особеностите на своите деца. Те са естествените защитници на техните интереси и имат право и отговорност да вземат решения, свързани с образованието и развитието им. Всяко ограничаване на тази роля подкопава основни принципи на семейството, доверието и личната автономия.
 
Външни лица, без трайна емоционална и житейска връзка с детето, не могат да имат пълна и дълбока представа за неговите потребности и желания. Поставянето на такива лица в позицията да определят формата на обучение, без изричното съгласие на родителите, може да доведе до решения, които не отговарят на най-добрия интерес на детето.
 
Считаме, че ролята на екипа за подкрепа или външен оценител и експерт трябва да бъде на консултант и съветник, който подпомага родителите в информирания им избор, а не на заместник или надзорник, който отнема техните права.
 
Настояваме правото на избор на форма на обучение за деца със специални образователни потребности да остане изцяло в ръцете на родителите и/или настойниците им, като те имат подкрепата на компетентни специалисти, но не и ограничение или отнемане на това право.
 
Тази позиция е израз на уважение към семейството като основна единица на обществото и гаранция за осигуряване на оптимални условия за развитие на всяко дете със специални нужди.
 
Обосновка:
 
1. Родителят е правният представител и носи отговорност за детето - Правото и задължението за вземане на решения, свързани с развитието, възпитанието и образованието на детето, са конституционно и законово признати в Република България. Отнемането на правото за избор на форма на обучение нарушава този фундаментален принцип.
 
2. Родителят познава най-добре индивидуалните особености на детето със специални образователни потребности и трябва да има водеща и заключителна роля при избора на форма на обучение- Децата със специални образователни потребности формират изключително разнородна група, в която всяко дете има уникален профил, нужди и темп на развитие. Родителят е единственият човек, който наблюдава детето ежедневно и дългосрочно и познава в дълбочина познава:
 
- моментното състояние и динамиката на неговото развитие;
 
- средовите фактори (семейни, социални, медицински), които влияят върху ученето;
 
- какво работи и какво не работи в образователния и социалния процес.
 
 
 
Роля на родителя и взаимоотношения с екипа за подкрепа
Никой външен специалист – включително и екипът за подкрепа за личностно развитие (ЕПЛР) – няма дълбочината на познание и контекста, който има родителят за своето дете. Отнемането или ограничаването на правото на родителя да участва пълноценно и да има последната дума при избора на форма на обучение е неприемливо вмешателство в личния и семеен живот и същевременно нарушава правата му като законен представител на детето. Предлагаме случаите на разминаване между мнението на родителя и препоръките на ЕПЛР или друг външен експерт родителят да бъде подкрепен чрез ефективни механизми – психологическа подкрепа, групи за взаимопомощ или други форми на подкрепа, които да му помогнат да вземе информирано и уверено решение в интерес на детето.
 
 
 

Моля изчакайте