С промяната на наредбата се цели създаване на конкурентна среда за българските земеделски производители и преработватели на храни и фуражи от растителен произход, чрез премахване на ненужна административна и финансова тежест и при спазване на действащото право на Европейския съюз.
Със заключителните разпоредби на проекта на наредба се предлагат промени и в Наредба № 8 от 2021 г. за условията и реда за контрол върху продуктите за растителна защита, търговията, преопаковането, съхранението и употребата им, както и в Наредба № 4 от 2023 г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за животни.
Отговорна структура:
дирекция „Политики по агрохранителната верига”,
Министерство на земеделието и храните
Електронен адрес:
MGDraganova@mzh.government.bg
Министерство на земеделието и храните
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 3 коментара
Също така, изразяваме мнението, че промените
не отразяват тенденцията през последните години, която показва, че между 10% и 14% от пазара на пестициди в ЕС е засегнат от незаконна търговия с фалшиви пестициди,
която по данни на Европол се оценява на милиарди евро в световен мащаб
и представлява значителен риск за здравето, околната среда и икономиката.
Според проучване на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO- The economic cost of IPR infringement in the pesticides sector),
индустрията губи приблизително 1,3 милиарда евро приходи годишно поради наличието на фалшиви пестициди на пазара в ЕС,
което съответства на 13,8 % от продажбите на сектора.
Подчертаваме, че отпадането на самоконтрола в началото на агрохранителната верига, и последващия контрол, ще доведе до неизпълнение от страна на Р България, като държава-членка на ЕС на разпоредбите на Регламент (ЕО) №178/2002[1], Регламент (EС) 2017/625[2], и на приетите въз основа на тях, директно приложими актове на Европейския съюз на национално ниво, според които следва ежегодно да се изготвя и изпълнява единна Национална програма за контрол на остатъци от пестициди в и върху храни от растителен и животински произход и да изпълнява програмата на ЕК, относно координирана многогодишна контролна програма на Общността.
Отпадането на разпоредбата, ще доведе до дисбаланс в целостта на агрохранителната верига и съответно неизпълнение на заложените цели съгласно Закона за управление на агрохранителната верига.
EFSA продължава интензивно да анализира вредното влияние на остатъците от замърсители в храни и фуражи в т. ч. и на остатъчното съдържание на пестициди. В резултат на тези изследвания се установява, че именно тези остатъчни количества пестициди са първоизточник за образуването на вредни за човешкото здраве вещества с доказан канцерогенен ефект в процеса на преработка на някои растителни суровини. Пример за това са глицидиловите естери (GE) и 3-МСPD установени в някои храни които са приготвени с растителни масла или в растителни масла. Това наложи въвеждането на Регламент (ЕО) № 1881/2006, последващите го изменения и действащия към момента Регламент (ЕС) 2022/741[3] .
В заключение, нашето предложение е да се включи текст, който да задължава земеделските стопани предлагащи растителна продукция за преработка или директна реализация, след направена оценка на риска и не по-малко един път годишно да изследват произведеното от тях, като пробите се взимат от външни лица и лабораторните изследвания да се извършват в акредитирана лаборатория.
Като настояваме становището ни да бъде взето предвид, оставаме на разположение за по-нататъшно обсъждане.
С уважение,
Асоциация на месопреработвателите в България
Асоциация на млекопреработвателите в България
Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България
Асоциация на производителите на рибни продукти БГ ФИШ
Национална асоциация на млекопреработвателите
Национален браншови съюз на хлебарите и сладкарите
Национална лозаро-винарска камара
Сдружение на производителите на масла и маслопродукти
Сдружение „Храни и напитки България“
Съюз на пивоварите в България
Съюз на българските мелничари
Съюз на преработвателите на плодове и зеленчуци
Съюз на производителите на захар и захарни продукти
Спиритс България – Асоциация на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки в България
Съюз на птицевъдите в България
Съюз на производителите на комбинирани фуражи
Също така, изразяваме мнението, че промените
не отразяват тенденцията през последните години, която показва, че между 10% и 14% от пазара на пестициди в ЕС е засегнат от незаконна търговия с фалшиви пестициди,
която по данни на Европол се оценява на милиарди евро в световен мащаб
и представлява значителен риск за здравето, околната среда и икономиката.
Според проучване на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO- The economic cost of IPR infringement in the pesticides sector),
индустрията губи приблизително 1,3 милиарда евро приходи годишно поради наличието на фалшиви пестициди на пазара в ЕС,
което съответства на 13,8 % от продажбите на сектора.
Подчертаваме, че отпадането на самоконтрола в началото на агрохранителната верига, и последващия контрол, ще доведе до неизпълнение от страна на Р България, като държава-членка на ЕС на разпоредбите на Регламент (ЕО) №178/2002[1], Регламент (EС) 2017/625[2], и на приетите въз основа на тях, директно приложими актове на Европейския съюз на национално ниво, според които следва ежегодно да се изготвя и изпълнява единна Национална програма за контрол на остатъци от пестициди в и върху храни от растителен и животински произход и да изпълнява програмата на ЕК, относно координирана многогодишна контролна програма на Общността.
Отпадането на разпоредбата, ще доведе до дисбаланс в целостта на агрохранителната верига и съответно неизпълнение на заложените цели съгласно Закона за управление на агрохранителната верига.
EFSA продължава интензивно да анализира вредното влияние на остатъците от замърсители в храни и фуражи в т. ч. и на остатъчното съдържание на пестициди. В резултат на тези изследвания се установява, че именно тези остатъчни количества пестициди са първоизточник за образуването на вредни за човешкото здраве вещества с доказан канцерогенен ефект в процеса на преработка на някои растителни суровини. Пример за това са глицидиловите естери (GE) и 3-МСPD установени в някои храни които са приготвени с растителни масла или в растителни масла. Това наложи въвеждането на Регламент (ЕО) № 1881/2006, последващите го изменения и действащия към момента Регламент (ЕС) 2022/741[3] .
В заключение, нашето предложение е да се включи текст, който да задължава земеделските стопани предлагащи растителна продукция за преработка или директна реализация, след направена оценка на риска и не по-малко един път годишно да изследват произведеното от тях, като пробите се взимат от външни лица и лабораторните изследвания да се извършват в акредитирана лаборатория.
Като настояваме становището ни да бъде взето предвид, оставаме на разположение за по-нататъшно обсъждане.
С уважение,
Асоциация на месопреработвателите в България
Асоциация на млекопреработвателите в България
Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България
Асоциация на производителите на рибни продукти БГ ФИШ
Национална асоциация на млекопреработвателите
Национален браншови съюз на хлебарите и сладкарите
Национална лозаро-винарска камара
Сдружение на производителите на масла и маслопродукти
Сдружение „Храни и напитки България“
Съюз на пивоварите в България
Съюз на българските мелничари
Съюз на преработвателите на плодове и зеленчуци
Съюз на производителите на захар и захарни продукти
Спиритс България – Асоциация на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки в България
Съюз на птицевъдите в България
Съюз на производителите на комбинирани фуражи
Във връзка с публикувания на 07.06.2024г. за обществени консултации Проект на Наредба за изменение на Наредба № 12 от 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита (ПРЗ), изразяваме следното становище:
Ние долуподписаните национално представителните организации в хранително-вкусовата промишленост, категорично НЕ ПОДКРЕПЯМЕ отпадането на чл. 11, ал. 8 Наредба № 12 от 2023 г. и отмяната на чл. 17, т. 8 от Наредба № 8 от 2021г.
Считаме, че пълното отпадане на изискването за самоконтрол на земеделските стопани, ще доведе до:
1. Възможност на пазара на пресни плодове и зеленчуци да се реализират продукти със завишени остатъчни количества пестициди, ПРЗ, което ще е заплаха за здравето на потребителите и най-вече на децата и подрастващите;
2. Заплаха за здравето и на животни хранени с фуражи съдържащи компоненти с остатъчни количества пестициди и ПРЗ;
3. Вторично замърсяване на почвата и водите, което в дългосрочен план застрашава здравето на потребителите;
Съгласно ДОКЛАДА на МЗХ за така предложените промени, посочените ЦЕЛИ – за „…..създаване на конкурента среда за българските земеделски производители и преработватели на храни и фуражи от растителен произход, чрез премахване на ненужна административна и финансова тежест и при спазване на действащото право на Европейския съюз.“ категорично няма да бъдат постигнати, защото финансовата тежест за тези изследвания ще се прехвърли, изцяло върху следващите звена в агрохранителната верига – търговци и преработвателните предприятия, производителите на фуражи, което гарантирано няма да доведе до намаляване на стойността на крайния продукт.
Във връзка с публикувания на 07.06.2024г. за обществени консултации Проект на Наредба за изменение на Наредба № 12 от 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита (ПРЗ), изразяваме следното становище:
Ние долуподписаните национално представителните организации в хранително-вкусовата промишленост, категорично НЕ ПОДКРЕПЯМЕ отпадането на чл. 11, ал. 8 Наредба № 12 от 2023 г. и отмяната на чл. 17, т. 8 от Наредба № 8 от 2021г.
Считаме, че пълното отпадане на изискването за самоконтрол на земеделските стопани, ще доведе до:
1. Възможност на пазара на пресни плодове и зеленчуци да се реализират продукти със завишени остатъчни количества пестициди, ПРЗ, което ще е заплаха за здравето на потребителите и най-вече на децата и подрастващите;
2. Заплаха за здравето и на животни хранени с фуражи съдържащи компоненти с остатъчни количества пестициди и ПРЗ;
3. Вторично замърсяване на почвата и водите, което в дългосрочен план застрашава здравето на потребителите;
Съгласно ДОКЛАДА на МЗХ за така предложените промени, посочените ЦЕЛИ – за „…..създаване на конкурента среда за българските земеделски производители и преработватели на храни и фуражи от растителен произход, чрез премахване на ненужна административна и финансова тежест и при спазване на действащото право на Европейския съюз.“ категорично няма да бъдат постигнати, защото финансовата тежест за тези изследвания ще се прехвърли, изцяло върху следващите звена в агрохранителната верига – търговци и преработвателните предприятия, производителите на фуражи, което гарантирано няма да доведе до намаляване на стойността на крайния продукт.
07.06.2024
21.06.2024
26.06.2024
Относно : Проект на Наредба за изменение (НИ) на Наредба № 12 от 23 август 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита“
Уважаеми г-н Тахов,
Уважаеми г-н Костов,
След запознаване с Проекта на изменение (НИ) на Наредба № 12 от 23 август 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита“, в едно с представения доклад към нея, публикуван за обществено обсъждане, ние от Национална Био Асоциация, изразяваме следното
С Т А Н О В И Щ Е :
ИЗЦЯЛО ПРИЕМА, без забележки така представения Проект на изменение (НИ) на Наредба № 12 от 23 август 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита“, качен за обществено обсъждане до 21.06.2024г., вкл.
Национална био асоциация
Относно : Проект на Наредба за изменение (НИ) на Наредба № 12 от 23 август 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита“
Уважаеми г-н Тахов,
Уважаеми г-н Костов,
След запознаване с Проекта на изменение (НИ) на Наредба № 12 от 23 август 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита“, в едно с представения доклад към нея, публикуван за обществено обсъждане, ние от Национална Био Асоциация, изразяваме следното
С Т А Н О В И Щ Е :
ИЗЦЯЛО ПРИЕМА, без забележки така представения Проект на изменение (НИ) на Наредба № 12 от 23 август 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита“, качен за обществено обсъждане до 21.06.2024г., вкл.
Национална био асоциация