Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ

Обществени консултации с участието на НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ

Неактивна

Моите коментари


20.05.2024 14:44 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
МОТИВИ:
 
Тъй като това са неконкурентни сортове, спрямо съвременните изисквания на пазара, добивите са значително по малки, а в същото време са сортове, които са важни за запазването на генетичния потенциал и са важни за селското стопанство, следва да бъдат допуснати до подпомагане, поне за площите, които вече са били известни и са поддържани като такива до момента. В противен случай, рискуваме, вече нещо създадено, подпомагано, да бъде премахнато от земеделските стопани, тъй като неговото поддържане е икономически и пазарно неприемливо.
Допълнително извън гореизложеното, смятаме, че МЗХ следва да положи усилие, да насаждения, които са подпомагани и съхранени, да продължат да съществуват.
 
20.05.2024 14:43 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ

2. По отношение на т.н. „стари“ сортовете, подробно описани в Приложение № 6 към чл. 25, ал. 7, т. 1, няколкократно сме споменавали, че е изцяло неприемливо стари сортове с трайни насажения, които са били подпомагани от аналогична интервенция по мярка 10 „Агроекология и климат“, да отпаднат от подпомагане.

Предвид гореизложеното, предлагаме всички „стари бенефициенти“ отглеждащи трайни насаждения, подпомагани по реда на мярка 10 – „Агроекология и климат“, които са включени в Приложение № 8 към чл. 25 (Изм. - ДВ, бр. 18 от 2019 г., в сила от 01.03.2019 г.) от НАРЕДБА № 7 ОТ 24 ФЕВРУАРИ 2015 Г. ЗА ПРИЛАГАНЕ НА МЯРКА 10 "АГРОЕКОЛОГИЯ И КЛИМАТ" ОТ ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ ЗА ПЕРИОДА 2014 - 2020 Г., да бъдат допстими за подпомагане ПОНЕ ДО РАЗМЕРА на площта по която са били одобрени и са били подпомагани по мярка 10 „Агроекология и климат“.

 

20.05.2024 14:43 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
Обръщаме внимание, че за нас е изключително неприемлива практика, размера на стопанството, да се явява фактор за кандидатстване по дадена интервенция. Ако едно стопанство в сектор „Зърнопроизводство“ е с размер над 100 ха, за нас е абсолютно неприемливо същото стопанство да не може да кандидатства с площи до 50 ха, по визираните интервенции (особено ако площите са с плодове или зеленчуци). 
1. Операция № 1 „Отглеждане на устойчиви сортове с разрешени за употреба в биологичното производство продукти за растителна защита“; или
2. Операция № 2 „Насърчаване отглеждане на устойчиви сортове“.
 
Моля сериозно да преосмислите мотивите и логиката, която поставяте в основата на това ограничение, а именно размера на стопанството.
 
20.05.2024 14:42 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
П Р Е Д Л О Ж Е Н И Е/
С Т А Н О В И Щ Е:
 
1.Не сме съгласни с ограничението, което се създава в новия чл.49а, по отношение на допустимостта на земеделския стопанин, спрямо цялата площ на стопанството му. Не намираме логика относто размера на едно стопанство и пощите които биха се отглеждали по интервенцията :
1. Операция № 1 „Отглеждане на устойчиви сортове с разрешени за употреба в биологичното производство продукти за растителна защита“; или
2. Операция № 2 „Насърчаване отглеждане на устойчиви сортове“.
За нас приемлива е практиката, която се е прилагала до момента, подпомагането за сходни интервенции да бъде до 50 ха, без оглед размера на стопанството.
 
АЛТЕРНАТИВНО, ако не приемате нашето предложение, то предлагаме общата площ на стопанствата,  да стане поне 50 ха, за да може стопанствата, като предложеното от Вас се измени по следния начин :
 
§ 17. Създава се чл. 49а: 
„Чл. 49а. (1) Земеделските стопани могат да заявят подпомагане по следните операции:
1. Операция № 1 „Отглеждане на устойчиви сортове с разрешени за употреба в биологичното производство продукти за растителна защита“; или
2. Операция № 2 „Насърчаване отглеждане на устойчиви сортове“.
(2) Допустими за участие в операцията по ал. 1, т.1 са земеделски стопани с общ размер на стопанството до 50 ха през първата година на кандидатстване или земеделски стопани с площта, за която е поет многогодишен ангажимент от 2023 г.
(3) Допустими за участие в операцията по ал. 1, т. 2 са земеделски стопани с площи, които не участват в ангажимент по операцията по ал. 1, т. 1.“. 
 
§ 18. В чл. 50 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 в основния текст след думите „заявени за подпомагане“ се добавя „в съответната операция“.
2. В ал. 2 думите „земеделска култура“ се заменят със „зеленчукови култури“.
3. Създава се ал. 5: 
„(5) Максимално допустимата за подпомагане площ по операцията по чл. 49а, ал. 1, т. 1 е 50 ха или до размера на площта, с която е поет многогодишния ангажимент от 2023 г..“.
 
20.05.2024 14:42 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ

Уважаеми г-н Тахов,

Уважаема г-жо Иванова ,

 

След запознаване с предложеното от Вас изменение на Наредба № 10 от 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите в областта на околната среда и климата и хуманно отношение към животните, включени в Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони за периода 2023 – 2027 г.(обн., ДВ, бр. 56 от 2023 г.), ние от Национална био асоциация, изразяваме пред Вас, принципното си съгласие по нея, като допълнително Ви предлагаме да бъдат включени следните изменения, които вече са коментирани пред експерти на МЗХ в работни групи, а именно :

Неактивна

Моите коментари


20.05.2024 12:53 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ

МОТИВИ:

Смятаме, че с това наше предложение, ще се създадат предпоставки, чрез които да се прилага биологичния начин на производство и сред земеделските стопани, които отглеждат този тип билка. Отделно от това подпомагането по биологичната интервенция, ще създаде по голяма устойчивост и конкурентоспособност на тези стопани. Този тип билка вирее над 800 м/височина, което предполага една допълнителна възможност за стопаните, които се занимават с отглеждането на билки в планински и полупланински региони.

20.05.2024 12:52 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
4. В Приложение № 4 към чл. 49, ал. 1, т. 23 и ал. 2, т. 23, предлагаме да се добави билката : „жълта комунига“
 
Жълта комунига (Melilotus officinalis) представлява двугодишно тревисто растение, което е представител на семейство Бобови (Fabaceae). Билката  се нарича още: Жълта комунига, Жълто биле, Церителна детелина, Едър звездел ...............
 
20.05.2024 12:52 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
АЛТЕРНАТИВНО, извън гореизложеното, ако не приемете това наше предложение в цялост, то моля да се създаде изключение от прилагането на чл. 26, именно що се отнася до земеделските земи част от ОПФ и ДПФ със следния текст :
 
„Чл. 26. (1) Не могат да участват за подпомагане по операция "Плащания за преминаване към биологично растениевъдство" площите, заявени от един и същи кандидат и са част от държавния или общинския поземлен фонд :
1. подпомогнати по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.; или
2. за които е бил отнет сертификат и/или за които е започнал нов преходен период.
3. за земеделските земи част от държавния или общинския поземлен фонд, земеделския стопанин прилага копие от договора за наем/аренда към заявлението си за подпомагане или чрез системата СЕУ на ДФЗ.
 
20.05.2024 12:51 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
МОТИВИ :
 
Многократно при провеждане на различни работни групи и Консултативни съвети, обърнахме внимание, че в резултат на оборота на земеделската земя, когато се сменя арендатора и/или наемателя, новия ползвател няма как да знае, n-години преди това, дали някога конкретен парцел в бил заявяван за подпомагане по аналогичните мерки за биологично производство.
Това особено се отнася за площите от държавния или общинския поземлен фонд, които често след като приключат договорите за аренда, сменят ползвателите си.
Ние подкрепяме позицията на МЗХ, един кандидат, да не може да получава компенсаторно плащане за „преминаване периода на преход“  за един и същи парцел, НО НЕ ПОДКРЕПЯМЕ, ако по някаква причина сертификацията е прекъснала, нов ползвател да не може да получи подпомагане,  за „преминаване периода на преход“ , ако реши да прилага биологичния начин на производство. Промяната на тази разпоредба е изключително важна, относно що се касае за ОПФ и ДФП, тъй като ползвателя не може да получи предварителна информация по време на тържната процедура, дали парцела е бил подпомаган някога по някоя интервенция.
 
20.05.2024 12:51 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
2. Съобразно предложението ни по горе, по аналогия се изменя чл.84, ал.1 т.7 и т.8 , която се променя така : 
„1. В т. 7 след думите „от заявената култура“ се добавя „с изключение на парцели, заети с трайни насаждения в младенчески период или има издаден Констативен протокол за 100% пропаднала площ от органите на МЗХ и за които не е предоставен документ по чл. 39а, ал. 2 или 39а, ал.5“.
2. В т. 8 след думите „от заявената култура“ се добавя „с изключение на парцели, заети с трайни насаждения в младенчески период или има издаден Констативен протокол за 100% пропаднала площ от органите на МЗХ и за които не е предоставен документ по чл. 39а, ал. 2 или 39а, ал.5“.
 
3.Предлагаме изменение на чл.26, ал.1, който да претърпи следната редакция :
„Чл. 26. (1) Не могат да участват за подпомагане по операция "Плащания за преминаване към биологично растениевъдство" площите, заявени от един и същи кандидат :
1. подпомогнати по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.; или
2. за които е бил отнет сертификат и/или за които е започнал нов преходен период.
 
20.05.2024 12:50 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
МОТИВИ :
 
В резултат на климатичните промени, за съжаление, немалка част от земеделските стопани са потърпевши от щетите причинени от климатичните събития, които могат да бъдат приравнени на природни бедствия.
Както знаем, при този тип щета земеделските стопани губят изцяло дохода си, както от погиналата земеделска продукция, така и от схемите за обвързана подкрепа по отношение на площите заети с „Плодове“ и „Зеленчуци“.
Схема на държавна помощ „Помощ за компенсиране на щетите по земеделските култури, причинени от неблагоприятни климатични условия, които могат да бъдат приравнени на природни бедствия“, ЧАСТИЧНО компенсира разходите на земеделските стопани, които те са извършили в процеса на производство. По същата схема НЕ Е налице и диверсифицирана ставка за биологичните насаждения, съобразно действителните разходите при биологичното производство.
Предвид гореизложеното, следва да се предвиди изключение за добросъвестните земеделски стопани, които по обективна причина, действително е констатирано от органите на МЗХ погиване на цялата земеделска продукция, да се има предвид при изплащането на компенсаторната ставка (която частично компенсира, разходите на стопаните) за поддържане на биологичното производство.
 
20.05.2024 12:50 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
Уважаеми г-н Тахов,
Уважаема г-жо Иванова ,
 
След запознаване с предложеното от Вас изменение на Наредба № 9 от 2023 г. за за условията и реда за прилагане на интервенциите „Биологично растениевъдство“ и „Биологично пчеларство“, включени в Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 г. (обн., ДВ, бр. 56 от 2023г.), ние от Национална био асоциация, изразяваме пред Вас, принципното си съгласие по нея, като допълнително Ви предлагаме да бъдат включени следните изменения, които вече са коментирани пред експерти на МЗХ в работни групи, а именно :
 
П Р Е Д Л О Ж Е Н И Е/
С Т А Н О В И Щ Е:
 
1.В новия член 39а, ал.1, който се създава, предлагаме да се извърши допълване по отношение на площите за които е налице 100% пропадане и има издаден надлежен Констативен протокол от органите на МЗХ, тъй като обективно не може да има произведена биологично сертифицирана продукция, за площите при които е налице погиване на продукцията от климатично събитие, което може да бъде приравнено на природно бедствие.
Предвид гореизложеното предлагаме текста на чл. 39а, да претърпи следното изменение : 
„СЪЗДАВА СЕ : Чл. 39а. (4) Бенефициентите могат да не предоставят доказателства по  чл. 39, ал. 1, когато заявеният по операция „Плащания за поддържане на биологично растениевъдство“  за земеделски парцел е зает с биологично насаждения има издаден протокол за 100% пропаднала площ, издаден от съответната Областна дирекция „Земеделие“ към МЗХ, по местоположение на поземления парцел.“ 
(5) Когато земеделските стопани има земеделски парцели по ал. 4, тогава предоставят ежегодно в ДФЗ чрез СЕУ документ, издаден от съответната Областна дирекция „Земеделие“ към МЗХ, по местоположение на поземления парцел, доказващ, че за парцела има издаден Констативен протокол за 100% пропаднала площ в срок до един месец от неговото издаване.
(6) Държавен фонд „Земеделие“ може да извърши проверка в регистъра на пропадналите площи за съответната година.
 
Неактивна

Моите коментари


20.05.2024 09:54 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
3. Предлагаме в чл.33, ал.2 да се създаде и т.3 със следния текст :
„т.3 фактури, издадени от името на бенефициента и фискална касова бележка към нея при плащане в брой.“
 
МОТИВИ:
Голяма част от земеделските стопани – физически лица, също при осъществяване на своята дейност издават фактури, за случаите при които стоката се заплаща в брой. Установена практика е, когато се издава касовия бон, да се маркира групата култури „Плодове“ или „Зеленчуци“ и съответната сума която се заплаща. Дори този бон да се описва в документите към ДФЗ, с цел по-добра коректност и контрол над касовите бележки, същите следва да се придружават и от фактурата, която е издадена, за да се види конкретната култура и количество. 
Друг съществен аргумент, е че когато едно лице издава касов бон на клиент то той го дава на клиента. При издаване на дубликат на касов бон, то дубликата е с различен номер от оригиналния и не е налице идентичност на касовия бон с оригиналния.
Не на последно място е и факта, че една фактура, може да се заплаща в брой на няколко части и не е възможно да се прецени коя касова бележка, каква част от фактурата заплаща. Освен това е изключителна административна тежест да описваш n-броя касови бележки, отколкото да опишеш една фактура и да приложиш касовите бонове към нея.
 
Пример: 
С една фактура са закупени различен тип количества плодове :
- Кайсия  10 кг. х 1 лев – 10 лева
- Сини сливи 10кг. х 1 лев – 10 лева
Клиента заплаща фактурата си в брой на части, а именно :
Група „Плодове“ – 4,50 лева;
Група „Плодове“ – 5,00 лева;
Група „Плодове“ – 10,50 лева.
 
Този вариант на разплащане е особено приложим, когато стоката се предоставя на консигнация или на малки търговци, които нямат възможност веднага да заплатят взетото количество стока.
 
Предвид гореизложеното, моля да предоставите възможност не само на лицата регистрирани по ТЗ да предоставят и описват фактурите си пред ДФЗ, но и физическите лица, които издават фактури и получават плащане в брой, като едновременно с това прилагат и касовите бонове към тези фактури.
 
20.05.2024 09:53 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
2. Друго нещо изключително важно за биологичните производители на плодове, е да се създаде норма на отклонение спряло определената минимална норма растения (конвенционални) на хектар. Това е така, защото при биологичното производство съществува съществено ограничение на ПРЗ, които могат да се използват, поради което естественото погиване на растения е доста по-голям от конвенционалното производство.
Предвид гореизложеното, за целите на биологичното производство да се създаде ново Приложение 11а, където минималните норми растения  при трайни насаждения (биологични) в ха, да бъдат намалени с 30%.
 
20.05.2024 09:53 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
Определяме минимална норма растения (конвенционални) от 470 да стане 400 броя/ха при Ябълка, Круша и Вишна, тъй като при тях са налични сортове – едра подложка, които са на разстрояние 5х5 метра едно от друго, съобразени с механизираното производство, окопаване, растително-защитни мероприятия и навлизането на специализирана механизация за прибиране на реколтата (ремаркета, хладилни бусове, плодокомбайни и др.) 
Определяме минимална норма растения (конвенционални) от 310 да стане 280 броя/ха при кайсията. Освен мотивите изразени по – горе, при този тип култура, особено след третата година се наблюдава естествено погиване на растенията в резултат на апоплексията по Кайсията. Срещу това заболяване на растенията от Кайсия, земеделския стопанин не може да направи нищо, освен да подсажда овощни фиданки на вече изсъхналите, но това отнема технологично време, което трябва да е съобразено с агротехническите срокове. Предвид гореизложеното, за добросъвестните земеделски стопани, които отглеждат трайни насаждения предимно на силна подложка, а това са значителна част от стопаните в България, е необходимо да се извърши лека корекция в определените  минимални норми, съобразно действителния технологичен процес.
 
20.05.2024 09:52 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ
П Р Е Д Л О Ж Е Н И Е/
С Т А Н О В И Щ Е:
 
1.Предвид спецификата и сортовата характеристика на трайните насаждения, ни прави впечатление, че в Приложение 11, не се прави разлика в минималния брой растения на ха, при използването на посадъчен материал, спрямо сортовата характеристика и подложката на растенията.
Според нас това съществено изкривява нещата и допустимостта на бенефициентите, които използват различен тип подложки, при създаването на масивите от трайни насаждения, тъй като при слаба подложка едно насаждение може да достигне до над 100-150 броя единици на дка, а при използването на силна подложка да е между 23-40 единици на дка.
Предвид това ние Ви предлагаме следното несъществено изменение в така определения минимален брой растения при  трайните насаждения, а именно : 
 
Култура Минимална сеитбена норма кг/ха при сеитба на семена Минимален брой растения на ха при използване на посадъчен материал
I. Зеленчуци и плодове по интервенциите за обвързано с производството подпомагане
………..
Ябълки - 470 да стане 400
Круши - 470 да стане 400
Кайсии и зарзали - 310 да стане 280
Череши - 230 без промяна
Вишни - 560 да стане 400
Праскови и нектарини - 360 без промяна
Сливи (Prunus domestica) - 350 без проняма
 
20.05.2024 09:52 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ

Уважаеми г-н Тахов,

Уважаема г-жо Стоянова,

 

След запознаване с предложеното от Вас изменение на Наредба № 3 от 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции (oбн., ДВ, бр. 23 от 2023 г.; изм. и доп.,

бр. 48, 56, 80, 92, 93 и 96 от 2023 г.), ние от Национална био асоциация, изразяваме пред Вас, принципното си съгласие по нея, като допълнително Ви предлагаме да бъдат включени следните изменения, които вече са коментирани пред Вас в работни групи в МЗХ, а именно :

Неактивна

Моите коментари


21.06.2024 11:56 НАЦИОНАЛНА БИО АСОЦИАЦИЯ

Относно : Проект на Наредба за изменение (НИ) на Наредба № 12 от 23 август 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита“

Уважаеми г-н Тахов,

Уважаеми г-н Костов,

 След запознаване с Проекта на изменение (НИ) на Наредба № 12 от 23 август 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита“, в едно с представения доклад към нея, публикуван за обществено обсъждане, ние от Национална Био Асоциация, изразяваме следното

 

С Т А Н О В  И Щ Е :

                ИЗЦЯЛО ПРИЕМА, без забележки така представения Проект на изменение (НИ) на Наредба № 12 от 23 август 2023 г. за условията и реда за употреба на продукти за растителна защита“, качен за обществено обсъждане до 21.06.2024г., вкл.

Национална био асоциация

Моля изчакайте