Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Наредбата за вписване в регистъра на заетостта

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

15.04.2025 г. 15.05.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11048-K

Област на политика

Социална политика и заетост

С проекта на акт се предлагат промени в Наредбата за вписване в регистъра на заетостта, необходимостта от които е установена от Националната агенция за приходите в процеса на техническото изграждане на регистъра. Основните промени са свързани с логическото обвързване на подаваните през минали периоди данни в регистъра на трудовите договори с данните, които ще постъпват с електронен трудов запис по реда на Наредбата за вписване в регистъра на заетостта.

Отговорна институция

Министерство на труда и социалната политика
Адрес: София, София 1000, ул. Триадица 2
Електронна поща: mlsp@mlsp.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 8 коментара

sp_bojkov 15.05.2025 12:21
Предложение за нов параграф 1б

Във връзка с изпълнението на задълженията по § 24. ЗИД на КТ, респективно § 25 за служебните правоотношения:

§ 24 (1) В срок до 1 юни 2026 г. или при прекратяване на трудовото правоотношение в периода от 1 юни 2025 г. до 1 юни 2026 г. работодателите оформят трудовите книжки на работниците и служителите, като в трудовата книжка с цифри и думи се записва продължителността на трудовия стаж, положен от работника или служителя при него към 1 юни 2025 г., подписва се от главния счетоводител и от работодателя, като се подпечатва с печата му, ако разполага с такъв. След оформянето ѝ трудовата книжка се връща незабавно на работника или служителя,

и с оглед на логическото обвързване на данните от Регистъра на трудовите договори и Регистъра на заетостта, предложени с § 1а, предлагаме да се създаде нов § 1б., в който за действащите правоотношения недвусмислено да се укаже, че при прекратяване на правоотношението в Регистъра на заетостта се вписва продължителността на стажа за целия период на прослужено време, без приспадане на частта по реда на § 24, респективно § 25. Горното се налага и с оглед обстоятелството че в Регистъра на заетостта следва да се впишат и исторически данни от служебни книжки.

В случай че считате, че в Регистъра на заетостта следва да се вписват данни за трудов стаж само за периоди след 01.06.2025 г. и за служебен стаж след 01.6.2026 г. то същото следва да се впише към указанията на Наредбата.

Предложение за нов параграф 1б

Във връзка с изпълнението на задълженията по § 24. ЗИД на КТ, респективно § 25 за служебните правоотношения:

§ 24 (1) В срок до 1 юни 2026 г. или при прекратяване на трудовото правоотношение в периода от 1 юни 2025 г. до 1 юни 2026 г. работодателите оформят трудовите книжки на работниците и служителите, като в трудовата книжка с цифри и думи се записва продължителността на трудовия стаж, положен от работника или служителя при него към 1 юни 2025 г., подписва се от главния счетоводител и от работодателя, като се подпечатва с печата му, ако разполага с такъв. След оформянето ѝ трудовата книжка се връща незабавно на работника или служителя,

и с оглед на логическото обвързване на данните от Регистъра на трудовите договори и Регистъра на заетостта, предложени с § 1а, предлагаме да се създаде нов § 1б., в който за действащите правоотношения недвусмислено да се укаже, че при прекратяване на правоотношението в Регистъра на заетостта се вписва продължителността на стажа за целия период на прослужено време, без приспадане на частта по реда на § 24, респективно § 25. Горното се налага и с оглед обстоятелството че в Регистъра на заетостта следва да се впишат и исторически данни от служебни книжки.

В случай че считате, че в Регистъра на заетостта следва да се вписват данни за трудов стаж само за периоди след 01.06.2025 г. и за служебен стаж след 01.6.2026 г. то същото следва да се впише към указанията на Наредбата.

Нужда от допълнителна регламентация

В предлаганото изменение на чл. 9, ал. 3 от НВРЗ (пар. 1 от Проекта на ПМС за изменение и допълнение на наредбата за вписване в Регистъра на заетостта) е уточнено, че електронните трудови записи може да се подават и в ТД на НАП на електронен носител с придружително писмо само от работодатели или органи по назначаването с до 5 наети лица по трудови или служебни правоотношения. Към настоящия момент липсва уточнение как работодатели ще подават данни в "Специален регистър". Във варианта на чл. 9, ал. 3 от действащата НВРЗ се разрешаваше (даваше възможността) електронните трудови записи да се подават и на електронен носител с придружително писмо, без да се уточнява къде. Тази регламентация предполагаше, както в ТД на НАП по места (за микропредприятията), така и в ЦУ на НАП - за Специален регистър. С предлаганото изменение се уточнява, че на електронен носител с придружително писмо могат да се подават електронни записи само в ТД на НАП по места работодатели с до 5 нaети лица, което се отнася за микропредприятията. Предлагам да се създаде редламентация, която да се отнася за това как подават електронни трудови записи работодателите в Специален регистър на НАП.

Нужда от допълнителна регламентация

В предлаганото изменение на чл. 9, ал. 3 от НВРЗ (пар. 1 от Проекта на ПМС за изменение и допълнение на наредбата за вписване в Регистъра на заетостта) е уточнено, че електронните трудови записи може да се подават и в ТД на НАП на електронен носител с придружително писмо само от работодатели или органи по назначаването с до 5 наети лица по трудови или служебни правоотношения. Към настоящия момент липсва уточнение как работодатели ще подават данни в "Специален регистър". Във варианта на чл. 9, ал. 3 от действащата НВРЗ се разрешаваше (даваше възможността) електронните трудови записи да се подават и на електронен носител с придружително писмо, без да се уточнява къде. Тази регламентация предполагаше, както в ТД на НАП по места (за микропредприятията), така и в ЦУ на НАП - за Специален регистър. С предлаганото изменение се уточнява, че на електронен носител с придружително писмо могат да се подават електронни записи само в ТД на НАП по места работодатели с до 5 нaети лица, което се отнася за микропредприятията. Предлагам да се създаде редламентация, която да се отнася за това как подават електронни трудови записи работодателите в Специален регистър на НАП.

poli_kasovska 12.05.2025 16:46
Прецизиране на текста за попълване на поле 25 от Приложение 1

Здравейте,

 

Предлагам да се прецизират указанията за подаване на данни за ЕТЗ с Приложение 1 към чл.8, т. 1 за поле 25 "Дни използван платен годишен отпуск, полагащ се за годината на прекратяване на правоотношението".

Съгласно чл.155 и чл.156 от КТ платеният отпуск е основен/удължен и допълнителен.

Кой отпуск трябва да се включва - само основният или и допълнителният? Ако се включват и дните за допълнителният отпуск, следващият работодател няма да може коректно да определи правото на платен годишен отпуск на дадено лице.

Трябва ли да се взема предвид броят на дните, за които е изплатено обезщетение за неизползван отпуск?



 

Прецизиране на текста за попълване на поле 25 от Приложение 1

Здравейте,

 

Предлагам да се прецизират указанията за подаване на данни за ЕТЗ с Приложение 1 към чл.8, т. 1 за поле 25 "Дни използван платен годишен отпуск, полагащ се за годината на прекратяване на правоотношението".

Съгласно чл.155 и чл.156 от КТ платеният отпуск е основен/удължен и допълнителен.

Кой отпуск трябва да се включва - само основният или и допълнителният? Ако се включват и дните за допълнителният отпуск, следващият работодател няма да може коректно да определи правото на платен годишен отпуск на дадено лице.

Трябва ли да се взема предвид броят на дните, за които е изплатено обезщетение за неизползван отпуск?



 

poli_kasovska 09.05.2025 16:21
Неяснота при попълване на основанието на трудовия договор

Здравейте,

В указанията за попълване на поле 12 от Приложение 1 към чл.8, т.1 има неясноти. За трудово правоотношение има създадени 3 кода, които са свързани с чл.119, ал.1 КТ. 

Код 019 е за случаите с изменение на основното месечно възнаграждение, 020 - за изменение на продължителността на работното време, а 021 - за промяна на срока, длъжността, уговорения платен годишен отпуск и/или място на работа.

Не е ясно кой код трябва да се попълни ако на основание чл.119 КТ се променят едновременно основната заплата и продължителността на работното време или ако се променят едновременно работната заплата, длъжността и мястото на работа или други комбинации от трите кода.

Предлагам трите кода да се обединят в един или да се прецизира текстът. Реално това са промени, свързани с един и същи член от Кодекса на труда, а от ЕТЗ и от предхождащия го ЕТЗ ще е ясно какво точно се е променило.

Не е конкретизирано и как се попълва поле 12 в случай на прекратяване на трудов договор - с основанието от договора или с основанието на последното допълнително споразумение.

 

Неяснота при попълване на основанието на трудовия договор

Здравейте,

В указанията за попълване на поле 12 от Приложение 1 към чл.8, т.1 има неясноти. За трудово правоотношение има създадени 3 кода, които са свързани с чл.119, ал.1 КТ. 

Код 019 е за случаите с изменение на основното месечно възнаграждение, 020 - за изменение на продължителността на работното време, а 021 - за промяна на срока, длъжността, уговорения платен годишен отпуск и/или място на работа.

Не е ясно кой код трябва да се попълни ако на основание чл.119 КТ се променят едновременно основната заплата и продължителността на работното време или ако се променят едновременно работната заплата, длъжността и мястото на работа или други комбинации от трите кода.

Предлагам трите кода да се обединят в един или да се прецизира текстът. Реално това са промени, свързани с един и същи член от Кодекса на труда, а от ЕТЗ и от предхождащия го ЕТЗ ще е ясно какво точно се е променило.

Не е конкретизирано и как се попълва поле 12 в случай на прекратяване на трудов договор - с основанието от договора или с основанието на последното допълнително споразумение.

 

paolina_kl 08.05.2025 10:03
относно техническото изпълнение на наредбата

Здравейте, 

В техническото изпълнение на отразяванията на промени или встъпване в длъжност не е предвидено поле, което да посочва датата на встъпване в длъжност или на промяна в длъжността. Защото датата на сключване на трудовия договор не е задължително и няма как да съвпада с датата на встъпване в длъжност или датата, от която се изменя длъжността.  Това би създало проблеми за големи работодатели, които имат хиляди служители, за които няма как например регистрацията на трудовия договор и всъпването в длъжност на служителя да станат в един и същ ден. А това ако не бъде взето предвид ще създаде значителни проблеми във връзка с отразяването и изчисляването на точния осигигурителен стаж!

относно техническото изпълнение на наредбата

Здравейте, 

В техническото изпълнение на отразяванията на промени или встъпване в длъжност не е предвидено поле, което да посочва датата на встъпване в длъжност или на промяна в длъжността. Защото датата на сключване на трудовия договор не е задължително и няма как да съвпада с датата на встъпване в длъжност или датата, от която се изменя длъжността.  Това би създало проблеми за големи работодатели, които имат хиляди служители, за които няма как например регистрацията на трудовия договор и всъпването в длъжност на служителя да станат в един и същ ден. А това ако не бъде взето предвид ще създаде значителни проблеми във връзка с отразяването и изчисляването на точния осигигурителен стаж!

Proteus 08.05.2025 09:33
Проблем при изпълнение на изисквания, свързани със запори

Здравейте,

Съгласно наредбата

Поле 33. Запорни съобщения по чл. 512, ал. 5 ГПК – попълват се данни за код за получено запорно съобщение или за вдигане на запора по вземане за издръжка.

Код 0 – няма запорно съобщение, код 1 – има запорно съобщение

Но съгласно чл. 512, ал. 5 от ГПК:

Запорното съобщение по вземане за издръжка се вписва в единния електронен трудов запис на длъжника от лицето, което изплаща възнаграждението. Когато длъжникът премине на работа при друг работодател или в друго учреждение, удръжките от възнаграждението му продължават въз основа на това вписване, дори и да не е получено друго запорно съобщение.

Когато работник, за който има запорно съобщение премине при нов работодател, ако новия работодател не получи запорното съобщение, той от електронния регистър може единствено да разбере, че има запорно съобщение. Не може от електрония регистър да разбере нито размера на запора нито банковата сметка на съдия - изпълнител.

В тази ситуация новия работодател не може да изпълни вмененото му с ГПК задължение да продължи удръжките дори и да не е получено друго запорно съобщение защото от електронния регистър единствено ще разбере, че при предишния работодател е имало запорно съобщение.

Предлагам в уведомлението да се добавят полета, които да дават достатъчно информация на новия работодател за да е възможно той да удържа и превежда на съдия изпълнител наложения запор.

Проблем при изпълнение на изисквания, свързани със запори

Здравейте,

Съгласно наредбата

Поле 33. Запорни съобщения по чл. 512, ал. 5 ГПК – попълват се данни за код за получено запорно съобщение или за вдигане на запора по вземане за издръжка.

Код 0 – няма запорно съобщение, код 1 – има запорно съобщение

Но съгласно чл. 512, ал. 5 от ГПК:

Запорното съобщение по вземане за издръжка се вписва в единния електронен трудов запис на длъжника от лицето, което изплаща възнаграждението. Когато длъжникът премине на работа при друг работодател или в друго учреждение, удръжките от възнаграждението му продължават въз основа на това вписване, дори и да не е получено друго запорно съобщение.

Когато работник, за който има запорно съобщение премине при нов работодател, ако новия работодател не получи запорното съобщение, той от електронния регистър може единствено да разбере, че има запорно съобщение. Не може от електрония регистър да разбере нито размера на запора нито банковата сметка на съдия - изпълнител.

В тази ситуация новия работодател не може да изпълни вмененото му с ГПК задължение да продължи удръжките дори и да не е получено друго запорно съобщение защото от електронния регистър единствено ще разбере, че при предишния работодател е имало запорно съобщение.

Предлагам в уведомлението да се добавят полета, които да дават достатъчно информация на новия работодател за да е възможно той да удържа и превежда на съдия изпълнител наложения запор.

Proteus 08.05.2025 09:00
Отлагане на влизането в сила

Здравейте,

Тази наредба е публикувана на 02.08.2024 г. в държавен вестник. През март 2025 г. беше публикувана заповед на шефа на НАП за одобряване на структура и формат на файла.

Всички разработчици на софтуер започнахме да правим промени в нашия софтуер на база на наредбата и заповедта. Трябва да обновим софтуера при нашите клиенти в първите един - два дни на месец юни 2025 г. тъй като наредбата влиза в сила от 01.06.2025.

И изведнъж вие решавате да правите промени в още невлязлата в сила наредба (явно от август миналата година до сега не сте успели да съобразите, че трябват промени в наредбата). Срока за обществено обсъждане е 15.05.2025. След това трябва да се приеме от министерски съвет и да се публикува в държавен вестник, което едва ли ще стане преди 25.05.2025 г. След това ние имаме пет !!! дни да отразим промените и да обновим програмите при клиентите.

Предлагам да запишете в преходни и заключителни разпоредби, че промените в наредбата влизат в сила един месец след публикуването им в държавен вестник.

Отлагане на влизането в сила

Здравейте,

Тази наредба е публикувана на 02.08.2024 г. в държавен вестник. През март 2025 г. беше публикувана заповед на шефа на НАП за одобряване на структура и формат на файла.

Всички разработчици на софтуер започнахме да правим промени в нашия софтуер на база на наредбата и заповедта. Трябва да обновим софтуера при нашите клиенти в първите един - два дни на месец юни 2025 г. тъй като наредбата влиза в сила от 01.06.2025.

И изведнъж вие решавате да правите промени в още невлязлата в сила наредба (явно от август миналата година до сега не сте успели да съобразите, че трябват промени в наредбата). Срока за обществено обсъждане е 15.05.2025. След това трябва да се приеме от министерски съвет и да се публикува в държавен вестник, което едва ли ще стане преди 25.05.2025 г. След това ние имаме пет !!! дни да отразим промените и да обновим програмите при клиентите.

Предлагам да запишете в преходни и заключителни разпоредби, че промените в наредбата влизат в сила един месец след публикуването им в държавен вестник.

KosKos 28.04.2025 17:41
Редакционно предложение

Здравейте,

В указанието за попълване на т. 22. Код по ЕКАТЕ в приложение №1, текста: "се подава уведомление" може да се замени с "се подава ЕТЗ"

Редакционно предложение

Здравейте,

В указанието за попълване на т. 22. Код по ЕКАТЕ в приложение №1, текста: "се подава уведомление" може да се замени с "се подава ЕТЗ"

История

  • Начало на обществената консултация

    15.04.2025

  • Приключване на консултацията

    15.05.2025

  • Справка за получените предложения

    21.05.2025

  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте