Моите коментари
Предлагам следната промяна:
Параграф § 4 да придобие вида:
В чл. 13, т. 2 се правят следните изменения:
„вв) ниво за достъп до класифицирана информация;“
Мотиви: С направеното предложения няма да се наруши изискването на чл. 3, ал. 1 от Закона за защита на класифицирната информация за предоставяне на достъп до класифицирана информация само на лица, получили разрешение за достъп, при спазване на принципа „необходимост да се знае“ с определянето на изсикуемия достъп до класифицирана информация за длъжността, но ще се облекчи процедурата при преназначаване на военнослужещите по реда на чл. 50, 51 и 51б от Правилника за прилагане на закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
Моите коментари
В Заключителните разпоредби, да се въведе нов §2 със следния текст:
§2 За заемане по служебно правоотношение при условията и по реда на § 36 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния служител (ДВ, бр. 24 от 2006 г.) се определят длъжностите, които се изпълняват по трудово правоотношение в Информационния център на Министерството на отбраната по чл. 5б от Постановление № 54 на Министерския съвет от 2010 г. за приемане на Устройствен правилник на Министерството на отбраната и за определяне на структури на пряко подчинение на министъра на отбраната, които осъществяват функции по:
1.Анализиране нагласите и очакванията към отбраната и въоръжените сили по вътрешни и външни целеви аудитории;
Досегашния §2 става §3.
С така предложените функции се гарантира, изпълнението им от служители, държавни служители, с необходимата квалификация и образование (висше образование) и професионален опит, чрез които ИЦ своевремнно да извършва мониторинг, администриране и експертен анализ на информационната среда.
Моите коментари
1. В чл. 12 след думите "съответния командир (началник)" да се добави "на военното формирование".
Мотив:Допусната техническа неточност.
2. В чл. 15, ал.1, т. 2, преди "Автоматизирана система за управление на човешките ресурси“ да се добавят думите "Информационна система".
Мотив: Инструкция И-3/2024 г. на министъра на отбраната за АСУЧР.
3. Чл. 39, т. 3 да се измени така:"констатирани нередности при комплексни, частични и контролни проверки".
Мотив: Ръководство ТП 7-3 на ВС - вкл. видове проверки.
4. В раздел 5 да се извършат следните промени:
4.1. В заглавието на раздела, преди "Автоматизирана система за управление на човешките ресурси“ да се добавят думите "Информационна система"
4.2. Чл. 45 да придобие вида:
Чл. 45. Подсистема „Щатове и длъжностни разписания“ („Рожен“) осигурява дейностите по създаване и поддържане в нужния обем на информация за щатове, длъжностни разписания и длъжностни характеристики в информационна система „Автоматизирана система за управление на човешките ресурси“.
4.3.В чл. 46, т. 9 и 10 да се заличат.
4.4. Чл. 47 да придобие вида:
Чл. 47. Условията и реда за организиране, поддържане и достъп до електронния регистър на военнослужещите и цивилните служители – „Автоматизирана система за управление на човешките ресурси“ се определят в съответствие с акта на министъра по чл. 328а, ал. 2 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България
Мотиви -Инструкция И-3/2024 г. на министъра на отбраната за АСУЧР.
Моите коментари
Предвидени са много изменения на ППЗОВСРБ, с цел подобряване на текстовете. Не е помислено за следния проблем: ППЗОВСРБ урежда реда и условията за прекратяване на договора за военна служба на военнослужещ, като в чл. 73 са разписани изисквания към съдържанието на заповедта за прекратяване на договора за военна служба и е определен срок за сдаване от 3 работни дни до 2 месеца в зависимост от спецификата на длъжността. Сдаването на голяма част от длъжностите за военнослужещи, може да се извърши за един ден, а разпоредбите на чл. 73, ал. 3 задължава в заповед за прекратяване на договора за военна служба да се определи срок за сдаване не по-кратък от три работни дни. Това води до излишно задържане на служба на военнослужещи, които може да сдадат длъжността си за един ден, като по този начин на тези военнослужещи се изплаща възнаграждение без да е наложително тяхното оставане на служба (излишни разходи за ведомството).
За разрешаване на проблема е необходимо в чл. 73, ал. 3 от ППЗОВСРБ да се заличи текста „от 3 работни дни“.
ППЗОВСРБ в частта на чл. 84 и § 1 от ДР не отговаря на настъпилите от 01.09.2021 г. изменения в чл. 164, т.1 от ЗОВСРБ. За целта предлагам в:
1. В чл 84 да се направят следните изменения:
а) в ал. 1. след думите "организационно-щатни промени" да се добави текстът "въз основа на акт на Министерския съвет или на министъра на отбраната,";
б) в ал. 1, т. 3 текстът "в изпълнение на акт на Министерския съвет" да се заличи.
2. § 1, т. 3 от ДР да придобие вида:
"Организационно-щатните промени се извършват или организират със заповед на министъра на отбраната в резултат на което се извършват промени в утвърдените длъжностни разписания/щатове на отделните военни формирования и съответни структури."
Моите коментари
С обнародването на Закона за въвеждане на еврото в Република България (ДВ, бр. 70/20.08.2024 г.) се регламентираха правилата, според които ще се превалутират възнагражденията за положен труд след въвеждане на еврото в Република България - чл. 45. В тази връзка, целесъобразно е проектът на Наредба да се синхронизира със Закона за въвеждане на еврото (по подобие на ПЗР в ЗВЕРБ).
Моите коментари
В чл. 16, ал.1, т. 6 текстът „Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество" да се промени на „Закона за противодействие на корупцията“
Мотиви:
Привеждане на терминонологията в съответствие със Закона за противодействие на корупцията, в сила от 06.10.2023 г., обн., ДВ, бр. 84 от 2024 г.
Текстът от чл. 33, т. 9 от УП на МО „поддържа Регистър на военноинвалидите и военнопострадалите“ да се измени на „поддържа Централен регистър на военноинвалидите и военнопострадалите“
Мотиви:
Привеждане в съответствие с чл.328, ал.1, т.5 от ЗОВСРБ – „5. Централен регистър на военноинвалидите и военнопострадалите“ .
Чл. 33, т. 5 от УП на МО да се измени така:
"5. подпомага министъра при осъществяване политиката по равнопоставеност на жените и мъжете и по защита на правата на човека и основните свободи във въоръжените сили.
Мотив:
Привеждане на терминологията в съответствие с чл. 1 от Закона по равнопоставеност на жените и мъжете.
В проекта на ПМС навсякъде думите "Дирекция „Комуникационни и информационни системи и киберотбрана“ да се заменят с "Дирекция „Комуникационни и информационни системи“.
Съгласно Закона за киберсигурност "Киберотбрана е комплекс от мерки и способности за защита и активно противодействие на кибератаки и хибридни въздействия върху комуникационните и информационните системи и системите за управление на отбраната и въоръжените сили, както и върху системите за управление на страната при извънредно положение, военно положение или положение на война и върху стратегическите обекти, които са от значение за националната сигурност." В тази връзка киберотбраната се явява елемент от комуникационно-информационната система, което не налага пременуването на дирекцията.
Също така, съгласно чл. 136, ал. 2 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ЗОВСРБ) с Указ № 85 от 28 февруари 2012 г., Президентът на Република България е утвърдил длъжността "Директор на дирекция КИС". В предоставените документи никъде не спомената съгласуването на промяната с президента на Република България с оглед правомощията му във връзка с назначаване, освобождаване и удостояване с военни звания са по отношение на офицерите от въоръжените сили, заемащи длъжности, определени в негов указ, за които се изискват висши офицерски звания.
Моите коментари
В предлаганото изменение на чл. 9, ал. 3 от НВРЗ (пар. 1 от Проекта на ПМС за изменение и допълнение на наредбата за вписване в Регистъра на заетостта) е уточнено, че електронните трудови записи може да се подават и в ТД на НАП на електронен носител с придружително писмо само от работодатели или органи по назначаването с до 5 наети лица по трудови или служебни правоотношения. Към настоящия момент липсва уточнение как работодатели ще подават данни в "Специален регистър". Във варианта на чл. 9, ал. 3 от действащата НВРЗ се разрешаваше (даваше възможността) електронните трудови записи да се подават и на електронен носител с придружително писмо, без да се уточнява къде. Тази регламентация предполагаше, както в ТД на НАП по места (за микропредприятията), така и в ЦУ на НАП - за Специален регистър. С предлаганото изменение се уточнява, че на електронен носител с придружително писмо могат да се подават електронни записи само в ТД на НАП по места работодатели с до 5 нaети лица, което се отнася за микропредприятията. Предлагам да се създаде редламентация, която да се отнася за това как подават електронни трудови записи работодателите в Специален регистър на НАП.
Моите коментари
В § 17 за чл. 98, текстът "IV-степен" да се замени с "четвърта степен".
Мотиви: Уеднаквяване на терминологията в целия Закон (чл. 93 и чл. 95).