През 2024 г. в Наредба № 15/2019 г. беше въведено изискване за провеждане на първо атестиране на педагогическите специалисти в детски градини и училища, където такова не е било осъществено, в сроковете на учебната 2025/2026 г. Към настоящият момент е разработен проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, който предлага нов модел на оценяване на труда на педагогическите специалисти чрез ежегодно оценяване, заместващо процеса на атестиране.
Предлаганата промяна цели намаляване на административната тежест за директорите и педагогическите специалисти в период, в който се очаква въвеждането на нов процес за оценяване на труда на педагогическите специалисти. Отлагането на процеса на първото атестиране на педагогическите специалисти за 2026-2027 г., предоставя възможност за планиране, координация и подготовка на въвеждането на нов процес за оценяване на труда на педагогическите специалисти с необходимите методически указания, системи за събиране на данни, дигитални решения и обучение на участниците в процеса.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 2 коментара
Вие майтап ли си правите с народа?! Будалкате ли се с нас?! За абдали ли ни имате?! Или разигравате поредната сценка: иди оти ази нема ...
Българският данъкоплатец ще плаща по десет пъти едно и също нещо?!
Начинът Ви на работа ни напомня за кърпенето на пътищата в страната. Поне там има някакви правила, които по незнайни причини не се спазват или някой си затваря очите и номерът минава. Видяхме какво МОЖЕ се случи при един дъжд...
За да се вразумите на Вас май не Ви е нужен един дъжд, а един град?! Хубаво да Ви се "наложи" и да се научите какво означава демокрация в образованието. Ще ce саморазпознаете по това, дали след града ще сте де мокри, де сухи, де полумокри, де полусухи. МОЖЕ да документирате кой, къде и как се е подслонил по време на демократичния град в образованието, който вече трае десетилетия.
Вие майтап ли си правите с народа?! Будалкате ли се с нас?! За абдали ли ни имате?! Или разигравате поредната сценка: иди оти ази нема ...
Българският данъкоплатец ще плаща по десет пъти едно и също нещо?!
Начинът Ви на работа ни напомня за кърпенето на пътищата в страната. Поне там има някакви правила, които по незнайни причини не се спазват или някой си затваря очите и номерът минава. Видяхме какво МОЖЕ се случи при един дъжд...
За да се вразумите на Вас май не Ви е нужен един дъжд, а един град?! Хубаво да Ви се "наложи" и да се научите какво означава демокрация в образованието. Ще ce саморазпознаете по това, дали след града ще сте де мокри, де сухи, де полумокри, де полусухи. МОЖЕ да документирате кой, къде и как се е подслонил по време на демократичния град в образованието, който вече трае десетилетия.
20.06.2025
21.07.2025
11.08.2025
Наложащо е още в раздел II да се помисли за нов член в Наредбата, който да регламентира статута на „стажант-психолог“ и „стажнт-логопед“, тъй като към настоящия момент тези специалисти завършват университет, без да са се докосвали до реална учебна среда и без да са имали наставник, за разлика от учителите. „Логопедът-наставник“ и „психологът-наставник“ също следва да получават допълнително възнаграждения за времето, през което обучават бъдещите специалисти.
Следва да се преразгледа изцяло Раздел VII, тъй като придобиването на ПКС трябва да отпадне като задължително условие за повишаване степента на кариерно развитие на психолози и логопеди. Тези специалисти нямат преподавателски функции и следователно направленията на обучение за тях са строго специфични и изискват друг вид компетентности. Задължението те да преминават ПКС е дискриминационно и поставя редица специалисти в неизгодна позиция.
Относно отдел VIII - атестирането (или „оценката на труда“) на специалистите психолог и логопед, следва то да се осъществява задължително от компетентна комисия, в която участват не само учители. Недопустимо е педагози да оценят труда на друг вид специалист, с чиято особеност на труда те не са запознати. Реално само компетентен психолог и логопед могат да оценят специалист с тази длъжност. В редица страни в Европа оценяването на дадена институция става ежегодно чрез проследяване на успеваемостта й след наблюдения на постиженията и провеждане не само на вътрешноинституционно самооценяване, но и съвместно с редица анонимни анкети, насочени към специалистите в институцията и в общността, към родители, учители и ученици.
Относно раздел X - задължително е допълването на „Информационна база данни за анализи и прогнози за кадрово обезпечаване на системата на предучилищното и училищното образование с педагогически специалисти“ с модули, свързани със „стажант-логопеди“, „стажант-психолози“, както и задължителен модул за супервизия на тези специалисти. Следва да има публичен регистър на лицата, които са специално обучени да супервизират работата на терен и при необходимост всеки специалист да може да потърси подкрепа. Немислима е идеята, предложена преди от МОН само и единствено РЦПППО да бъдат монополисти в областта на супервизията, тъй като техните кадри невинаги имат тази квалификация. Назначението на един специалист в регионален център не означава неминуемо, че той е запознат със спецификата на ежедневната работа на психолози и логопеди в училище или в детски градини, тъй като неговите задължения в институцията са различни.
Наложащо е още в раздел II да се помисли за нов член в Наредбата, който да регламентира статута на „стажант-психолог“ и „стажнт-логопед“, тъй като към настоящия момент тези специалисти завършват университет, без да са се докосвали до реална учебна среда и без да са имали наставник, за разлика от учителите. „Логопедът-наставник“ и „психологът-наставник“ също следва да получават допълнително възнаграждения за времето, през което обучават бъдещите специалисти.
Следва да се преразгледа изцяло Раздел VII, тъй като придобиването на ПКС трябва да отпадне като задължително условие за повишаване степента на кариерно развитие на психолози и логопеди. Тези специалисти нямат преподавателски функции и следователно направленията на обучение за тях са строго специфични и изискват друг вид компетентности. Задължението те да преминават ПКС е дискриминационно и поставя редица специалисти в неизгодна позиция.
Относно отдел VIII - атестирането (или „оценката на труда“) на специалистите психолог и логопед, следва то да се осъществява задължително от компетентна комисия, в която участват не само учители. Недопустимо е педагози да оценят труда на друг вид специалист, с чиято особеност на труда те не са запознати. Реално само компетентен психолог и логопед могат да оценят специалист с тази длъжност. В редица страни в Европа оценяването на дадена институция става ежегодно чрез проследяване на успеваемостта й след наблюдения на постиженията и провеждане не само на вътрешноинституционно самооценяване, но и съвместно с редица анонимни анкети, насочени към специалистите в институцията и в общността, към родители, учители и ученици.
Относно раздел X - задължително е допълването на „Информационна база данни за анализи и прогнози за кадрово обезпечаване на системата на предучилищното и училищното образование с педагогически специалисти“ с модули, свързани със „стажант-логопеди“, „стажант-психолози“, както и задължителен модул за супервизия на тези специалисти. Следва да има публичен регистър на лицата, които са специално обучени да супервизират работата на терен и при необходимост всеки специалист да може да потърси подкрепа. Немислима е идеята, предложена преди от МОН само и единствено РЦПППО да бъдат монополисти в областта на супервизията, тъй като техните кадри невинаги имат тази квалификация. Назначението на един специалист в регионален център не означава неминуемо, че той е запознат със спецификата на ежедневната работа на психолози и логопеди в училище или в детски градини, тъй като неговите задължения в институцията са различни.