Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Решение на Министерския съвет за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

08.08.2025 г. 09.09.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11400-K

Област на политика

Земеделие и селски райони

 

С одобряването на законопроекта ще бъдат постигнати следните цели:

- повишаване конкурентоспособността и устойчивостта на аграрния сектор и ускоряване на неговата адаптация към климатичните промени, екологизацията на производството и кръговата икономика;

- гарантиране на защитата на финансовите интереси на Съюза чрез прецизиране на национални правила за управление и контрол на включените в Стратегическия план интервенции;

- гарантиране на дългосрочна продоволствената сигурност чрез подпомагане на доходите на земеделските производители и жизнеспособността на тяхната дейност, включително и чрез прилагане на инструментите за управление на риска.

 

 

 Отговорна структура:

 дирекция „Развитие на селските райони“,

 Министерство на земеделието и храните

 Електронен адрес:

 rdd@mzh.government.bg

 

Отговорна институция

Министерство на земеделието и храните
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 3 коментара

Di_Petkova 09.09.2025 17:21
СДРУЖЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА БИОПРОДУКТИ - Предложение

СДРУЖЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА БИОПРОДУКТИ подкрепя изцяло направените предложения от колегите, публикувани в коментарите. Намираме същите за напълно резонни.

Бихме искали, обаче да е налично и нашето 

Предложение:

по отношение чл. 17 от Преходните и заключителни разпоредби относно извършване инвентаризация на съществуващите площи с трайни насаждения, парници и оранжерии:

- Да не се извършва проверка на площи, които вече са минали проверка относно пропаднали площи поради измръзване, тъй като са проверявани три пъти.

- Площите на ДПФ да не се проверяват, тъй като същите се проверяват два пъти съгл. ЗСПЗЗ.

- Площите, създадени по Програграмата за развитие на селските райони ( ПРСР) ,  да не се инвентаризират,  тъй като вече са проверявани.

Мотиви:  Излишно е да се ангажира ресурс на държавния апарат за  две или три, а понякога и повече проверки на едно и също нещо, както и да се създава допълнителна административна тежест върху земеделските стопани, а в същото време това не улеснява административните проверки, напротив дублирват се регистри, отежнява се административното производство като цяло, което е и една от причините в забавата досежно издателската дейност на ДФЗ като АО по административните актове, в резултат на което, административното производство надхвърля идеята на европейския законодател за "разумен" срок. 

СДРУЖЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА БИОПРОДУКТИ - Предложение

СДРУЖЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА БИОПРОДУКТИ подкрепя изцяло направените предложения от колегите, публикувани в коментарите. Намираме същите за напълно резонни.

Бихме искали, обаче да е налично и нашето 

Предложение:

по отношение чл. 17 от Преходните и заключителни разпоредби относно извършване инвентаризация на съществуващите площи с трайни насаждения, парници и оранжерии:

- Да не се извършва проверка на площи, които вече са минали проверка относно пропаднали площи поради измръзване, тъй като са проверявани три пъти.

- Площите на ДПФ да не се проверяват, тъй като същите се проверяват два пъти съгл. ЗСПЗЗ.

- Площите, създадени по Програграмата за развитие на селските райони ( ПРСР) ,  да не се инвентаризират,  тъй като вече са проверявани.

Мотиви:  Излишно е да се ангажира ресурс на държавния апарат за  две или три, а понякога и повече проверки на едно и също нещо, както и да се създава допълнителна административна тежест върху земеделските стопани, а в същото време това не улеснява административните проверки, напротив дублирват се регистри, отежнява се административното производство като цяло, което е и една от причините в забавата досежно издателската дейност на ДФЗ като АО по административните актове, в резултат на което, административното производство надхвърля идеята на европейския законодател за "разумен" срок. 

BAB-bgbio 08.09.2025 22:10
Становище от Българска Асоциация Биопродукти

Предлагаме в чл. 68, ал. 4 текстът "три седмици след откриване на приема" да стане "три седмици преди края на периода на прием".

Мотиви:

Обикновено периодът на прием е 90 дни. В тези случаи бенефициентите имат възможност да подготвят внимателно и без напрежение пълния пакет документи и да съставят бизнес план с хоризънт - втората половина от срока на прием. Именно при окомплектоване на документите и окончателно оформяне на бизнес плана и заявлението възникват много въпроси, затова е добре да се даде възможност те да бъдат зададени.

Становище от Българска Асоциация Биопродукти

Предлагаме в чл. 68, ал. 4 текстът "три седмици след откриване на приема" да стане "три седмици преди края на периода на прием".

Мотиви:

Обикновено периодът на прием е 90 дни. В тези случаи бенефициентите имат възможност да подготвят внимателно и без напрежение пълния пакет документи и да съставят бизнес план с хоризънт - втората половина от срока на прием. Именно при окомплектоване на документите и окончателно оформяне на бизнес плана и заявлението възникват много въпроси, затова е добре да се даде възможност те да бъдат зададени.

ЕТzviatkov 13.08.2025 12:42
Предложения по ЗИД

§ 1

Последното изречение да се редактира така: „– при подготовка на проектни предложения по интервенции, когато това е предвидено в условията за кандидатстване, одобрени след обществено обсъждане, наравно с всички заинтересовани страни.“

§ 6

Да отпадне. Да се запази правомощието на министъра на земеделието да одобрява методиката, а не Управляващият орган. УО не разполага с необходимото равнище на правомощие, за да се разпорежда към разпоредител с бюджетни средства от по-високо ниво като ДФЗ. Прехвърлянето на одобрителна функция към УО е юридически спорно и противоречи на принципа на правна йерархия.

§ 9

Да отпадне. Такива данни се създават чрез ежегодното очертаване в ИСАК от страна на земеделските стопани. Предложението би довело до дублиране на регистри и административна тежест. Съгласно Закона за подпомагане на земеделските производители, администрирането на системата ИСАК и проверките на място се извършват от ДФЗ. При необходимост МЗм може да възложи на фонда справки от наличните при него регистри с описаните данни в параграфа.

§ 12

Да отпадне. Предлаганата промяна ще доведе до автоматично изпълнение на актове за финансова корекция, дори когато са оспорвани. Според публични данни между 30% и 50% от актовете на ДФЗ се отменят частично или изцяло от съда. Това би довело до неправомерна финансова тежест върху бенефициентите и нарушава чл. 60, ал. 1 АПК, който допуска предварително изпълнение само при изрични мотиви и когато е необходимо за защита на важни обществени интереси. Допълнително се засягат правата по чл. 17 от Конституцията и чл. 6 от ЕКПЧ.

§ 13

Да се допълни така: „...инструмент по чл. 76, параграф 3, буква „б“ от Регламент (ЕС) 2021/2115, прилаган чрез националния Взаимоспомагателен фонд по чл. 14а.“ Целта е да се установи връзка с националния механизъм, като се уточни приложното поле на дефиницията.

§ 16

Да се допълни с изречение второ: „Допустимостта и обхватът на тези разходи се уреждат в съответствие с чл. 76 от Регламент (ЕС) 2021/2115 и приложимите делегирани актове.“ Целта е да се гарантира правна сигурност и съгласуваност с правилата за допустимост на разходи.

§ 17

Да се допълни: „Разпоредбите, които изискват приемане на подзаконови нормативни актове или административни указания, влизат в сила в срок не по-кратък от 14 дни след обнародването.“ Мотиви: Да се осигури време за информираност и подготовка на бенефициентите, както и на прилагащите органи, особено когато липсват предварително утвърдени правила.

 

Предложения по ЗИД

§ 1

Последното изречение да се редактира така: „– при подготовка на проектни предложения по интервенции, когато това е предвидено в условията за кандидатстване, одобрени след обществено обсъждане, наравно с всички заинтересовани страни.“

§ 6

Да отпадне. Да се запази правомощието на министъра на земеделието да одобрява методиката, а не Управляващият орган. УО не разполага с необходимото равнище на правомощие, за да се разпорежда към разпоредител с бюджетни средства от по-високо ниво като ДФЗ. Прехвърлянето на одобрителна функция към УО е юридически спорно и противоречи на принципа на правна йерархия.

§ 9

Да отпадне. Такива данни се създават чрез ежегодното очертаване в ИСАК от страна на земеделските стопани. Предложението би довело до дублиране на регистри и административна тежест. Съгласно Закона за подпомагане на земеделските производители, администрирането на системата ИСАК и проверките на място се извършват от ДФЗ. При необходимост МЗм може да възложи на фонда справки от наличните при него регистри с описаните данни в параграфа.

§ 12

Да отпадне. Предлаганата промяна ще доведе до автоматично изпълнение на актове за финансова корекция, дори когато са оспорвани. Според публични данни между 30% и 50% от актовете на ДФЗ се отменят частично или изцяло от съда. Това би довело до неправомерна финансова тежест върху бенефициентите и нарушава чл. 60, ал. 1 АПК, който допуска предварително изпълнение само при изрични мотиви и когато е необходимо за защита на важни обществени интереси. Допълнително се засягат правата по чл. 17 от Конституцията и чл. 6 от ЕКПЧ.

§ 13

Да се допълни така: „...инструмент по чл. 76, параграф 3, буква „б“ от Регламент (ЕС) 2021/2115, прилаган чрез националния Взаимоспомагателен фонд по чл. 14а.“ Целта е да се установи връзка с националния механизъм, като се уточни приложното поле на дефиницията.

§ 16

Да се допълни с изречение второ: „Допустимостта и обхватът на тези разходи се уреждат в съответствие с чл. 76 от Регламент (ЕС) 2021/2115 и приложимите делегирани актове.“ Целта е да се гарантира правна сигурност и съгласуваност с правилата за допустимост на разходи.

§ 17

Да се допълни: „Разпоредбите, които изискват приемане на подзаконови нормативни актове или административни указания, влизат в сила в срок не по-кратък от 14 дни след обнародването.“ Мотиви: Да се осигури време за информираност и подготовка на бенефициентите, както и на прилагащите органи, особено когато липсват предварително утвърдени правила.

 

История

  • Начало на обществената консултация

    08.08.2025

  • Приключване на консултацията

    09.09.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте