С приемането на наредбата се очаква да се облекчат критериите за признаване на организациите на производители, техните асоциации, междубраншовите организации и групите на производители на селскостопански продукти във всички сектори, както и да се намали административната тежест за сдруженията.
Министерство на земеделието и храните
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg
дирекция „Пазарни мерки и организации на производители“, Министерство на земеделието и храните
Електронна поща: AMehmedova@mzh.government.bg
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 1 коментар
---
Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.26.11.2025
29.12.2025
---
Справка или съобщение.
Предмет на настоящото възражение е предложеното отпадане на приложение № 9а към Наредба № 11 от 2007 г. и заличаването на позоваването на това приложение в разпоредбата, която урежда подаването на оперативните програми на организациите на производители. Тази промяна води до съществено нарушение на систематичната цялост на наредбата и до непълнота в уредбата на съдържанието, начина на изготвяне и оценяване на оперативните програми, което поражда правна несигурност за адресатите на нормативния акт. Проблемът е както материален, така и процедурен и попада в обхвата на Закона за нормативните актове.
В мотивите към проекта липсва изложение относно причините за премахване на приложение № 9а. Не са представени съображения относно необходимостта, целите, очакваните резултати или въздействието от тази промяна върху организациите на производители и върху процеса на администриране на оперативните програми. Отсъствието на мотиви за тази съществена промяна е несъвместимо с принципите, установени в Закона за нормативните актове, според които нормативната уредба следва да бъде обоснована, целесъобразна и съгласувана.
Премахването на приложение № 9а води до нормативна празнота относно съдържанието на оперативната програма. Макар наредбата да продължава да изисква подаване на оперативна програма, тя вече не съдържа разпоредба, която да определя нейната структура, раздели, съдържателни изисквания или придружаващи документи. Адресатите на нормата не разполагат с яснота относно изискуемия документ, който е основен за процеса по подпомагане. Това нарушава принципите на яснота, достъпност и предвидимост на правната уредба.
При тази нормативна непълнота организациите на производители не могат да формират предварителна и обоснована преценка относно целесъобразността на разработването и подаването на оперативна програма. Неяснотата относно съдържанието на програмата и необходимите доказателства възпрепятства възможността да бъде извършена реалистична оценка на административните, техническите и финансовите ангажименти, свързани с кандидатстването. Адресатите на нормата са лишени от възможност да предвидят последиците от своето участие в процедурата, което противоречи на принципа за правна предвидимост.
Нормативната празнота създава и значителен риск администрацията да компенсира липсващото нормативно съдържание чрез вътрешни указания, примерни образци, електронни формати или други неофициални документи, които нямат характер на нормативен акт. Това би довело до различно тълкуване и прилагане на изискванията, до дискреционни решения и до неравнопоставеност между кандидатите. Тази практика е несъвместима с принципите на законност, равнопоставеност и последователност в административната дейност.
Същевременно наредбата запазва механизма за оценка на оперативната програма, включително икономически и финансови показатели, съдържащи се в приложение № 10. Оценяването по тези показатели предполага наличие на нормативно определена структура на документа, който се оценява. Премахването на приложение № 9а разрушaва системната връзка между съдържанието на оперативната програма и критериите за нейната оценка, което прави механизма за анализ частично неприложим и поставя под съмнение законосъобразността на административните актове, издавани въз основа на него.
Практическият резултат от отпадането на приложение № 9а е увеличаване, а не намаляване на административната тежест за организациите на производители. Липсата на ясно определени нормативни изисквания води до по-голяма необходимост от последващи разяснения, до риск от връщане на документи и до възможност различни административни звена да поставят различни изисквания. Това противоречи на принципите, заложени в Закона за нормативните актове, според които правната уредба следва да бъде ясна, предвидима и насочена към намаляване на административните задължения за гражданите и организациите.
С оглед изложеното отпадането на приложение № 9а следва да бъде преосмислено. Ако намерението за неговото премахване се поддържа, следва да бъдат представени пълни и аргументирани мотиви, както и да бъде предложен нов нормативно установен механизъм, който да замести липсващата структура на оперативната програма и да гарантира законосъобразното ѝ подаване, оценяване и изпълнение. Новата уредба следва да осигури и действително намаляване на административната тежест за организациите на производители, като предостави яснота относно необходимите документи, предвидимост на административните действия, намаляване на последващите разяснения и предотвратяване на различни тълкувания от страна на администрацията. Само нормативно дефинирани, ясни и достъпни изисквания могат да доведат до реално облекчаване на процедурите и равнопоставено третиране на всички кандидати.
Предмет на настоящото възражение е предложеното отпадане на приложение № 9а към Наредба № 11 от 2007 г. и заличаването на позоваването на това приложение в разпоредбата, която урежда подаването на оперативните програми на организациите на производители. Тази промяна води до съществено нарушение на систематичната цялост на наредбата и до непълнота в уредбата на съдържанието, начина на изготвяне и оценяване на оперативните програми, което поражда правна несигурност за адресатите на нормативния акт. Проблемът е както материален, така и процедурен и попада в обхвата на Закона за нормативните актове.
В мотивите към проекта липсва изложение относно причините за премахване на приложение № 9а. Не са представени съображения относно необходимостта, целите, очакваните резултати или въздействието от тази промяна върху организациите на производители и върху процеса на администриране на оперативните програми. Отсъствието на мотиви за тази съществена промяна е несъвместимо с принципите, установени в Закона за нормативните актове, според които нормативната уредба следва да бъде обоснована, целесъобразна и съгласувана.
Премахването на приложение № 9а води до нормативна празнота относно съдържанието на оперативната програма. Макар наредбата да продължава да изисква подаване на оперативна програма, тя вече не съдържа разпоредба, която да определя нейната структура, раздели, съдържателни изисквания или придружаващи документи. Адресатите на нормата не разполагат с яснота относно изискуемия документ, който е основен за процеса по подпомагане. Това нарушава принципите на яснота, достъпност и предвидимост на правната уредба.
При тази нормативна непълнота организациите на производители не могат да формират предварителна и обоснована преценка относно целесъобразността на разработването и подаването на оперативна програма. Неяснотата относно съдържанието на програмата и необходимите доказателства възпрепятства възможността да бъде извършена реалистична оценка на административните, техническите и финансовите ангажименти, свързани с кандидатстването. Адресатите на нормата са лишени от възможност да предвидят последиците от своето участие в процедурата, което противоречи на принципа за правна предвидимост.
Нормативната празнота създава и значителен риск администрацията да компенсира липсващото нормативно съдържание чрез вътрешни указания, примерни образци, електронни формати или други неофициални документи, които нямат характер на нормативен акт. Това би довело до различно тълкуване и прилагане на изискванията, до дискреционни решения и до неравнопоставеност между кандидатите. Тази практика е несъвместима с принципите на законност, равнопоставеност и последователност в административната дейност.
Същевременно наредбата запазва механизма за оценка на оперативната програма, включително икономически и финансови показатели, съдържащи се в приложение № 10. Оценяването по тези показатели предполага наличие на нормативно определена структура на документа, който се оценява. Премахването на приложение № 9а разрушaва системната връзка между съдържанието на оперативната програма и критериите за нейната оценка, което прави механизма за анализ частично неприложим и поставя под съмнение законосъобразността на административните актове, издавани въз основа на него.
Практическият резултат от отпадането на приложение № 9а е увеличаване, а не намаляване на административната тежест за организациите на производители. Липсата на ясно определени нормативни изисквания води до по-голяма необходимост от последващи разяснения, до риск от връщане на документи и до възможност различни административни звена да поставят различни изисквания. Това противоречи на принципите, заложени в Закона за нормативните актове, според които правната уредба следва да бъде ясна, предвидима и насочена към намаляване на административните задължения за гражданите и организациите.
С оглед изложеното отпадането на приложение № 9а следва да бъде преосмислено. Ако намерението за неговото премахване се поддържа, следва да бъдат представени пълни и аргументирани мотиви, както и да бъде предложен нов нормативно установен механизъм, който да замести липсващата структура на оперативната програма и да гарантира законосъобразното ѝ подаване, оценяване и изпълнение. Новата уредба следва да осигури и действително намаляване на административната тежест за организациите на производители, като предостави яснота относно необходимите документи, предвидимост на административните действия, намаляване на последващите разяснения и предотвратяване на различни тълкувания от страна на администрацията. Само нормативно дефинирани, ясни и достъпни изисквания могат да доведат до реално облекчаване на процедурите и равнопоставено третиране на всички кандидати.