Моите коментари
Чл. 4 ал. 1 определя условията за изплащане на възнагражденията по Наредбата, което се покрива с чл. 24 ал. 1. Да не подведете правоимащите по чл. 23. 😊
Моите коментари
Предлагам всички основни възнаграждения да се определят на базата на коефициенти за различните сфери/професии и да бъдат обвързани с минималната заплата или средната работна заплата за страната (както са депутатите). Същите да се актуализират на всеки 3 (6 или 12) месеца. Ще бъде много по-справедливо, гъвкаво и адекватно на променящите се условия в страната.
Моите коментари
Увеличената с три години пределна възраст за военна служба от 55 г. на 58 г. не може да компенсира военнослужещите, които не са упражнили правото си на пенсия. Да не забравяме, че над 90 % от военнослужещите никога няма да получават пенсия и заплата едновременно служейки в редиците на Българската армия. Това е една привилегия, която ще се ползва и в бъдеще, защото има категория военнослужещи, които придобиват право на пенсия, към настоящия момент преди 45 г. и те ще могат да служат още 10 г. при едни и същи условия с колегите си, които ще се пенсионират на 55 г. Това създава предпоставки за конфликти и незаинтересованост за изпълнение на функционалните задължения от пенсионерите, поради нагласата им да напуснат системата всеки момент. Има пенсионери от 2015 г. и имат да служат още 7-8 г. до навършване на 55 г. Господин министър, прекратете тази практика, нека в редиците на Българската армия да няма пенсионери.
Моите коментари
Предлагам да отпадне изискването за актуалност от 3 години и да се въведе срок за валидност от 5 години, примерно. Така, всеки заинтересован, дали за да получава възнаграждение или за да заеме международна длъжност или участва в мисия, сам ще поддържа валидността на удостоверението си. Нека изплащането на новите суми по Наредбата да започне от датата на влизане в сила на Наредбата за всички с валидни удостоверения и да се даде период от 2 - 3 години за да се актуализират удостоверенията. Така ще се получи плавен преход към предложените срокове на валидност и постепенно ще се актуализират удостоверенията издадени преди повече от 5-10 г.
Моите коментари
Раздел VII.
"Предлага се и отмяна на параграф § 7 ПЗР към Закона за изменение и допълнение на ЗОВСРБ (ДВ, бр. 38 от 2020 г., в сила от 24.04.2020 г.), чрез който пределната възраст за военна служба на военнослужещите, които към датата на влизането в сила на този закон са упражнили правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на Кодекса за социално осигуряване, в интерес на службата може да бъде удължена до три години по решение на министъра на отбраната след мотивирано предложение по команден ред. Отмяната на посочената норма ще осигури еднакви възможности за военна служба на всички военнослужещи."
"Еднакви възможности за военна служба на всички военнослужещи" отдавна не съществуват!
Как ще мотивирате военнослужещите (около 80-90%), които ще придобият право на пенсия при навършване на възраст 55 г., при условие, че има военнослужещи, които получават пенсия и заплата от 2016 г. до днес, и ще пръдължат още дълги години?
Равнопоставени ли са военнослужещите, ако една категория военнослужещи се пенсионират на възраст 44 г. и 4 м. (към 2025г.) и ще продължат да служат до 55 г. (пределна възраст) с пенсия и заплата, спрямо тези, които ще могат да се пенсионират едва на възраст 55 г. и няма да имат възможност и един ден дори да получават пенсия и заплата в редиците на БА?
Това ли трябва да е мотивацията за служба в БА?
Предлагам:
Да се прецезира пределната възраст за военнослужещите упражнили правото си на пенсия, като за тези упражнили правото си на пенсия по чл. 69 ал. 4 от КСО, да бъде 45 г., а за упражнилите правото си на пенсия по чл.69 ал. 1, да бъде 55 г.
Мотиви:
Еднакви възможности за военна служба на всички военнослужещи.