Моите коментари
Планът за отпуснати еднократни помощи е нереален,тъй като критериите за отпускане са променение.
“Очакван брой подадени заявления по чл. 16 от ППЗСП от лица и семейства с предоставена временна закрила за периода от м. април 2024 г. – до м. февруари 2025 г. вкл. – 26 741 бр. (при 2 431 на месец”
Върху служителите на АСП се прехвърля сериозно натоварване, особено в района на Варна и Бургас без на този етап да е предвиден бюджет за допълнително заплащане и наемане на допълнителен персонал, а вече работещите и сега са твърде натоварени.
С европейските средства до момента се подпомага само настаняването в туристистически места, не е дадена нито стотинка за интеграция. Това не е предвидено и с настоящата програма, което е изключително грешен подход
“Кой е компетентния орган? Всеки психиатър е компетентен да утанови психично заболяване.:”
Тук е много важно да се определи подоходен критерии, възрастен не значи автоматично беден, Част от тези които напускат базите ще закупят собствени жилише.
Не са посочени като рискова група многодетните семейства. В района на Варна има няколко семейства с 4, 5 и 6 деца, които трудно биха се издържали самостоятелно.
Няма предложени реални мерки за интеграция - всичко описано е общо, пожелателно и се прави и до момента с нулев ефект
Няма изискване в рамките на 90 те дни лицата в работоспособна възраст да бъдат региструрани в бюрото по труда като търсещи работа. Няма предвидени средства за обучение по български език - до момента държавата не е платила нито стотинка за обучение по български езук.
Няма предвидена никаква подкрепа за тези които са напуснали местата за мастаняване - те не получават семейни помощи за деца и не ползват данъчни облекчения за деца. Подкрепа за хората с увреждания и хронични заболявания варира от 32 до 120 лева, което е крайно недостатъчно да оцеляват. Лекарствата им както бе установено при проверка на АСП в Железничар се закупуват от дарители физически лица. Без дарителите тези хора биха загинали. В същото време АСП Варна отказват да приемат молби за месечни помощи. По никакъв начин не са подкрепени и пенсионерите които имат масово пенсии между 120 и 230 лева. Няма програми за субсидирана заетост насочени към лица с временна закрила. Съществуващите имат изисквания които силно ограничават възможностите на работодателя да наеме бежанец - като изискване лицето да е работило през цялото тримесечие за да получи финансиране.
Коментарите относно рисковите групи са следните
Коментар : Голям процент от пристигащите са майки с деца. Бащите остават в Украйна но изпращат средства на семейството. Приема ли се че това са самотни родители? Ако да съществува сериозна неравнопоставеност с българските граждани при които майката ако не е работеща получава социална помощ до навършване на една годишна възраст на детето, ако е работеща до 2 годишна възраст. Не става ясно дали има изискване децата да посещават детско или учебно заведение. България е с много нисък обхват в образователната система. С писмо от 08.01.24 до МЗ сме сигнализирали за нисък ваксинационен обхват и възможност за възмикване на огнища от ваксинопредотрватими заразни заболявания в местата за настаняване, на което до момента нямаме отговор. Това е сериозен проблем, който също може да се реши при задължение за посещаване на градина и училище.
Коментар: Това също е много странно изискване - децата над 12 години нямат проблем да бъдат оставяни сами в къщи, а родителите да работят.
Коментар : “Не става ясно какво се визира под трайно увреждане и кой е компетентният орган. Трайно увреждане може да установи всяко правоспособно медицинско лице, Не става ясно какво се случва с лицата с хронични заболявания. Ако това е ТЕЛК какъв процент неработоспособност ще се изисква? Процедурата за освидетелстване от ТЕЛК продължава между 6 и 9 месеца? Какво се случва с лицето дотогава? Как ще бъде подкрепено?
Становище относно Програмата за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Република Украйна с предоставена временна закрила в Република България качен за обществено обсъждане на 01.03.2024 г.
От Ваня Добрева преседател на Асоциация Хипофиза
Адрес за кореспондецния:acromegaly@abvbg
След като две години ЕК и държавата плащат безпринципно настаняване на всеки пожелал това тази програма е някаква крачка към нормалност. В последните месеци сумата която се плаща е намаляла на 5 милиона месечно.
В т.4.1 от програмата се добавя изискване местата за настаняване да осигуряват и храна, но отпусканите суми се запазват при високи нива на инфлация. Очевидно е че поставят условие което не е изпълнимо и лишено от икономическа логика, в последните месеци почти всички места за настаняване спряха да предлагат хранене, тъй като средствата са недостатъчни. Сумата през 2022 г. е била 15,00 без ДДС при МРЗ 710 лева, в момента при увеличение над
30 % (МРЗ е 933 лева) е 16,43.
Там където се осигурява хранене то е срещу сериозно доплащане, което пък поставя под въпрос нуждата от подкрепа на тези хора, които могат да не работят и да плащат по 20 лева на ден за храна на член от семейството.
Не става ясно от така разписаната програма дали остава преминаването през разпределителният пункт в Елхово, нещо което до момента спираше хората с финансови възможности да кандидатстват за настаняване.
Посочени са т.нар, рискови групи и ако само едно лице от семейството отговаря на тях всички останали имат право на безплатно настаняване. Често става дума за семейства от 7-8 човека вкл.баби и дядовци.
Самата принадлежност към рискова група без обследване на доходите не би следвало да е достатъчен критерии за настаняване.В района на Варна и Бургас живеят много семейства в които бащата работи като капитан на кораб, механик или редови моряк като доходите му са напълно достатъчни да издържа не само своето, а и оше 2-3 семейства.
Не се предвижда да се прави социална оценка на лицата които се настаняват, Няма дори изисване да декларират доходите си и спестяванията си, както и че не могат да поемат престоя си сами. Не подписват деклрация че се съгласяват на достъп до информация от банковите сметки . Не декларираг и че са съгласни да осигурят достъп до данъчно-осигурителната информация и служебна информация - така както се прави при българите. Дистъп до банковите сметки в Украйна имат социалните служби в Германия от януари 2023 г. например.
Моите коментари
От Ваня Добрева Добрева
Председател на Асоциация Хипофиза
Заявените от университети бройки за прием за обучение чуждестранни граждани или лица без гражданство, получили временна закрила на територията на Република България, за студенти в българските държавни висши училища областта на медицината са крайно недостатъчни.
Такива са подали четири университета – МУ Варна, МУ Пловдив, Бургаски университет и Югозападен университет. Общо обявените места са :
Медицинска сестра -7
Акушерка -7
Зъботехник -1
Рехабилитатор -1
Инспектор обществено здраве - 3
Биомедицински техника – 2
Медицина магистър -4
В момента в България пребивават 61 000 бежанци от Украйна. Поне половината от тях ще останат в България за постоянно. Медицинска грижа получават с помощта на превод с Google translator. Процедурата по приравняване на дипломите на медицинските специалисти не се облекчи, което накара медицинските им специалисти да изберат други страни – Полша, Чехия, Словакия и Германия където могат да започнат работа веднага. С необявяването на места се възпрепятства и влизането в здравната система и на специалисти обучени тук. Такси в порядъка на 8000-9000 евро са непосилни за идващи от тази страна, а таксите за сестри и акушерки в размер на 4200 евро годишно изобщо не подлежат на коментар. До момента дипломата си от Украйна е приравнила само една медицинска сестра. Има голям интерес сред тази общност към изучаването на тези специалности, но местата са само в два града и са общо 7. По никакъв начин това не кореспондира с недостига на 30 000 медицински сестри.
Следва МОН да има контрол и да може да планира приема на университетите съгласно нуждите на пазара на труда и обществото ,след като разпределя обществен ресурс за да ги субсидира. Отговорът че университетите са автономни не е адекватен на реалността.
Предлагаме местата да се увеличат.
За следващата учебна година приемът на лица с временна закрила да бъде на общо основание – според желанията и възможностите им.
Моите коментари
1. Автоматизация на работата на медицинските специалисти
Предложение:
Посочените в наредбата регистри да не са книги, а да се водят в електронна система в НЗИС в специално създаден модул.
Изчисляването на хранителните стойности също да се извършва електронно след предоставяне на достъп до софтуера с който разполагат проверяващите органи от РЗИ. В момента то се изчислява ръчно. Софтуера на РЗИ е достъпен само за проверяващите.
1. Включването на детските ясли в наредбата.
Към момента здравната грижа в детските ясли не се регламентира с настоящия поднормативен акт. Неминуемият ход на времето и възрастта на работещите там медицински сестри съвсем скоро ще доведе до отпадане на ограничението в детските ясли да работят само медицински лица. В момента тяхното функциониране е уредено с НАРЕДБА № 26 ОТ 18 НОЕМВРИ 2008 Г. ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА ДЕТСКИТЕ ЯСЛИ И ДЕТСКИТЕ КУХНИ И ЗДРАВНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ТЯХ. Там няма изискване за наличие на здравен кабинет, като вероятно се предполага че наличието на множество медицински лица компенсира отсъствието на оборудване и медикаменти. В Наредба не е заложено задължение за грижа за деца с хронични заболявания, което често налага при наличието на 10-15 сестри инсулин да се поставя от майката.
Предложение
Наредбата да бъде наименована Наредба за устройството и дейността на здравните кабинети в детските ясли, детските градини и училищата и здравните изисквания към тях и да регламентира здравните грижи и в детските ясли.
2. Регламентиране на дейността на лекарите и фелдшери/лекарски асистенти работещи
Наличието на лекари, фелдшери и лекарски асистенти в детските заведения и училищата предполага те да извършват дейността за която имат нужната квалификация - да диагностицират и лекуват.
В момента ежедневно деца посещават лекарят в училище, вика се родителя който получава бележка да посети личния лекар или педиатъра. Посещения се налага дори когато се налага детето е здраво, но се налага временно да отсъства от училище поради карантина или друга подобна причина. Това особено в зимните месеци с висока заболеваемост създава опашки пред кабинетите на личните лекари, педиатрите и спешните кабинети, като ангажира родителите и дава възможност за допълнително заразяване.
В много случаи в малките населени места със средищни училища фелдшера, лекарския асистент или лекарят в училище са единствените медицински специалисти в радиус 30-40 километра. Достъпът до друг специлист се случва в общинския/областния център или в определени дни на населеното място.
След като вече е осигурен достъп до НЗИС на тези специалисти следва в случаите в които има нужда да бъдат ангажирани с подобаващи за тяхната квалификация занимания.
Предложение:
Да бъде добави задължение на лекари, фелдшери и медицински асистенти по тяхна преценка да провеждат прегледи, назначават лечение в присъствието на родител/настойник както и да издават електронни бележки за отсъствие от училище.
Ежегодното обучение за оказване на първа помощ при спешни състояния – в център за спешна медицинска помощ, Българския Червен кръст или Националния център за обучение и квалификация в системата за спешна медицинска помощ „Проф. д-р Милан Миланов“; обучение по първа медицинска помощ не се провежда на практика. Ако някъде това се случило следва е по-скоро изключение. Въпреки, че има посочен контролиращ орган за неизпълнение на наредбата той не изпълянва тази си функция.
В повечето случаи работещите в детските и учебните заведения са лица в предпенсионна или пенсионна възраст, които са работили само там и са напълно деквалифицирани. Това което ни съобщават родители, учители и служители на ЦСМП е че в повечето случаи се губи ценно време за да бъдат открити, като тяхната реакция е в повечето случаи неадекватна.
В САЩ например това обучение е възложено на структурата Корпус на училищните медицински сестри към Министерството на образованието, които разработват обучителни материали и провеждат обучение на сестрите
Предложение
Да се създаде структура в РЗИ, която да отговаря за обучението на медицинските специалисти.
Да се създаде програма за обучение и обучителни материали. Това може да се случи по проекта на МОН за здравното образование.
Да се регламентира че задължението на работодателя е да финансира тези обучения, като за целта да бъде заложен бюджет.
Да се заложат санкции при неизпълнение на наредбата.
1. Даване на възможност здравното обслужване да бъде поето от Амбулатория за първична медицинска помощ
В проекта е премахнат чл. 4.” Дейността на здравния кабинет може да се осъществява и от лекар, медицинска сестра или фелдшер от амбулатория за първична медицинска помощ.”
С обезлюдяването на селата и малките градове наличието на тази възможност е още по-актуално. В повечето случаи в селата здравната грижа се поема безвъзмездно от местният общопрактикуващ лекар или фелдшер. Една назначена от Общината сестра отговаря за 2 или 3 села, между които транспорт има веднъж или два пъти на ден. Ако това бъде финансирано ще се постигне ефект, който ще подобри условията на работещия специалист, както и качеството на здравната грижа за децата. Кризата с медицинските сестри е в световен мащаб, и в следващите години само ще се се задълбочава. По този начин ще бъде оптимизирано използването на наличните човешки ресурси по места.
Предложение: Да остане текста на Чл. 4. Дейността на здравния кабинет може да се осъществява и от лекар, медицинска сестра или фелдшер от амбулатория за първична медицинска помощ. Да се регламентира практическото приложение на тази разпоредба, така че да работи на практика.
Предложение
Необходимата информация в НЗИС качена от личния лекар на детето и достъпна за медицинските специалисти в детските и учебните заведение включена в приложение 4 от съгласно чл. 15 ал.1 не е достатъчна за да получи детето с хронично заболяване необходимата грижа. В повечето случаи личният лекар не е педиатър, но дори да е такъв лечението на хроничните заболявания се провежда от детски тесен специалист. Ако информацията е качена от тесен детски специалист, тя съдържа диагноза и лечение, като не става ясно какви са отговорностите и задълженията на медицинското лице в градината или училището.
1. Да се регламентира ред по който да се случва обучение на медицинските специалисти в детските и учебните заведения за грижа за детето с хронично заболяване. Това може да стане индивидуално в детското/ учебно заведение/, в клиника по детски болести или чрез телемедицина. За това обучение да заплаща работодателя на медицинското лице.
2. Лекуващият лекар на детето да изготвя индивидуален здравен план, за което да получи заплащане. В практиката на по-развитите страни в грижата се включват и педагогически и непедагогически персонал. Дългогодишният опит показва, че често с грижата след необходимото обучение се справят и учители, помощник възпитатели и друг непедагогически персонал, при отсъствието или нежеланието с това да се занимава медицинското лице. Създава се екип за подкрепа който включва медицинското лице, класният ръководител, психолога, учителят по физическо и други лица.
3. Липса на обучение на медицинските лица
В отговор на запитване по ЗДОИ през февруари 2020 г. от Националния инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система до 200 детски градини в София, 96 са посочили, че медицинските сестри не са преминали ежегодното обучение за оказване на спешна медицинска помощ, а само 3 са отговорили, че сестрите са преминали обучение на друга тема. Някои от директорите съобщават, че такова не се е провеждало повече от 5 г.
Някакви обучения се случват според възможностите и разбиранията на представителите на Общината, което е предизвикателство дори за големите общини, но напълно невъзможно за малките, където ресорният заместник кмет по здравеопазване дори не е медицинско лице или лице с какъвто и да е опит в здравеопазването.
Становище за проект за промяна на Наредба за устройството и дейността на здравните кабиенти и изискванията към тях качен за обществено обсъждане на 26.07.2025
от Ваня Добрева
Асоциация Хипофиза
В голямата си част предложените промени са революционен напредък, който ще намали излишната бюрокрация и бумащина която ангажираше лични лекари, родители и медицински лица в градините и училищата, без да носи полза на никой от изброените.
Наличието на медицински сестри, фелдшери и лекари в детските и учебните заведения е нещо, което малко страни могат да си позволят. В България данъкоплатецът плаща за това, но на този етап тяхното съществуване не е оправдано и не носи особена полза. За да се случи това са необходими следните промени :
1. Децата с хронични заболявания посещаващи детска ясла, градина и училище да получават необходимите медицински грижи от медицинските лица работещи там
Най-честият и болезнен пример са децата с диабет. Когато майката на едно такова дете започне работа (необходима ѝ за да покрива високите медицински разходи), се налага баби, дядовци, по-големи братчета или сестричета да тичат до градината и училището, за да мерят кръвна захар, да бият инсулин и да дават лекарства. Изключително благодарни сме на медиците, които поемат тези ангажименти, но смятаме, че това не трябва да зависи от личния им морал и добра воля. С предложените промени на наредбата, изключително закъснели след промяната на чл.120 от Закона за здравето брой 98 от 2016 г в сила от 01.01.2017г.не са разписани адекватно задълженията на медицинските лица във връзка с необходимата грижа.
В другите страни по света за детето се изготвя индивидуален здравен план, който описва нуждите на детето, хранителен режим ако е необходим, както и реакция при криза. Изготвя се от лекуващият лекар на детето, който е тесен детски специалист. Обучението на медицинският персонал също се осъществява от такъв специалист или специални обучители.
Преведени и адаптирани от водещи български специалисти образци на индивидуални здравни планове за най-често срещните диагнози са качени на сайта www.zdravideca.com. Разполагаме с такива за още над 50 диагнози, които сме готови да предоставим за превод и адаптация.
Прилагайки световния опит в пилотен проект на Община Варна и Варненското дружество по детска ендокринология от 2014 г. се осигурява грижа на децата с диабет и редки ендокринни заболявания. И до момента това е проект, финансиран от бюджета на Община Варна, като включва обучение на медицинския персонал- лекции, индивидуално обучение в детското/учебното заведение, както и на място в детската клиника в Света Марина. За всяко дете се изготвя индивидуален здравен план от лекуващия лекар. В годините практиката се разпространи и в други градове, като грижа основно има в София и други големи градове.
През 2019г от детските ендокринолози е прието принципно становище на ISPAD за грижи на деца със захарен диабет тип 1 в училище www.vapesbg.eu
Индивидуалният здравен план може да бъде формиран и достъпен в НЗИС, като за неговото изготвяне тесният детски специалист получава заплащане. В чужбина за създаването на индивидуалният здравен план има създадени софтуерни приложения.