Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Петя Захариева

Обществени консултации с участието на Петя Захариева

Неактивна

Моите коментари


12.02.2025 10:21 НАРЕДБА № 4 от 30.03.2023 г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервен
Чл. 7. (2) Към заявленията за подпомагане се прилагат: 
6. (доп. – ДВ, бр. 56 от 2023 г., в сила от 30.06.2023 г.)  в триседмичен срок след края на срока по чл. 12 - план за управление на хранителните вещества по еко схемата за запазване и възстановяване на почвения потенциал по чл. 40, ал. 1, т. 2 от Наредба № 3 от 2023 г. и копие от дипломата на агронома, който го е изготвил;
7. (доп. – ДВ, бр. 56 от 2023 г., в сила от 30.06.2023 г.)  в триседмичен срок след края на срока по чл. 12 - план за паша по еко схемата за екстензивно поддържане на постоянно затревените площи по чл. 43, ал. 1 от Наредба № 3 от 2023 г. и копие от диплома на ветеринарен лекар, зооинженер или агроном;
Коментар: Дипломите и техните копия попадат в обхвата на закона за личните данни. Болшинството от земеделски стопани не са оператори на лични данни.
При заверка е достатъчно да се отбележи номера на документа, който може да се провери по служебен път в регистрите на МОН, ВЕТИС или предполагаемо вече съществуващата база данни в ИСАК, от подадени в предишна кампания документи.
 
Чл. 7. (2) т.6, т. 7
Коментар: Защо плановете трябва да се свалят от СЕУ, принтят на хартия, подписват и отново качват в профилите в СЕУ, като те вече са генерирани там?
Подобно изискване е в разрез със стандартите по ESG и по конкретно препоръките за максимално намаляване на физическите документи, с цел опазване на околната среда. 
Тази административна тежест може лесно да се намали софтуерно с допълнителен бутон за съгласие с "общите условия" или "изискванията по наредбата" и т.н. В краен случай с ел. подпис.
 
Чл. 18. (1) При прехвърляне на стопанството приобретателят може да встъпи в правата и задълженията на прехвърлителя по подадено през текущата кампания заявление за подпомагане след одобрението на ДФЗ.
(3) Прехвърлянето се извършва чрез декларация по образец, която се подава в отдел "Прилагане на схемите и мерките за подпомагане" (ОПСМП) на ДФЗ по адресна регистрация на прехвърлителя, към която се прилага документът за прехвърляне на стопанството. Декларациите се подават в периода от деня, следващ последния ден за подаване на заявления за съответната кампания съгласно чл. 12, ал. 1, до момента на извършване на първото плащане по заявените интервенции, но не по-късно от 1 декември на годината на кандидатстване.
Коментар: Какви са съображенията преобританието да е ограничено до срок 1 декември на годината на кандидатстване?
Защо да няма възможност заявлението да се преобритае между повече от един бенефициенти:
Пр: площи с биологични ангажименти да се преобритаят от оператор, регистриран като биологичен такъв. Конвенционални съответно от друг?
 
Чл. 9. (1) (Изм. – ДВ, бр. 56 от 2023 г., в сила от 30.06.2023 г., бр. 47 от 2024 г., в сила от 4.06.2024 г.)
(2) При заявяване за подпомагане на интервенции в чл. 1 кандидатите не могат да заявяват едни и същи парцели или животни по:
1. еко схемата в т. 25 и по еко схемите в т. 27, 28 и 31 и интервенциите в т. 41, 43, 45 и 47, както и по интервенцията в т. 49 - за защитените зони, в които има наложени забрани за употреба на продукти за растителна защита и минерални торове;
Коментар: Еко схемата по т. 25 – ЕКО-БЖ е плащане на площ и се отнася до осигуряване на биологично изхранване на биологични животни.
Интервенцията по т. 41 – Хуманно отношение към животните е плащане на животинска единица и се отнася към осигуряването на благоприятна жизнена среда и биосигурност.
Двете интервенции нямат нищо общо като припокриване и ограничението за заявяване би трябвало да отпадне, както в Наредба 4 така и в Стратегическия план.
В допълнение в предишния програмен период Биологично Животновъдство и Хуманно отношение към животните нямаше ограничение за съчетаване.
 

 

12.02.2025 10:06 Коментари по НАРЕДБА № 3 от 10.03.2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под форм

В чл. 25 се правят следните изменения и допълнения:

2. Алинея 4 се изменя така: „(4) Кандидатът за подпомагане предоставя еднократно при първо заявяване на площите по интервенцията по ал. 1 документ по образец, одобрен от изпълнителния директор на ДФЗ и публикуван на интернет страницата на ДФЗ, доказващ, че насаждението е в период на плододаване, издаден от агроном, както и копие от дипломата на агронома. Документът не се изисква по отношение на площите, заети с ягоди.“

Чл. 26 (2) т.5 a);  чл 28 (2) т3 а); чл 28 (2) т3 а); чл 30 (3) т. 3 а); чл 31 (2) т3 а); чл 34 (1);
 
КОМЕНТАР
Дипломата на агронома и нейните копия попадат в обхвата на закона за личните данни. Болшинството от земеделски стопани не са оператори на лични данни.
При заверка е достатъчно да се отбележи номера на документа, който може да се провери по служебен път в регистрите на МОН (за документи след 2012г) или предполагаемо вече съществуващата база данни в ИСАК, от подадени в предишна кампания документи.
 
Чл  40 (1) т.2
КОМЕНТАР: Да се заличи „в срок от 10 дни от влизане в сила на наредбата“ както е предложено в чл 43. (1)
 
Чл. 43.  (2) Заявените постоянно затревени площи по ал. 1 подлежат на подпомагане, когато:
1. се поддържат посредством екстензивно пашуване от 0,3 до 1 животинска единица на хектар;
2. на тях се осъществява пашуване на животни през минимум 60 дни през съответната година
КОМЕНТАР: „Допустими площи по тази интервенция са и обработваеми земи, заети с фуражни култури и/или протеинови култури съгласно Приложение № 11а, като при заявяване на еко схемата земеделският стопанин има съотношение на пасищни животни към заявените площи в размер от 0.3 до 1 ЖЕ/ха.“ 
Как се отнася този текст към изискването Чл. 43.  (2) т.2? 
Смятаме, че е разумно след като се разширява обхвата на културите по схемата тя да бъде защитена с някакъв период на задържане на заявените животни, както е при останалите животински интервенции.
 
Чл.83 (2) (Изм. – ДВ, бр. 47 от 2024 г., в сила от 4.06.2024 г.)  Ако за дадена година кандидат за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ не декларира всички земеделски парцели, които стопанисва, и разликата между площта, декларирана в заявлението за подпомагане, и площта на недекларираните парцели е над 3 % и над 2 ха, размерът на директните плащания по интервенциите за подпомагане за площ, дължим на съответния кандидат за съответната година, се намалява с 1 %. Намалението не се прилага за интервенцията по чл. 1, ал. 2, т. 6.
КОМЕНТАР: Защо кандидата се задължава да заявява за подпомагане всички площи, които стопанисва?
 

 

Неактивна

Моите коментари


12.02.2025 11:18 Наредба № 10 от 2023 г

Чл. 74. (1) Когато земеделският стопанин заяви за подпомагане дейностите по чл. 72, ал. 1, т. 1, букви "а" и "б", към заявлението за подпомагане предоставя на ДФЗ становище, издадено от директора на съответната областна дирекция по местонахождение на животновъдния обект на БАБХ, в което се съдържа информация най-малко за …

КОМЕНТАР: Да отпадне изискването за становище, когато земеделския стопанин отговаря на изискванията по Наредба 44 от 2006 с Животновъден обект тип Пасище и заявява дейност само по чл. 72, ал. 1, т. 1, буква "б": осигуряване на свободно отглеждане на открито.

12.02.2025 11:03 Наредба № 10 от 2023 г

Чл. 25. (1) (Изм. – ДВ, бр. 46 от 2024 г., в сила от 31.05.2024 г.)  Държавен фонд "Земеделие" не одобрява за участие в многогодишен ангажимент земеделски парцел, заявен по някоя от интервенциите по чл. 3, ал. 1, когато целият или част от него попада:...

КОМЕНТАР: Какво се случва с вече поетите многогодишни ангажименти, които ще попаднат с повече от 10% в тези географски данни?

Чл. 56. (3) При загуба на животни вследствие на клане, продажба, смърт или кражба земеделските стопани представят в ДФЗ до 80 дни от деня, следващ последния ден за подаване на заявленията за подпомагане/плащане, копие от документ, който удостоверява причината за загубата на животните, както следва:
1. становище за негодността на животното за използване за развъдна дейност от съответната развъдна организация или ИАСРЖ с препоръка за реализиране на животното за месо или за продажба на друга животновъдна ферма;
2. при смърт от болест - документ от официален ветеринарен лекар (аутопсионен документ);
3. при смърт вследствие на нападение от хищници - документ, издаден от държавно горско стопанство и/или от директора на дирекция на национален парк, в зависимост от това, кой стопанисва територията, на която се е случило нападението;
4. при кражба - протокол от съответното подразделение на Министерството на вътрешните работи.
КОМЕНТАР: Информация по т.1 и т.2 може да се види служебно от системата Ветис.  Защо е необходимо изискването на същата информация като документ от бенефициента?
В Стратегическия план (стр. 493) е заложено следното:
3.9 Опростяване и намаляване на административната тежест: 
Оптимизирането на документооборота в рамките на Стратегическия план ще бъде постигнато
посредством:
·Преустановяване подаването на хартиен носител на документи, издавани от публични институции, при наличието на публично достъпни електронни регистри за справка на обстоятелства и/или наличието на регламентиран служебен достъп до такава информация;
·Създаване на възможност за електронно кандидатстване и отчитане на проекти;
·Използването на предварително събрана информация, при разработването на нормативна уредба или насоките и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение, която да послужи при прилагането на критериите за оценка. По този начин ще се облекчат бенефициентите да представят документи, с които да докажат съответствието с
Критерият.
·Осигуряване на надежден електронен обмен на данни между органите, участващи в изпълнението
на Стратегическия план, включително поетапно изграждане, там където е възможно на електронни
връзки с други публични институции и осигуряване на електронен обмен на данни между УО/РА и бенефициентите;
 
Неактивна

Моите коментари


12.02.2025 10:55 НАРЕДБА № 9 ОТ 26 ЮНИ 2023 Г.
Чл. 93. (1) Държавен фонд "Земеделие" може да изиска от земеделските стопани всички необходими документи, свързани с изпълнението на интервенциите по чл. 22 и предоставяне на финансовото подпомагане по тях
КОМЕНТАР: „интервенциите“ да се замени с „операции от интервенциите по чл. 22“.
 
Чл. 90. (1) Държавен фонд "Земеделие" определя сумата на плащането, което може да бъде отпуснато на бенефициент по съответната интервенция по чл. 1, ал. 1, въз основа на условията, установени в ЗПЗП, Стратегическия план и националната нормативна уредба.
 (2) (Изм. - ДВ, бр. 46 от 2024 г., в сила от 31.05.2024 г.) По интервенциите в чл. 1, ал. 1 отказите, намаленията на плащанията и санкциите по чл. 76 от ЗПЗП се прилагат в следната последователност:
3. (изм. - ДВ, бр. 46 от 2024 г., в сила от 31.05.2024 г.) сумата, получена в резултат на прилагането на т. 2, служи за основа при изчисляването на сумата на намаленията при неспазване на изискванията по управление и задълженията по съответните интервенции;
КОМЕНТАР: интервенция по чл. 1, ал. 1 да се замени с „операции от интервенциите по чл. 22“.;
„интервенции“ да се замени с „операции от интервенциите по чл. 22“.
12.02.2025 10:54 НАРЕДБА № 9 ОТ 26 ЮНИ 2023 Г.
Чл. 83. (1) Държавен фонд "Земеделие" намалява плащанията по операция "Плащания за преминаване към биологично растениевъдство", когато:
3. при административни проверки и/или при проверка на място за даден парцел се установи, че допустимата за подпомагане площ е под 0,1 ха - площта на парцела се счита за недопустима за плащане и се наддекларира; или
КОМЕНТАР: „и се наддекларира“ да се замени с „и не се наддекларира“
 
Чл. 84. (1) Държавен фонд "Земеделие" намалява плащанията по операция "Плащания за поддържане на биологично растениевъдство", когато:
3. при административни проверки и/или при проверка на място за даден парцел се установи, че допустимата за подпомагане площ е под 0,1 ха - площта на парцела се счита за недопустима за плащане и се наддекларира; или
КОМЕНТАР: „и се наддекларира“ да се замени с „и не се наддекларира“
12.02.2025 10:54 НАРЕДБА № 9 ОТ 26 ЮНИ 2023 Г.
Чл. 32. (1) Компетентното звено по чл. 2 от Наредба № 5 от 2018 г. въз основа на данните в регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от ЗПООПЗПЕС предоставя на ДФЗ информация за включените в система на контрол със статус в преход площи и пчелни семейства на оператора към 31 декември на предходната календарна година. Площите, включени в регистъра, се предоставят като цифрови географски данни от Министерството на земеделието и храните.
(2) Компетентното звено по чл. 2 от Наредба № 5 от 2018 г. въз основа на данните в регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от ЗПООПЗПЕС предоставя на ДФЗ информация за включените в система на контрол с биологичен статус площи и пчелни семейства на оператора към 31 декември на предходната календарна година. Площите, включени в регистъра, се предоставят като цифрови географски данни от Министерството на земеделието и храните.
КОМЕНТАР:Цифрови географски данни (или пространствени данни) представляват информация, която описва местоположението и характеристиките на обекти или явления на земната повърхност в цифров вид. Тези данни се използват за създаване на цифрови карти, анализ на пространствени зависимости и моделиране на процеси в географската среда.
Защо цифровите географски данни в системата ИСАК и СЕУ, по отношение на био площите са базата на 4км растер на ортофото картите, а не на базата на слой Кадастрални имоти? Пример: в кампания 2023-2024 един кадастрален имот/БЗС трябваше да бъде „нацепен“ на няколко БЗС парцела, в зависимост от това дали минава граница на 4км растър от ортофото картата през него.
 
Чл. 57. (2) За установени неспазвания, засягащи условия за подпомагане, които не могат да се проверяват чрез системата за мониторинг на площ, земеделските стопани могат да извършат изменения или оттегляния, или корекция на заявлението по всяко време след неговото подаване, но не по-късно от 10 октомври на годината на кандидатстване, при условие че не са били информирани, че:
КОМЕНТАР: Обикновено правните основания след споразумения излизат след датата 10 октомври. Как се процедира в хипотезата, в която заявен парцел по интервенцията, попадне извън правно основание след 10 октомври?
 
12.02.2025 10:53 НАРЕДБА № 9 ОТ 26 ЮНИ 2023 Г.
Чл. 10. (3) При прехвърляне на стопанството приобретателят встъпва в правата и задълженията на прехвърлителя по подадено през текущата кампания заявление за подпомагане по интервенцията по чл. 22, ал. 2, т. 1 или заявление за плащане по многогодишния ангажимент по интервенциите по чл. 22, ал. 1 и ал. 2, т. 2 след одобрението на ДФЗ.
КОМЕНТАР: „интервенциите“ да се замени с „операции от интервенциите по по чл. 22, ал. 1 и ал. 2, т. 2“.„интервенция“ да се замени с „операции от интервенцията по чл. 22, ал. 2, т. 1“.
 
Чл. 22а. (Нов - ДВ, бр. 46 от 2024 г., в сила от 31.05.2024 г.) (1) Интервенциите по чл. 22 не се прилагат в обхвата на площи в предоставените данни от Министерството на околната среда и водите, в които не може да се извършва никаква дейност, съгласно Становище по екологична оценка № 5-4/2023 г., с което е съгласуван Стратегическият план, публикувано на интернет адрес: https://www.moew.government.bg/bg/stanoviste-po-ekologichna-ocenka-5-4-2023-g-s-koeto-se-suglasuvastrategicheski-plan-za-razvitie-na-zemedelieto-i-selskite-rajoni-za-perioda-2023-2027-g/.
КОМЕНТАР: Какво се случва с вече поетите ангажименти, които попадат в обхвата на посочените площи?
 

Моля изчакайте