Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Синдикат Висше образование към КТ Подкрепа

Обществени консултации с участието на Синдикат Висше образование към КТ Подкрепа

Неактивна

Моите коментари


01.04.2025 15:35 Становище на Синдика "Висше образование" към КТ „ПОДКРЕПА”

4. Въвеждане на специалността „Икономическа педагогика” в рамките на професионално направление „Икономика”, с оглед нарастващата нужда на обществото от базисна финансова грамотност, както и с цел засилване на интереса на учениците към предприемачеството и развитието на собствен бизнес. Считаме, че би могло, като част от планираните реформи в гимназиалното образование, придобиването на базисни икономически знания и умения би могло да се осъществи в самостоятелна дисциплина „Икономика и предприемачество”, което ще надгради съществуващата дисциплина „Технологии и предприемачество”

5. Във връзка с предложения текст в Постановление N2 283 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по чл. 95, ал. 7, т. 8 от Закона за висшето образование, считаме, че е уместно § 5 на Постановление N 283 на Министерския съвет от 2021 г. да започне от 2026 с плавно 10% -но стъпаловидно увеличаване на дела на приема с математика, за да се достигнат визираните от Вас 50% в рамките на 5 години.

Това би било, в унисон с предлаганите поетапни промени в гимназиалното училищно обучение, а също така изисква необходимо технологично време, за осъществяване на планираните промени за адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините изискващи математически умения, за да се получи комплексно проявление на очаквания ефект.

Синдикат „Висше образование” към КТ „Подкрепа” счита, че всяка промяна в образователната система независимо на кое ниво от нея се осъществява, трябва да бъде като част от общата стратегия за подобряване на качеството на обучение и трябва да бъде обект на консенсус и широко обществено обсъждане. Бъдещето на държавата ни зависи от изграждането на поколение на можещи, знаещи и мотивиран деца, които могат успешно да приложат своите комплексни знания в съвременната глобална и високо конкурентна икономика на Европейския съюз.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

НА СВО КТ ПОДКРЕПА:

ДОЦ. Д-Р ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ

01.04.2025 15:34 Становище на Синдика "Висше образование" към КТ „ПОДКРЕПА”

СТАНОВИЩЕ на Синдикат "Висше образование" към КТ „ПОДКРЕПА”

Във връзка с обявените намерения за промяна в начина за прием на студенти в направленията „Икономика” и „Администрация и управление” заявяваме следните позиции:

1.Изхождайки от факта, че МОН не налага държавен зрелостен изпит по математика, като задължителен такъв за текущата учебна година, и отчитайки, че през предходните години този изпит е бил незадължителен избираем, считаме, че би било удачно предложеният текст в Постановление N2 64 на Министерския съвет от 2016 г. за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучен студенти и докторанти в държавните висши училища, в частта си „резултата от държавния зрелостен изпит по учебния предмет „математика”, да бъде допълнено и да придобие следната формулировка: „резултата от Държавния зрелостен изпит по учебния предмет математика, средната оценка по математика от гимназиалния етап на обучение, оценката от НВО по математика в 10 мас, или от положен кандидат-студентски изпит по математика ”

2. С оглед повишаване на качеството на обучение в училищата, стимулиране стремежа за овладяване на учебния материал и стимулиране на комплексното развитие на учениците, предлагаме да бъде разгледан варианта, приема в университетите да бъде осъществяван по сходна методика на визираната в чл. 57 на Наредба 10 от 1 септември 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование. Визираната методика е доказала и ежегодно доказва своята ефективност и безпристрастност при приема и класирането на учениците след завършен VII клас. Възможността за включване в балообразуването на резултати от изпити от допълнителни учебни предмети, както и оценките от два учебни предмета изучавани в раздел А ще позволи всеки университет да формира такъв набор от балообразуващи предмети, който да отчита в максимална степен както неговата профилираност, така и овладяването на учебния материал от кандидат-студентите в рамките на гимназиалното им образование.

3. Необходимо е адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините, изискващи математически умения, с оглед отразяване на планираните от Министерството промени в учебните програми в прогимназиален и гимназиален етап на образование. Основен акцент във визираните промени трябва да бъде практическото прилагане на математическите знания и умения в рамките на придобиваните компетентности от бъдещите висшисти. Вярваме, че подобен подход би осъвременил висшето образование, придавайки му практическа насоченост и умения на бъдещите студенти, вкл. и по дисциплини с доминантно теоретично звучене. Това би позволило бъдеща успешна реализация на пазара на труда.

 

Моля изчакайте