С проекта на Постановление се предлагат изменения в Постановление № 64 на Министерския съвет от 2016 г. за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища и за приемане на Списък на приоритетните професионални направления и на Списък на защитените специалности и в Постановление № 283 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по чл. 95, ал. 7, т. 8 от Закона за висшето образование, насочени към постигане на по-добра интеграция между образованието и професионалната реализация на студентите и по-пълно съответствие с потребностите на пазара на труда.
С предложените промени се цели ориентиране на висшето образование към динамичните промени в икономиката и технологиите; осигуряване на специалисти, за които има високо търсене на трудовия пазар и насърчаване на университетите да се конкурират по-добре в глобален контекст. Едновременно с това се цели повишаване атрактивността на българските висши училища за студенти, които искат да специализират в области с висок потенциал за развитие на кариера.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 14 коментара
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:
Като законови представители на българските студенти категорично несъгласие с предложените промени в Закона за висшето образование, които въвеждат задължителни договори за младите лекари. Тези промени ограничават правото на свободен избор при започване на професионалната кариера на студентите по медицина и са предложени без предварително обсъждане с нас, без участие на нашето представителство и без допитване до нашите представители в медицинските университети и факултети в страната. Предложените промени бяха обсъдени на Общото събрание на Националното представителство на студентските съвети и колегите изразиха негативно становище относно тези промени.
Според нас въвеждането на задължителни договори противоречи на основополагащите принципи на свободния трудов пазар и на правото на избор, които са в основата на демократичното общество и европейските ценности. Младите лекари трябва да имат възможност сами да решават къде и как да практикуват професията си, без да бъдат поставяни пред административни или законови ограничения.
Също така настояваме за по-голяма прозрачност и обективност в процеса на зачисляване за специализация. Необходимо е да се гарантира справедлив и прозрачен механизъм, който да не позволява субективни интерпретации, а да се основава на общоприет изпитен формат за всяка специалност, който да осигурява равни възможности на всички кандидати.
Подобряването на условията за работа и респективно специализация за младите лекари, трябва да бъде основен приоритет за държавата, като се работи върху адекватно заплащане, подобряване на работната среда и възможности за професионално развитие. Това са реалните мерки, които могат да мотивират младите лекари да останат и да работят в България.
Смятаме, че държавата трябва да обърне повече внимание към подобряването на средата, в която младите специалисти работят, защото в много от болниците оборудването е морално остаряло и не отговаря на съвременните стандарти за лечение. Също така е важно да се отбележи, че заплащането на младите ни колеги е много ниско и не кореспондира на пазарните условия в другите държави от Европейския съюз. Призоваваме държавата да положи усилия за подобряване на споменатите от нас проблеми, а не да търси възможност за ограничаване развитието на младите лекари, допускайки форми на дискриминация и демотивирайки младите специалисти още в началото на тяхната кариера.
СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:
Като законови представители на българските студенти категорично несъгласие с предложените промени в Закона за висшето образование, които въвеждат задължителни договори за младите лекари. Тези промени ограничават правото на свободен избор при започване на професионалната кариера на студентите по медицина и са предложени без предварително обсъждане с нас, без участие на нашето представителство и без допитване до нашите представители в медицинските университети и факултети в страната. Предложените промени бяха обсъдени на Общото събрание на Националното представителство на студентските съвети и колегите изразиха негативно становище относно тези промени.
Според нас въвеждането на задължителни договори противоречи на основополагащите принципи на свободния трудов пазар и на правото на избор, които са в основата на демократичното общество и европейските ценности. Младите лекари трябва да имат възможност сами да решават къде и как да практикуват професията си, без да бъдат поставяни пред административни или законови ограничения.
Също така настояваме за по-голяма прозрачност и обективност в процеса на зачисляване за специализация. Необходимо е да се гарантира справедлив и прозрачен механизъм, който да не позволява субективни интерпретации, а да се основава на общоприет изпитен формат за всяка специалност, който да осигурява равни възможности на всички кандидати.
Подобряването на условията за работа и респективно специализация за младите лекари, трябва да бъде основен приоритет за държавата, като се работи върху адекватно заплащане, подобряване на работната среда и възможности за професионално развитие. Това са реалните мерки, които могат да мотивират младите лекари да останат и да работят в България.
Смятаме, че държавата трябва да обърне повече внимание към подобряването на средата, в която младите специалисти работят, защото в много от болниците оборудването е морално остаряло и не отговаря на съвременните стандарти за лечение. Също така е важно да се отбележи, че заплащането на младите ни колеги е много ниско и не кореспондира на пазарните условия в другите държави от Европейския съюз. Призоваваме държавата да положи усилия за подобряване на споменатите от нас проблеми, а не да търси възможност за ограничаване развитието на младите лекари, допускайки форми на дискриминация и демотивирайки младите специалисти още в началото на тяхната кариера.
СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/33948/
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/33948/
4. Въвеждане на специалността „Икономическа педагогика” в рамките на професионално направление „Икономика”, с оглед нарастващата нужда на обществото от базисна финансова грамотност, както и с цел засилване на интереса на учениците към предприемачеството и развитието на собствен бизнес. Считаме, че би могло, като част от планираните реформи в гимназиалното образование, придобиването на базисни икономически знания и умения би могло да се осъществи в самостоятелна дисциплина „Икономика и предприемачество”, което ще надгради съществуващата дисциплина „Технологии и предприемачество”
5. Във връзка с предложения текст в Постановление N2 283 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по чл. 95, ал. 7, т. 8 от Закона за висшето образование, считаме, че е уместно § 5 на Постановление N 283 на Министерския съвет от 2021 г. да започне от 2026 с плавно 10% -но стъпаловидно увеличаване на дела на приема с математика, за да се достигнат визираните от Вас 50% в рамките на 5 години.
Това би било, в унисон с предлаганите поетапни промени в гимназиалното училищно обучение, а също така изисква необходимо технологично време, за осъществяване на планираните промени за адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините изискващи математически умения, за да се получи комплексно проявление на очаквания ефект.
Синдикат „Висше образование” към КТ „Подкрепа” счита, че всяка промяна в образователната система независимо на кое ниво от нея се осъществява, трябва да бъде като част от общата стратегия за подобряване на качеството на обучение и трябва да бъде обект на консенсус и широко обществено обсъждане. Бъдещето на държавата ни зависи от изграждането на поколение на можещи, знаещи и мотивиран деца, които могат успешно да приложат своите комплексни знания в съвременната глобална и високо конкурентна икономика на Европейския съюз.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА СВО КТ ПОДКРЕПА:
ДОЦ. Д-Р ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ
4. Въвеждане на специалността „Икономическа педагогика” в рамките на професионално направление „Икономика”, с оглед нарастващата нужда на обществото от базисна финансова грамотност, както и с цел засилване на интереса на учениците към предприемачеството и развитието на собствен бизнес. Считаме, че би могло, като част от планираните реформи в гимназиалното образование, придобиването на базисни икономически знания и умения би могло да се осъществи в самостоятелна дисциплина „Икономика и предприемачество”, което ще надгради съществуващата дисциплина „Технологии и предприемачество”
5. Във връзка с предложения текст в Постановление N2 283 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по чл. 95, ал. 7, т. 8 от Закона за висшето образование, считаме, че е уместно § 5 на Постановление N 283 на Министерския съвет от 2021 г. да започне от 2026 с плавно 10% -но стъпаловидно увеличаване на дела на приема с математика, за да се достигнат визираните от Вас 50% в рамките на 5 години.
Това би било, в унисон с предлаганите поетапни промени в гимназиалното училищно обучение, а също така изисква необходимо технологично време, за осъществяване на планираните промени за адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините изискващи математически умения, за да се получи комплексно проявление на очаквания ефект.
Синдикат „Висше образование” към КТ „Подкрепа” счита, че всяка промяна в образователната система независимо на кое ниво от нея се осъществява, трябва да бъде като част от общата стратегия за подобряване на качеството на обучение и трябва да бъде обект на консенсус и широко обществено обсъждане. Бъдещето на държавата ни зависи от изграждането на поколение на можещи, знаещи и мотивиран деца, които могат успешно да приложат своите комплексни знания в съвременната глобална и високо конкурентна икономика на Европейския съюз.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА СВО КТ ПОДКРЕПА:
ДОЦ. Д-Р ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ
Във връзка с обявените намерения за промяна в начина за прием на студенти в направленията „Икономика” и „Администрация и управление” заявяваме следните позиции:
1.Изхождайки от факта, че МОН не налага държавен зрелостен изпит по математика, като задължителен такъв за текущата учебна година, и отчитайки, че през предходните години този изпит е бил незадължителен избираем, считаме, че би било удачно предложеният текст в Постановление N2 64 на Министерския съвет от 2016 г. за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучен студенти и докторанти в държавните висши училища, в частта си „резултата от държавния зрелостен изпит по учебния предмет „математика”, да бъде допълнено и да придобие следната формулировка: „резултата от Държавния зрелостен изпит по учебния предмет математика, средната оценка по математика от гимназиалния етап на обучение, оценката от НВО по математика в 10 мас, или от положен кандидат-студентски изпит по математика ”
2. С оглед повишаване на качеството на обучение в училищата, стимулиране стремежа за овладяване на учебния материал и стимулиране на комплексното развитие на учениците, предлагаме да бъде разгледан варианта, приема в университетите да бъде осъществяван по сходна методика на визираната в чл. 57 на Наредба 10 от 1 септември 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование. Визираната методика е доказала и ежегодно доказва своята ефективност и безпристрастност при приема и класирането на учениците след завършен VII клас. Възможността за включване в балообразуването на резултати от изпити от допълнителни учебни предмети, както и оценките от два учебни предмета изучавани в раздел А ще позволи всеки университет да формира такъв набор от балообразуващи предмети, който да отчита в максимална степен както неговата профилираност, така и овладяването на учебния материал от кандидат-студентите в рамките на гимназиалното им образование.
3. Необходимо е адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините, изискващи математически умения, с оглед отразяване на планираните от Министерството промени в учебните програми в прогимназиален и гимназиален етап на образование. Основен акцент във визираните промени трябва да бъде практическото прилагане на математическите знания и умения в рамките на придобиваните компетентности от бъдещите висшисти. Вярваме, че подобен подход би осъвременил висшето образование, придавайки му практическа насоченост и умения на бъдещите студенти, вкл. и по дисциплини с доминантно теоретично звучене. Това би позволило бъдеща успешна реализация на пазара на труда.
Във връзка с обявените намерения за промяна в начина за прием на студенти в направленията „Икономика” и „Администрация и управление” заявяваме следните позиции:
1.Изхождайки от факта, че МОН не налага държавен зрелостен изпит по математика, като задължителен такъв за текущата учебна година, и отчитайки, че през предходните години този изпит е бил незадължителен избираем, считаме, че би било удачно предложеният текст в Постановление N2 64 на Министерския съвет от 2016 г. за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучен студенти и докторанти в държавните висши училища, в частта си „резултата от държавния зрелостен изпит по учебния предмет „математика”, да бъде допълнено и да придобие следната формулировка: „резултата от Държавния зрелостен изпит по учебния предмет математика, средната оценка по математика от гимназиалния етап на обучение, оценката от НВО по математика в 10 мас, или от положен кандидат-студентски изпит по математика ”
2. С оглед повишаване на качеството на обучение в училищата, стимулиране стремежа за овладяване на учебния материал и стимулиране на комплексното развитие на учениците, предлагаме да бъде разгледан варианта, приема в университетите да бъде осъществяван по сходна методика на визираната в чл. 57 на Наредба 10 от 1 септември 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование. Визираната методика е доказала и ежегодно доказва своята ефективност и безпристрастност при приема и класирането на учениците след завършен VII клас. Възможността за включване в балообразуването на резултати от изпити от допълнителни учебни предмети, както и оценките от два учебни предмета изучавани в раздел А ще позволи всеки университет да формира такъв набор от балообразуващи предмети, който да отчита в максимална степен както неговата профилираност, така и овладяването на учебния материал от кандидат-студентите в рамките на гимназиалното им образование.
3. Необходимо е адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините, изискващи математически умения, с оглед отразяване на планираните от Министерството промени в учебните програми в прогимназиален и гимназиален етап на образование. Основен акцент във визираните промени трябва да бъде практическото прилагане на математическите знания и умения в рамките на придобиваните компетентности от бъдещите висшисти. Вярваме, че подобен подход би осъвременил висшето образование, придавайки му практическа насоченост и умения на бъдещите студенти, вкл. и по дисциплини с доминантно теоретично звучене. Това би позволило бъдеща успешна реализация на пазара на труда.
Добре сте го измислили!
Вместо да го наричате нулев прием просто поставяте неизпълними условия, на които не може да се отговори...
И едните доволни и другите доволни/спасени...
Добре сте го измислили!
Вместо да го наричате нулев прием просто поставяте неизпълними условия, на които не може да се отговори...
И едните доволни и другите доволни/спасени...
Приветствам идеята, залегнала проекта на Постановление на МС за изменение и допълнение на Постановление № 64 / 2016 г. на МС, кандидат-студентите по професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" във висшите училища да имат задълбочени аналитични умения, придобити чрез разширено изучаване на математика. Това обаче не може да стане от днес за утре! Предлаганите промени в условията за прием на студенти в професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" поставят "каруцата пред коня"!? Откъде ще дойдат 15% тази година и 50% догодина кандидат-студенти с положен държавен зрелостен изпит по математика като в нашите средни училища просто не се учи математика? Откъде? За постигане на набелязаните цели трябва да се започне с реформа в средното образование и чак след това (3 - 5 години) да се променят условията за прием по професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" във висшите училища!
Проф. д-р Румен Брусарски - Декан на Финансово-счетоводния факултет на УНСС
Приветствам идеята, залегнала проекта на Постановление на МС за изменение и допълнение на Постановление № 64 / 2016 г. на МС, кандидат-студентите по професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" във висшите училища да имат задълбочени аналитични умения, придобити чрез разширено изучаване на математика. Това обаче не може да стане от днес за утре! Предлаганите промени в условията за прием на студенти в професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" поставят "каруцата пред коня"!? Откъде ще дойдат 15% тази година и 50% догодина кандидат-студенти с положен държавен зрелостен изпит по математика като в нашите средни училища просто не се учи математика? Откъде? За постигане на набелязаните цели трябва да се започне с реформа в средното образование и чак след това (3 - 5 години) да се променят условията за прием по професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" във висшите училища!
Проф. д-р Румен Брусарски - Декан на Финансово-счетоводния факултет на УНСС
Университите да предлагат онлайн курсове по математика за ... икономисти, медици, инженери, физици, педагози, ... и да подготвят кандидатите СИ с математически умения според изискванията СИ.
След това да правят свои изпити по математика само на разделите по математика от учебния материал, които са необходими за дадената специалност и резултатите от тези изпити да се вземат в предвид.
Специализираните курсове и изпити да са един вид подготовка и препоставка за успешно завършване на висше образование в дадено направление.
Университите да предлагат онлайн курсове по математика за ... икономисти, медици, инженери, физици, педагози, ... и да подготвят кандидатите СИ с математически умения според изискванията СИ.
След това да правят свои изпити по математика само на разделите по математика от учебния материал, които са необходими за дадената специалност и резултатите от тези изпити да се вземат в предвид.
Специализираните курсове и изпити да са един вид подготовка и препоставка за успешно завършване на висше образование в дадено направление.
"(7) За професионалните направления „Администрация и управление“ и
„Икономика“ министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване
част от определения по реда на чл. 5 брой на приеманите за обучение студенти за прием
по реда на чл. 68, ал. 4 от Закона за висшето образование с резултата от държавния
класификация на информацията: зрелостен изпит по учебния предмет математика, който е с не по-малко от 60 на сто тежест при формирането на бала за приемане по съответната специалност."
При формирането на бала за приемане по съответната специалност може да се изисква по учебния предмет математика
Вариант 1
60 на сто тежест oт зрелостен изпит по математика
Вариант 2
20/30 на сто тежест oт зрелостен изпит по чужд език (0 точки за неявилите се на матура по чужд език)
И
40/30 на сто тежест oт НВО изпит по математика в 10 клас
Вариант 3
20/30 на сто тежест oт зрелостен изпит по математика (0 точки за неявилите се на матура по математика)
И
40/30 на сто тежест oт НВО изпит по математика в 10 клас
"(7) За професионалните направления „Администрация и управление“ и
„Икономика“ министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване
част от определения по реда на чл. 5 брой на приеманите за обучение студенти за прием
по реда на чл. 68, ал. 4 от Закона за висшето образование с резултата от държавния
класификация на информацията: зрелостен изпит по учебния предмет математика, който е с не по-малко от 60 на сто тежест при формирането на бала за приемане по съответната специалност."
При формирането на бала за приемане по съответната специалност може да се изисква по учебния предмет математика
Вариант 1
60 на сто тежест oт зрелостен изпит по математика
Вариант 2
20/30 на сто тежест oт зрелостен изпит по чужд език (0 точки за неявилите се на матура по чужд език)
И
40/30 на сто тежест oт НВО изпит по математика в 10 клас
Вариант 3
20/30 на сто тежест oт зрелостен изпит по математика (0 точки за неявилите се на матура по математика)
И
40/30 на сто тежест oт НВО изпит по математика в 10 клас
В чл. 6 се създават алинея 10:
Министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване на нулев прием в специалност „Право“
Аргументация
Имайки се предвид от една страна случващото се в държавата към момента, а от друга страна юридическото образованието на участниците в случващото се и техния дългодишния професионален опит по специалност, ВИ препоръчвам да обявите нулев прием за следващата учебна година във всички юридически факултети в страната.
Целта на нулевия прием не е в рамките на една година да се отдадете на почивка и личностно развитие, а да съдействате активно за анализиране на обучението и практикуването на правото в страната и как и защо се е стигнало до царящите правни практики днес. Случващото се на трибуната на Народното събрание е пример за подражание или е демонстрация на царящите практики из страната по всички нива - от служителя на гише през публичната администрация до най-високо ниво?!
За съдействие може да помолите учени и експерти, например по Трудова медицина, по Трудова и организационна психология, да направят основен анализ на развитието на правистите в страната, в това число на юристите в публичната администрация, които упражняват не обикновена юридическа консултантска дейност, а са на позиция да приемат например стратегически решения извън тяхната компетентост и образованост.
Интересно би било да разгадаете и причините за възникването на българската поговорка "Работата краси човека, а мързелът го грози" и да си направите изводи за работата на правистите/юристите в различни професионални сфери. Специално внимание може да обърнете не само на външните черти, но и на красотата/грозотата на езикa, начина на общуване, междучовешките взъимоотношения итн
Хубаво би било да съдействате и на специалистите по обществено здраве и да намерите за една година отговор И на въпроса дали и как юристите допринасят активно и пасивно-агресивно за лудостта на един народ...
В чл. 6 се създават алинея 10:
Министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване на нулев прием в специалност „Право“
Аргументация
Имайки се предвид от една страна случващото се в държавата към момента, а от друга страна юридическото образованието на участниците в случващото се и техния дългодишния професионален опит по специалност, ВИ препоръчвам да обявите нулев прием за следващата учебна година във всички юридически факултети в страната.
Целта на нулевия прием не е в рамките на една година да се отдадете на почивка и личностно развитие, а да съдействате активно за анализиране на обучението и практикуването на правото в страната и как и защо се е стигнало до царящите правни практики днес. Случващото се на трибуната на Народното събрание е пример за подражание или е демонстрация на царящите практики из страната по всички нива - от служителя на гише през публичната администрация до най-високо ниво?!
За съдействие може да помолите учени и експерти, например по Трудова медицина, по Трудова и организационна психология, да направят основен анализ на развитието на правистите в страната, в това число на юристите в публичната администрация, които упражняват не обикновена юридическа консултантска дейност, а са на позиция да приемат например стратегически решения извън тяхната компетентост и образованост.
Интересно би било да разгадаете и причините за възникването на българската поговорка "Работата краси човека, а мързелът го грози" и да си направите изводи за работата на правистите/юристите в различни професионални сфери. Специално внимание може да обърнете не само на външните черти, но и на красотата/грозотата на езикa, начина на общуване, междучовешките взъимоотношения итн
Хубаво би било да съдействате и на специалистите по обществено здраве и да намерите за една година отговор И на въпроса дали и как юристите допринасят активно и пасивно-агресивно за лудостта на един народ...
Относно: Липсата на студентски глас в дебата за задължителните договори за младите лекари
Уважаеми членове на Министерския съвет,
С голяма загриженост научихме за намеренията да се въведат задължителни договори за младите лекари, които ще ограничат правото на свободен избор при започване на професионалната ни кариера.
Тази идея беше представена без предварително обсъждане с нас, студентите, без участие на студентските асоциации и без необходимата прозрачност в процеса. Как е възможно такова решение, което има толкова сериозно значение за бъдещето ни, да бъде взето без нашия активен принос?
Нашите основни искания:
✔ Отхвърляне на задължителните договори за студентите по медицина – свободата на избор е основополагаща ценност в Европейския съюз.
✔ Прозрачност и обективност при зачисляването на специализации – настояваме за връщане на обективен изпит, вместо да се разчита на субективни интервюта.
✔ Подобряване на условията за младите лекари в България – заплащане, работна среда и възможности за кариерно развитие, които да ни мотивират да останем и да се развиваме в България.
✔ Включване на студентските организации в решаване на въпроса за бъдещето на медицинското образование – ние сме пряко засегнати и нашето мнение трябва да бъде чуто и уважавано.
До момента събрахме над 900 подписа, което показва сериозното обществено недоволство по въпроса. Изискваме Министерският съвет да излезе с ясна и официална позиция по този въпрос и да осигури участие на студентите в процеса на вземане на решения.
Какво очакваме от Вас?
1️⃣ Ясна и официална позиция на Министерския съвет по въпроса.
2️⃣ Организиране на открита дискусия с участие на студентските асоциации, представителите на МОН, МЗ и други компетентни органи.
3️⃣ Преразглеждане на решението със задължително участие на студентите, които ще бъдат пряко засегнати.
Линк към петицията: https://www.peticiq.com/478037?utm_source=web_share
Очакваме Вашия отговор в най-кратки срокове.
С уважение,
Марио Митончев, студент по медицина към МУ-София
Относно: Липсата на студентски глас в дебата за задължителните договори за младите лекари
Уважаеми членове на Министерския съвет,
С голяма загриженост научихме за намеренията да се въведат задължителни договори за младите лекари, които ще ограничат правото на свободен избор при започване на професионалната ни кариера.
Тази идея беше представена без предварително обсъждане с нас, студентите, без участие на студентските асоциации и без необходимата прозрачност в процеса. Как е възможно такова решение, което има толкова сериозно значение за бъдещето ни, да бъде взето без нашия активен принос?
Нашите основни искания:
✔ Отхвърляне на задължителните договори за студентите по медицина – свободата на избор е основополагаща ценност в Европейския съюз.
✔ Прозрачност и обективност при зачисляването на специализации – настояваме за връщане на обективен изпит, вместо да се разчита на субективни интервюта.
✔ Подобряване на условията за младите лекари в България – заплащане, работна среда и възможности за кариерно развитие, които да ни мотивират да останем и да се развиваме в България.
✔ Включване на студентските организации в решаване на въпроса за бъдещето на медицинското образование – ние сме пряко засегнати и нашето мнение трябва да бъде чуто и уважавано.
До момента събрахме над 900 подписа, което показва сериозното обществено недоволство по въпроса. Изискваме Министерският съвет да излезе с ясна и официална позиция по този въпрос и да осигури участие на студентите в процеса на вземане на решения.
Какво очакваме от Вас?
1️⃣ Ясна и официална позиция на Министерския съвет по въпроса.
2️⃣ Организиране на открита дискусия с участие на студентските асоциации, представителите на МОН, МЗ и други компетентни органи.
3️⃣ Преразглеждане на решението със задължително участие на студентите, които ще бъдат пряко засегнати.
Линк към петицията: https://www.peticiq.com/478037?utm_source=web_share
Очакваме Вашия отговор в най-кратки срокове.
С уважение,
Марио Митончев, студент по медицина към МУ-София
12.03.2025
11.04.2025
02.06.2025
---
Окончателен акт на Министерския съвет
В този „Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет.
Липсва постановление, което да задължи Висшите училища и заведения да актуализират образователните си програми съгласно последните достижения на Науката в съответната Област !
Поради което Ниското равнище на Знанията придобивани от учащите в последните ! Не могат да осигурят регламентираното от закона !
Поради което те реално не трябва да изпълняват специализацията по която са Дипломирани ! Като некомпетентни в съответната област лица !
Примера който ще дам ! Е от областта на Очните Болести в Сферата на Здравеопазването.
До този час ! Нито един Професор , Академик, преподавател или практикуващ лекар не е наясно какво представлява човешкия зрителен орган и как, и с какви средства се изследват аномалиите в един такъв орган, за да му се постави адекватна Диагноза! Назначи лечение или подпомагане съобразно отклоненията в него ! За да получи един пациент регламентираната от чл.81, ал. 2, т. 1 и т. 4 от Закона за Здравето:
Чл. 81. (1) Всеки български гражданин има право на достъпна медицинска помощ при условията и по реда на този закон и на Закона за здравното осигуряване.
(2) Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи:
1. своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ;
….
4. зачитане правата на пациента.“
Т.е. Нарушени са двете най основни точки от регламента!
1. Правото да се получи своевременна, достатъчна и качествена медицинска помощ !
2. При условието на неговото право да получи такава.
За сега ! Тези кадри ! Разполагат само и Единствено със знанията за обслужването на един Здрав -Нормален зрителен орган! В Който хипотетично се приема , че се намира в относително нормален статус! – Че вижда едно единствено изображение, без съществени дефекти. Което може да се коригира с прости оптични средства – Очила. Или контактни лещи. Базирано на техните познания, за техните представи, като какво представлява Анатомията на този зрителен орган и средствата с които се изследва тя !
И нищо Друго ! Поради който факт ! Те не са запознати с редица отклонения и като диагностика и като методика за установяване и изследване на Оптическата система на зрителния орган. Нито са чули, като какво представлява тя. И какви са основните причини за проявата на различните аномалии там! – Вътре в този зрителен орган.
Поради което Те не са в Състояние да окажат Никаква медицинска помощ за този тип ексцесивни състояния. Които могат да бъдат! Както придобити ! Така и Вродени ! Поради което контингента е Относително голям.
Мога да изложа и други примери в сферата на медицината !
Но смятам! Че този е Достатъчно Драстичен!
И Изисква специално Постановление на Министерския съвет по тези въпроси !
Особено ! След като Министъра на Здравеопазването ! Не Желае да вземе отношение по тези въпроси !
Нито пък Академиците и професорите в тази Сфера. Включително и „Експертния съвет“ по медицинска Специалност Очни Болести към Министъра на Министерство на Здравеопазването. -
Така наречените Водещи специалисти в тази Област.
Очаквам Вашите Действия в Това Отношение.
В този „Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет.
Липсва постановление, което да задължи Висшите училища и заведения да актуализират образователните си програми съгласно последните достижения на Науката в съответната Област !
Поради което Ниското равнище на Знанията придобивани от учащите в последните ! Не могат да осигурят регламентираното от закона !
Поради което те реално не трябва да изпълняват специализацията по която са Дипломирани ! Като некомпетентни в съответната област лица !
Примера който ще дам ! Е от областта на Очните Болести в Сферата на Здравеопазването.
До този час ! Нито един Професор , Академик, преподавател или практикуващ лекар не е наясно какво представлява човешкия зрителен орган и как, и с какви средства се изследват аномалиите в един такъв орган, за да му се постави адекватна Диагноза! Назначи лечение или подпомагане съобразно отклоненията в него ! За да получи един пациент регламентираната от чл.81, ал. 2, т. 1 и т. 4 от Закона за Здравето:
Чл. 81. (1) Всеки български гражданин има право на достъпна медицинска помощ при условията и по реда на този закон и на Закона за здравното осигуряване.
(2) Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи:
1. своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ;
….
4. зачитане правата на пациента.“
Т.е. Нарушени са двете най основни точки от регламента!
1. Правото да се получи своевременна, достатъчна и качествена медицинска помощ !
2. При условието на неговото право да получи такава.
За сега ! Тези кадри ! Разполагат само и Единствено със знанията за обслужването на един Здрав -Нормален зрителен орган! В Който хипотетично се приема , че се намира в относително нормален статус! – Че вижда едно единствено изображение, без съществени дефекти. Което може да се коригира с прости оптични средства – Очила. Или контактни лещи. Базирано на техните познания, за техните представи, като какво представлява Анатомията на този зрителен орган и средствата с които се изследва тя !
И нищо Друго ! Поради който факт ! Те не са запознати с редица отклонения и като диагностика и като методика за установяване и изследване на Оптическата система на зрителния орган. Нито са чули, като какво представлява тя. И какви са основните причини за проявата на различните аномалии там! – Вътре в този зрителен орган.
Поради което Те не са в Състояние да окажат Никаква медицинска помощ за този тип ексцесивни състояния. Които могат да бъдат! Както придобити ! Така и Вродени ! Поради което контингента е Относително голям.
Мога да изложа и други примери в сферата на медицината !
Но смятам! Че този е Достатъчно Драстичен!
И Изисква специално Постановление на Министерския съвет по тези въпроси !
Особено ! След като Министъра на Здравеопазването ! Не Желае да вземе отношение по тези въпроси !
Нито пък Академиците и професорите в тази Сфера. Включително и „Експертния съвет“ по медицинска Специалност Очни Болести към Министъра на Министерство на Здравеопазването. -
Така наречените Водещи специалисти в тази Област.
Очаквам Вашите Действия в Това Отношение.