Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Зорница Стратиева

Обществени консултации с участието на Зорница Стратиева

Неактивна

Моите коментари


13.06.2025 18:38 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 9
§ 18.
В чл. 68 се правят следните изменения:
Ал. 2 се заличава.
§ 19.
В чл. 68 се правят следните изменения:
Ал. 2 се заличава
§ 27.
В чл. 74г се правят следните изменения:
Ал. 3 се заличава
 
Мотиви:
Създадените алинеи, в които се допуска да участват ученици в приема, които не са кандидатствали, са дискриминационни спрямо лицата, които са се явили на задължителното национално външно оценяване, балообразуващите състезания и олимпиади и облагодетелства определени лица, като ги поставя в неравностойни условия, за които нямат доказани знания и подготовка. В същото време тези лица са облекчени, защото не са участвали и в редовните етапи на класиране и ги поставя в условия на по-специални ученици. От друга страна липсата на контрол от страна на РУО за прием на тези ученици и липсата на ясни правила и критерии за явяване на задължителните изпити създава сериозна опасност за манипулиране на процеса по прием и влошаване качеството на образователния продукт в България. 
 
§ 42.
В чл. 107а се правят следните изменения:
Ал. 6 се заличава
Ал. 7 се заличава
Ал. 8 се заличава
 
Мотиви:
 През 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Предложената поправка на чл. 107а, ал. 6 не ограничава “спускането на парашутисти” (както самите гимназии ги наричат), единственото което прави е да промени критериите по които тази практика може да се извършва. Това не гарантира по никакъв начин, че тази практика ще бъде ограничена, а по-скоро че ще промени начина на реализация на тези надпланови бройки, утвърдени с подписа на министъра.
 
13.06.2025 18:37 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 8
Добавя се нова ал. 13:
(13) Осъществяване на прием в специализирана паралелка в V клас имат право училищата в районите и общините по ал. 11:
В случай, че броят на училищата, които отговарят на условията по ал. 9, т. 1 и т. 2 да откриват паралелка е по-голям или равен на предложения брой паралелки (Х) по ал. 12, то отварят паралелка първите Х училища в низходящ ред според средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас през съответната учебна година.
В случай, че броят на училищата, които отговарят на условията по ал. 9, т. 1 и т. 2 да откриват паралелка е по-малък от предложения брой паралелки по ал. 12, то паралелките се разпределят пропорционално между училищата докато остатъка не стане по-малък от броя на участващите училища. Остатъкът се разпределя по ал. 13, т.1.
В случай, че няма училища, които да отговарят на критериите да откриват паралелка по ал. 9 т.1 и т.2, ал.13, т.1 може да се прилага по решение на началника на Регионалното управление на образованието за най-добрите училища в района (общината) в низходящ ред според средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас през съответната година.
 
 
Мотиви:
 
 
Липсата на физическо пространство в градовете София, Пловдив, Варна и Бургас е причина такива паралелки да не могат да се открият в математическите гимназии, независимо от декларираното желание за повече паралелки в предложената в проекто-наредбата нова алинея 7 на чл. 50. Желанията на родители и ученици да се обучават в математически паралелки след 5-и клас идват именно от четирите големи града  на страната, но дефакто чл. 50 ал. 7 би работил единствено в останалите градове с математически гимназии. 
Към настоящия момент на територията на Република България математически гимназии няма във всяка област. Това създава условия за ограничение, препятствие и дискриминация на свободата за достъп до образование. В резултат на извършен национален анализ от ГГ “Математика за всички” чрез публично достъпна информация, придобита по реда на ЗДОИ, е установено, че в областите Търговище, Велико Търново и Кърджали няма математически гимназии, което лишава децата от посочените области до достъп до качествено образование по математика. Констатирахме, че достъпът до математически паралелки в София, Пловдив и Варна е най-нисък от всички градове, където се отварят такива. В София и Пловдив, 1 на всеки 51 деца е прието в математическа гимназия, във Варна – 1 на 34, докато в Кюстендил – 1 на всеки 5. Освен това от анализа се установи, че има деца с конкурентни резултати, които отпадат от държавния план прием в математическа гимназия в 5-и клас заради това, че няма достатъчно разкрити паралелки в съществуващите училища по реда на чл. 38, ал. 3 от ЗПУО.
За целта предложението ни е да се създаде специален алгоритъм, с който се позволява отваряне на математически паралелки в училища за градове, за които се отнася Законът за териториално делене на Столична община и големите градове след четвърти и след седми клас. По този начин децата от бедните и отдалечени райони в големите градове и СО, които са постигнали успешни резултати, ще могат да се обучават в по-близък и достъпен район до тях.
Въведеният алгоритъм за определяне на училищата, които откриват математическа паралелка в даден район в V клас стимулира училищата да информират и работят с повече деца за математически състезания, както и да работят върху подобряване на резултатите на учениците си от националното външно оценяване по математика в VII клас.
 
13.06.2025 18:37 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 7

Добавя се нова ал. 12:

(12) Броят на специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11 се формира на база броя на местата в специализираните паралелки:

  1. Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, се определя като отношението между броя на населението на района (общината) към базовия достъп в градовете с математически гимназии по ал. 10.

  2. Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, не може да надвишава общия брой явили се ученици на математически състезания за ДПП в V клас през съответната година в съответния район (община).

  3. Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е над минималния, но под максималния норматив за формиране на допълнителна паралелка, се утвърждава прием на допълнителна паралелка.

  4. Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е под минималния норматив, паралелка не се формира.

13.06.2025 18:33 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 6

§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:

Добавя се нова ал. 11:

(11) Право на прием в специализирани паралелки имат: 

  1. Райони на териториално деление, за които важи Закона за териториално деление на Столична община и големите градове

  2. Общини, за които не се отнася Закона за териториално деление на Столична община и големите градове, и в които не се осъществява прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО.

13.06.2025 18:32 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 5

§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:

Добавя се нова ал. 10:

(10) Базов достъп в градовете с математически гимназии е най-малкото число от съотношенията между броя на населението на общините с прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО към общия брой на местата по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО в съответните общини.

 

13.06.2025 18:31 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 4

Добавя се нова ал. 9 

(9) Училищата извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО могат да отворят прием за специализирана паралелка по математика и/или природни науки, за която важат изпитите от ДПП в V клас. Специализирани паралелки могат да разкриват училища, които отговарят на следните условия:

  1. да има поне един ученик от IV клас, явявал се на математически състезания от държавния прием за V клас през съответната учебна година на съответната учебна година на отваряне на паралелката.

  2. да има по-висок среден резултат на учениците си на националното външно оценяване  по математика в VII клас от най-слабия среден резултат, постигнат от всички математически гимназии в страната с право на прием по ал.8 през съответната учебна година на отваряне на паралелката.

13.06.2025 18:29 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 3

§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:

  1. Добавя се нова ал. 8 

(8) Математическа гимназия не осъществява прием по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО за годината, когато средният резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците й е по-нисък от средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците на държавно или общинско училище, извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО, намиращо се в същата община, в която се намира математическата гимназия.

 

13.06.2025 18:28 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 2
  1. В чл. 40й се правят следните изменения и допълнения:

  2. Създава се нова ал. 4 

(4) не се допуска преместване в паралелки в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки.

 

Мотиви: В резултат на установената практика за прием в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки, в паралелките са включени деца, които са преминали изпити / състезания за прием в ДПП, но резултатите им не са достатъчни да се класират в съответните паралелки. Съгласно получената от нас информация, при този неблагоприятен изход за децата им, множество родители внасят молби за преместване след приключване на план-приема като мотивите за това са разнообразни. Директорите от своя страна са длъжни да препратят молбата към РУО-тата и МОН. По тази схема през 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Редно е механизмът на “парашутистите” да се елиминира напълно.

 
13.06.2025 18:27 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти
  1. В чл. 40й се правят следните изменения и допълнения:

  1. Създава се нова ал. 4 

(4) не се допуска преместване в паралелки в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки.

 

Мотиви: В резултат на установената практика за прием в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки, в паралелките са включени деца, които са преминали изпити / състезания за прием в ДПП, но резултатите им не са достатъчни да се класират в съответните паралелки. Съгласно получената от нас информация, при този неблагоприятен изход за децата им, множество родители внасят молби за преместване след приключване на план-приема като мотивите за това са разнообразни. Директорите от своя страна са длъжни да препратят молбата към РУО-тата и МОН. По тази схема през 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Редно е механизмът на “парашутистите” да се елиминира напълно.

Неактивна

Моите коментари


23.06.2025 18:53 Становище от Гражданска група Математика за всички деца - Мандатност РУО_2

СВ чл. 252 се създава нова ал. 7:

(7) Министърът на образованието и науката след провеждане на конкурс сключва за срок 5 години договори за управление с началниците на регионалните инспекции по образование.

Създава се нова ал. 8:

(8) За началник на РУО се избира лице:

1. с висше образование с образователно-квалификационна степен "магистър";

2. с трудов и/или служебен стаж като педагог, не по-малък от 7 години, придобит след завършване на висшето образование по т. 1;

3. което не е осъждано на лишаване от свобода за престъпление от общ характер.

23.06.2025 18:45 Становище от Гражданска група Математика за всички деца - Мандатност РУО_1

Предлагаме промяна в чл. 252 на ЗПУО, изразяваща се в следното:

  1. В чл. 252 се добаея нова ал. 6

(6) Районът на дейност на всяка от регионалните управления на образованието обхваща цялата територия на една област по смисъла на Закона за административно-териториалното устройство на Република България.

23.06.2025 17:39 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 10

Мотиви:

 

Липсата на физическо пространство в градовете София, Пловдив, Варна и Бургас е причина такива паралелки да не могат да се открият в математическите гимназии, Желанията на родители и ученици да се обучават в математически паралелки след 5-и клас идват именно от четирите големи града  на страната. 

Към настоящия момент на територията на Република България математически гимназии няма във всяка област. Това създава условия за ограничение, препятствие и дискриминация на свободата за достъп до образование. В резултат на извършен национален анализ от ГГ “Математика за всички” чрез публично достъпна информация, придобита по реда на ЗДОИ, е установено, че в областите Търговище, Велико Търново и Кърджали няма математически гимназии, което лишава децата от посочените области до достъп до качествено образование по математика. Констатирахме, че достъпът до математически паралелки в София, Пловдив и Варна е най-нисък от всички градове, където се отварят такива. В София и Пловдив, 1 на всеки 51 деца е прието в математическа гимназия, във Варна – 1 на 34, докато в Кюстендил – 1 на всеки 5. Освен това от анализа се установи, че има деца с конкурентни резултати, които отпадат от държавния план прием в математическа гимназия в 5-и клас заради това, че няма достатъчно разкрити паралелки в съществуващите училища по реда на чл. 38, ал. 3 от ЗПУО.

За целта предложението ни е да се създаде специален алгоритъм, с който се позволява отваряне на математически паралелки в училища за градове, за които се отнася Законът за териториално делене на Столична община и големите градове след четвърти и след седми клас. По този начин децата от бедните и отдалечени райони в големите градове и СО, които са постигнали успешни резултати, ще могат да се обучават в по-близък и достъпен район до тях.

Въведеният алгоритъм за определяне на училищата, които откриват математическа паралелка в даден район в V клас стимулира училищата да информират и работят с повече деца за математически състезания, както и да работят върху подобряване на резултатите на учениците си от националното външно оценяване по математика в VII клас.

23.06.2025 17:39 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 9

5. Добавя се нова ал. 9:

9 Осъществяване на прием в специализирана паралелка в V клас имат право училищата в районите и общините по ал. 7:

  1. В случай, че броят на училищата, които отговарят на условията по ал. 5, т. 1 и т. 2 да откриват паралелка е по-голям или равен на предложения брой паралелки (Х) по ал. 8, то отварят паралелка първите Х училища в низходящ ред според средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас през съответната учебна година.

  2. В случай, че броят на училищата, които отговарят на условията по ал. 5, т. 1 и т. 2 да откриват паралелка е по-малък от предложения брой паралелки по ал. 8, то паралелките се разпределят пропорционално между училищата докато остатъка не стане по-малък от броя на участващите училища. Остатъкът се разпределя по ал. 9, т.1.

  3. В случай, че няма училища, които да отговарят на критериите да откриват паралелка по ал. 5 т.1 и т.2, ал.9, т.1 може да се прилага по решение на началника на Регионалното управление на образованието за най-добрите училища в района (общината) в низходящ ред според средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас през съответната година.

23.06.2025 17:38 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 8

4. Добавя се нова ал. 8:

8 Броят на специализираните паралелки в райони и общини по ал. 7 се формира на база броя на местата в специализираните паралелки:

  1. Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 7, се определя като отношението между броя на населението на района (общината) към базовия достъп в градовете с математически гимназии по ал. 6.

  2. Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 7, не може да надвишава общия брой явили се ученици на математически състезания за ДПП в V клас през съответната година в съответния район (община).

  3. Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 7, е над минималния, но под максималния норматив за формиране на допълнителна паралелка, се утвърждава прием на допълнителна паралелка.

  4. Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 7, е под минималния норматив, паралелка не се формира.

23.06.2025 17:35 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 7

2. Добавя се нова ал. 6:

6. Базов достъп в градовете с математически гимназии е най-малкото число от съотношенията между броя на населението на общините с прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО към общия брой на местата по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО в съответните общини.

3. Добавя се нова ал. 7:

7. Право на прием в специализирани паралелки имат: 

  1. Райони на териториално деление, за които важи Закона за териториално деление на Столична община и големите градове

  2. Общини, за които не се отнася Закона за териториално деление на Столична община и големите градове, и в които не се осъществява прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО.

23.06.2025 17:34 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 6

§ 29. В чл. 86 се правят следните изменения и допълнения: 

  1. Добавя се нова ал. 5:

5. Специализирани паралелки могат да разкриват училища, които отговарят на следните условия:

  1. да има поне един ученик от IV клас, явявал се на математически състезания от държавния прием за V клас през съответната учебна година на съответната учебна година на отваряне на паралелката.

  2. да има по-висок среден резултат на учениците си на националното външно оценяване  по математика в VII клас от най-слабия среден резултат, постигнат от всички математически гимназии в страната с право на прием по ал.8 през съответната учебна година на отваряне на паралелката.

23.06.2025 17:28 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 5

Предлага се засилване на дискриминацията - предоставяне на ексклузивни права на математическите гимназии и техните ученици спрямо всички останали училища и ученици в страната като се задълбочават настоящите неравенства в системата. Дискриминация съществува и в текущия момент - математическите гимназии са едни от малкото училища в страна, които могат да осъществяват широкомащабен прием в 5-и клас и резултатите от този монопол разделят училищата в прогимназията на привилегировани да създават паралелки по интереси чрез широка селекция и непривилегировани, които се обучават в паралелки по местоживеене, борейки се с последствията за своята среда от селекцията на гимназиите. Очевидният продукт на тази стратегия се вижда от резултатите на НВО-то по математика в 7-и клас, където ХХ процента от учениците на България не могат да покрият 60 точки на външното оценяване (минимумът според световните стандарти), а тези, които успяват го правят е с помощта на частни уроци.

Смущаващо е, че образователна система не вижда възможност за късно профилиране на децата, а на всяко ниво достъпа до качествено образование се обвързва с частни уроци - в 4-и, в 7-и и в 12-и клас. Това ще доведе до удвояване на сектора на частните уроци до 80 млн. на година и разширяване на социалната пропаст, което ще доведе до неминуеми щети на икономиката на държавата заради липса на квалифицирани кадри. Учудващо е, че МОН и Министерски съвет не виждат особен проблем в тези предложения и се планира образование на две нива - качество за елита и посредственост за всички останали.

23.06.2025 17:28 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 4
  1. Предложенията на МОН в ЗИД на ЗПУО в § 12, § 13, § 14 и § 15 се премахват. 

Мотиви:

Предложението основният прием в математическа гимназия да се извършва в 4-и клас, а приема в 7-и клас да бъде редуциран до запълващ и ще окаже огромен натиск над психологичното здраве на четвъртокласниците, борещи се за достъп до силно ограничено качествено средно образование в големите градове, при липса на каквито и да е адекватни алтернативи за образование. Няма извършени анализи нито в това направление, нито в посока на социалните неравенства, които и към момента ограничават значителен брой от децата от бедните квартали от възможности за развитие и решават съдбата им още в прогимназията.

Тези предложения категорично не са в полза на обществото, учениците и държавата. Те са в полза на сектора на частни уроци и е смущаващо, че идват от структурата, която трябва да навигира и коригира неравноправието в системата - МОН. Твърденията, че мярката е нужна, защото учениците на гимназиите не могат да запазят местата си, въпреки качествата си, заради проблеми с лесния прием в 7-и клас, са подвеждащи и неверни. Анализите показват, че точно 51% от учениците на гимназиите в София са сред най-добрите 208 деца на столицата на математически състезания. Останалите деца са извън държавния прием и техния достъп до качествено образование, базиран на съревнование и качества, е ограничен. Те са фантоми за МОН, каквито са и останалите 98% от децата в системата.

23.06.2025 17:28 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 3

Категорично се обявяваме против подмяната на реформа и опитите за монетизация на приема в прогимназиалното образование по математика, нужно за развитието на точните сектори в страната и ключ към иновативна икономика. Настояваме включването на промени в ЗПУО, които да овладеят кризата, в която е затънало българското образование, в частност по математика, като:

  • предоставяне на качествено образование по математика, решаващо проблемите с понижена базова и функционална грамотност на българските деца

  • елиминирането на дискриминацията на база уседналост и решаване проблемите с недостигат на места за разширено математическо образование в прогимназията, пред която са изправени децата от големите градове като се представи широк достъп до разширено математическо образование в прогимназията в тези локации

23.06.2025 17:27 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 2

В голямата си част предложените от МОН промени в ЗПУО, ще задълбочат негативните последици в образованието и ще създадат условия за открита дискриминация за голяма част от българските ученици. Нещо повече, по повод достъпа до разширено математическо образование се предлага концепция на тотален монопол на елитните училища, обучаващи по специализирана програма и тотален погром за всички останали училища. Липсва концепция за равнопоставеност между различните образователни институции в образователна система, липсват реални възможности за развитие на 98% от децата, не попаднали в елитните два процента, липсва елементарно разбиране за проблемите на прогимназиалното образование, което произвежда неподготвени кандидат-студенти за университетите, и което нееднократно сме комуникирали към МОН. Няма визия за развитие на качествени експертни кадри за индустрията, което да доведе повишаване на брутния вътрешен продукт и просперитет на държавата. Липсва национална стратегия за конкуренция спрямо световните тенденции в годините на яростна надпревара между Китай и САЩ в образованието. Предлага се училищна посредственост, имплементирана чрез енкапсулация, експлоатация и монетизация на капитулиращото образование, облагодетелстваща конкретни образователни кръгове. Създават се огромни социални неравенства и бездни, обричащи родителите на децата да поемат товара на липсващото качество в обучение като компенсират тези липси с частни уроци на всяка стъпка на образованието - при приема в прогимназията, гимназията и университета. В защита на предложенията се цитират позициите на директорите на гимназиите, директора на ИМИ-БАН и Съюза на математиците в България - всички в конфликт на интереси, в частност в СМБ членуват основно учители по математика от математическите гимназии.

23.06.2025 17:25 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 1

Във връзка с публикувания проект на ЗИД на ЗПУО, подложен на обществени консултации в публичната платформа: https://www.strategy.bg/publicconsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=9133 сме изключително притеснени от предложените концептуални промени на образователната система, насочени към изграждането на компетентности и умения за живота на учениците, без да е направен какъвто и да е научен и задълбочен анализ, обуславящ инициираните промени. Липсва идентификация на реалните проблеми в образованието, създаващи пропаст и отдалечаване на българския ученик от значението за бъдещето на човешкия капитал и цялостното социално-икономическо развитие на България. Промените на ЗПУО, предложени от МОН, са в разрез с императивните изисквания на чл.2 и чл. 3 на Конвенцията за правата на детето, чл. 1 от Конвенцията на ЮНЕСКО за борба срещу дискриминацията в областта на образованието, чл.14 от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, чл. 2 от Протокол 1 към Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи. Те също така възпрепятстват и постигането на Приоритетна област 2 Компетентности и таланти на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030 г.), в която е заложено доразвиването на базовата и функционалната грамотност в областта на четенето, математиката, природните науки и технологии и дигиталните умения.

23.06.2025 17:25 Становище от Гражданска група Математика за всички деца 1

Във връзка с публикувания проект на ЗИД на ЗПУО, подложен на обществени консултации в публичната платформа: https://www.strategy.bg/publicconsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=9133 сме изключително притеснени от предложените концептуални промени на образователната система, насочени към изграждането на компетентности и умения за живота на учениците, без да е направен какъвто и да е научен и задълбочен анализ, обуславящ инициираните промени. Липсва идентификация на реалните проблеми в образованието, създаващи пропаст и отдалечаване на българския ученик от значението за бъдещето на човешкия капитал и цялостното социално-икономическо развитие на България. Промените на ЗПУО, предложени от МОН, са в разрез с императивните изисквания на чл.2 и чл. 3 на Конвенцията за правата на детето, чл. 1 от Конвенцията на ЮНЕСКО за борба срещу дискриминацията в областта на образованието, чл.14 от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, чл. 2 от Протокол 1 към Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи. Те също така възпрепятстват и постигането на Приоритетна област 2 Компетентности и таланти на Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030 г.), в която е заложено доразвиването на базовата и функционалната грамотност в областта на четенето, математиката, природните науки и технологии и дигиталните умения.

Неактивна

Моите коментари


13.06.2025 18:23 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 3
Мотиви:
 
Липсата на физическо пространство в градовете София, Пловдив, Варна и Бургас е причина такива паралелки да не могат да се открият в математическите гимназии, независимо от декларираното желание за повече паралелки в предложената в проекто-наредбата нова алинея 7 на чл. 50. Желанията на родители и ученици да се обучават в математически паралелки след 5-и клас идват именно от четирите големи града  на страната, но дефакто чл. 50 ал. 7 би работил единствено в останалите градове с математически гимназии. 
Към настоящия момент на територията на Република България математически гимназии няма във всяка област. Това създава условия за ограничение, препятствие и дискриминация на свободата за достъп до образование. В резултат на извършен национален анализ от ГГ “Математика за всички” чрез публично достъпна информация, придобита по реда на ЗДОИ, е установено, че в областите Търговище, Велико Търново и Кърджали няма математически гимназии, което лишава децата от посочените области до достъп до качествено образование по математика. Констатирахме, че достъпът до математически паралелки в София, Пловдив и Варна е най-нисък от всички градове, където се отварят такива. В София и Пловдив, 1 на всеки 51 деца е прието в математическа гимназия, във Варна – 1 на 34, докато в Кюстендил – 1 на всеки 5. Освен това от анализа се установи, че има деца с конкурентни резултати, които отпадат от държавния план прием в математическа гимназия в 5-и клас заради това, че няма достатъчно разкрити паралелки в съществуващите училища по реда на чл. 38, ал. 3 от ЗПУО.
За целта предложението ни е да се създаде специален алгоритъм, с който се позволява отваряне на математически паралелки в училища за градове, за които се отнася Законът за териториално делене на Столична община и големите градове след четвърти и след седми клас. По този начин децата от бедните и отдалечени райони в големите градове и СО, които са постигнали успешни резултати, ще могат да се обучават в по-близък и достъпен район до тях.
Въведеният алгоритъм за определяне на училищата, които откриват математическа паралелка в даден район в V клас стимулира училищата да информират и работят с повече деца за математически състезания, както и да работят върху подобряване на резултатите на учениците си от националното външно оценяване по математика в VII клас.
§ 18.
В чл. 68 се правят следните изменения:
Ал. 2 се заличава.
§ 19.
В чл. 68 се правят следните изменения:
Ал. 2 се заличава
§ 27.
В чл. 74г се правят следните изменения:
Ал. 3 се заличава
 
Мотиви:
Създадените алинеи, в които се допуска да участват ученици в приема, които не са кандидатствали, са дискриминационни спрямо лицата, които са се явили на задължителното национално външно оценяване, балообразуващите състезания и олимпиади и облагодетелства определени лица, като ги поставя в неравностойни условия, за които нямат доказани знания и подготовка. В същото време тези лица са облекчени, защото не са участвали и в редовните етапи на класиране и ги поставя в условия на по-специални ученици. От друга страна липсата на контрол от страна на РУО за прием на тези ученици и липсата на ясни правила и критерии за явяване на задължителните изпити създава сериозна опасност за манипулиране на процеса по прием и влошаване качеството на образователния продукт в България. 
 
§ 42.
В чл. 107а се правят следните изменения:
Ал. 6 се заличава
Ал. 7 се заличава
Ал. 8 се заличава
 
 
Мотиви:
 През 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Предложената поправка на чл. 107а, ал. 6 не ограничава “спускането на парашутисти” (както самите гимназии ги наричат), единственото което прави е да промени критериите по които тази практика може да се извършва. Това не гарантира по никакъв начин, че тази практика ще бъде ограничена, а по-скоро че ще промени начина на реализация на тези надпланови бройки, утвърдени с подписа на министъра.

 

13.06.2025 18:23 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти 2
§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:
Добавя се нова ал. 8 
(8) Математическа гимназия не осъществява прием по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО за годината, когато средният резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците й е по-нисък от средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците на държавно или общинско училище, извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО, намиращо се в същата община, в която се намира математическата гимназия.
 
Добавя се нова ал. 9 
(9) Училищата извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО могат да отворят прием за специализирана паралелка по математика и/или природни науки, за която важат изпитите от ДПП в V клас. Специализирани паралелки могат да разкриват училища, които отговарят на следните условия:
да има поне един ученик от IV клас, явявал се на математически състезания от държавния прием за V клас през съответната учебна година на съответната учебна година на отваряне на паралелката.
да има по-висок среден резултат на учениците си на националното външно оценяване  по математика в VII клас от най-слабия среден резултат, постигнат от всички математически гимназии в страната с право на прием по ал.8 през съответната учебна година на отваряне на паралелката.
 
Добавя се нова ал. 10:
(10) Базов достъп в градовете с математически гимназии е най-малкото число от съотношенията между броя на населението на общините с прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО към общия брой на местата по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО в съответните общини.
 
 
Добавя се нова ал. 11:
(11) Право на прием в специализирани паралелки имат: 
Райони на териториално деление, за които важи Закона за териториално деление на Столична община и големите градове
Общини, за които не се отнася Закона за териториално деление на Столична община и големите градове, и в които не се осъществява прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО.
 
Добавя се нова ал. 12:
(12) Броят на специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11 се формира на база броя на местата в специализираните паралелки:
Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, се определя като отношението между броя на населението на района (общината) към базовия достъп в градовете с математически гимназии по ал. 10.
Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, не може да надвишава общия брой явили се ученици на математически състезания за ДПП в V клас през съответната година в съответния район (община).
Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е над минималния, но под максималния норматив за формиране на допълнителна паралелка, се утвърждава прием на допълнителна паралелка.
Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е под минималния норматив, паралелка не се формира.
 
Добавя се нова ал. 13:
(13) Осъществяване на прием в специализирана паралелка в V клас имат право училищата в районите и общините по ал. 11:
В случай, че броят на училищата, които отговарят на условията по ал. 9, т. 1 и т. 2 да откриват паралелка е по-голям или равен на предложения брой паралелки (Х) по ал. 12, то отварят паралелка първите Х училища в низходящ ред според средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас през съответната учебна година.
В случай, че броят на училищата, които отговарят на условията по ал. 9, т. 1 и т. 2 да откриват паралелка е по-малък от предложения брой паралелки по ал. 12, то паралелките се разпределят пропорционално между училищата докато остатъка не стане по-малък от броя на участващите училища. Остатъкът се разпределя по ал. 13, т.1.
В случай, че няма училища, които да отговарят на критериите да откриват паралелка по ал. 9 т.1 и т.2, ал.13, т.1 може да се прилага по решение на началника на Регионалното управление на образованието за най-добрите училища в района (общината) в низходящ ред според средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас през съответната година.
13.06.2025 18:21 Становище от Гражданска група Математика за всички деца и учени - експерти
 
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ВЪЛЧЕВ,
 
Във връзка с публикувания проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование, публикуван на 20.5.2025 г. на електронната страница на Портала за обществени консултации https://www.strategy.bg/publicconsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=9108 Ви изпращаме нашите предложения, които настояваме да бъдат взети предвид при одобряването на проекта на Наредбата.
 
На първо място бихме искали да Ви обърнем внимание, че публикуваният вариант на проекто-наредба не отговаря на изискванията на чл. 18а от Закона за нормативните актове, които изискват извършването на предварителна оценка на въздействието на изготвените предложения, налагащи промяната на нормативния акт.
 
По отношение на:
§ 6:
В предложения текст на § 6. в чл. 40й, ал. 2, т. 2 в Проекто-наредбата да се замени новият текст “в тази наредба” със съществуващия текст в досегашния член 40й, ал.2, т.2 “в нормативен акт”.
 
Мотиви: С предложения нов текст в проекто-наредбата се създават предпоставки за ограничение по отношение на по-високия по степен нормативен акт, което е нарушение на императивните разпоредби на чл. 15 ал. 1 и ал.3 от ЗНА, доколкото в ЗПУО е създаден регламент за план-приема в неговия Раздел IX. 
 
В чл. 40й се правят следните изменения и допълнения:
Създава се нова ал. 4 
(4) не се допуска преместване в паралелки в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки.
 
Мотиви: В резултат на установената практика за прием в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки, в паралелките са включени деца, които са преминали изпити / състезания за прием в ДПП, но резултатите им не са достатъчни да се класират в съответните паралелки. Съгласно получената от нас информация, при този неблагоприятен изход за децата им, множество родители внасят молби за преместване след приключване на план-приема като мотивите за това са разнообразни. Директорите от своя страна са длъжни да препратят молбата към РУО-тата и МОН. По тази схема през 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Редно е механизмът на “парашутистите” да се елиминира напълно.

Моля изчакайте