Проектът за изменение и допълнение на Наредба № 11 от 2016 г. включва две основни цели на промените – прецизиране на текстове, свързани с националното външно оценяване, и изменение и допълнение на процедурите, насочени към процеса на признаване на период, клас, етапи и степен на образование.
Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 11 от 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците предвижда и изменения и допълнения в Наредба № 8 от 2016 г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование, свързани с издаването и регистрацията на документи за признаване на средно образование от Националния център за информация и документация, както и с реда на внасяне на поправки, служебно или по заявление на заинтересувано лице, на очевидни фактически грешки, допуснати в документите за признаване.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 8 коментара
Всеки един учител да трябва да докуменира как е преминала работата по подготовката за външното оценяване. Безплатни класни работи и задължителни безплатни пробни матури да се скенират и качват на профила на ученика и да са част от неговото портфолио.
Ако има съществена разлика в оценяването на преподаващия учителя и на учителите от външното оценявание НВО и ДЗИ, учениците да се явяват задължително на уточняващ тест, от който да става ясно от къде идват различията и каква е ролята на преподаващия учител в този процес.
Учители, които нямат развити умения да оценяват обективно, да участват в специални обучения по оценяване и при нужда да бъдат лишавани от право на оценяване. Учители, които само преподават без да имат право да оценяват, да получават друг статут и заплащането им да бъде напаснато на (без)отговорността им.
Всеки един учител да трябва да докуменира как е преминала работата по подготовката за външното оценяване. Безплатни класни работи и задължителни безплатни пробни матури да се скенират и качват на профила на ученика и да са част от неговото портфолио.
Ако има съществена разлика в оценяването на преподаващия учителя и на учителите от външното оценявание НВО и ДЗИ, учениците да се явяват задължително на уточняващ тест, от който да става ясно от къде идват различията и каква е ролята на преподаващия учител в този процес.
Учители, които нямат развити умения да оценяват обективно, да участват в специални обучения по оценяване и при нужда да бъдат лишавани от право на оценяване. Учители, които само преподават без да имат право да оценяват, да получават друг статут и заплащането им да бъде напаснато на (без)отговорността им.
Професионалистите от съответния регионален център за подкрепа ще направят преценка на индивидуалните потребности, личните интереси, мотивацията и възможностите на децата с дислексия с цел продължаване на обучението им в подходящи профили или в специалности от професии. По този начин тези деца ще бъдат адекватно насочени към подходящ профил, съответно специалност от професия и ще бъдат дадени конкретни препоръки за изготвянето на индивидуалния учебен план, за адаптирането на учебната среда при необходимост и за подходящата форма на обучение на ученика.
Към настоящия момент, въпреки че децата с дислексия са деца със специални образователни потребности, те следва да кандидатстват по общия ред за прием в училища след завършен VІІ клас. По този начин са в едно изключително неблагоприятно положение, тъй като не се отчитат техните затруднения и се преценят индивидуалните им телущи и бъдещи потребности.
Следва да се подчертае, че с приемането и прилагането на описаните промени в сферата на обучението на деца с дислексия ще се постигне синхронизиране на българската правна рамка с тази, възприета в други държави членки на ЕС.
[1] [1] В Международна класификация на болестите (МКБ-10) дислексията (Специфично разстройство на четенето) е включена в рубрика F80 – „Специфични разстройства на училищните умения“. Това са група разстройства, които не са причинени от неадекватно обучение в училище, както и не са резултат от умствено изоставане, не се дължат на мозъчна травма или прекарано мозъчно заболяване. Наред с дислексията, в рубрика F80 са включени още Специфично разстройство на правописа (дисграфия) и Специфично разстройство на аритметичните умения (дискалкулия).
Професионалистите от съответния регионален център за подкрепа ще направят преценка на индивидуалните потребности, личните интереси, мотивацията и възможностите на децата с дислексия с цел продължаване на обучението им в подходящи профили или в специалности от професии. По този начин тези деца ще бъдат адекватно насочени към подходящ профил, съответно специалност от професия и ще бъдат дадени конкретни препоръки за изготвянето на индивидуалния учебен план, за адаптирането на учебната среда при необходимост и за подходящата форма на обучение на ученика.
Към настоящия момент, въпреки че децата с дислексия са деца със специални образователни потребности, те следва да кандидатстват по общия ред за прием в училища след завършен VІІ клас. По този начин са в едно изключително неблагоприятно положение, тъй като не се отчитат техните затруднения и се преценят индивидуалните им телущи и бъдещи потребности.
Следва да се подчертае, че с приемането и прилагането на описаните промени в сферата на обучението на деца с дислексия ще се постигне синхронизиране на българската правна рамка с тази, възприета в други държави членки на ЕС.
[1] [1] В Международна класификация на болестите (МКБ-10) дислексията (Специфично разстройство на четенето) е включена в рубрика F80 – „Специфични разстройства на училищните умения“. Това са група разстройства, които не са причинени от неадекватно обучение в училище, както и не са резултат от умствено изоставане, не се дължат на мозъчна травма или прекарано мозъчно заболяване. Наред с дислексията, в рубрика F80 са включени още Специфично разстройство на правописа (дисграфия) и Специфично разстройство на аритметичните умения (дискалкулия).
Уважаеми дами и господа,
Във връзка с публикувания проект за изменение на Наредба № 11 от 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците, насочвам Вашето внимание към следните три ключови аспекта, които изискват спешно разглеждане и нормативно уреждане в подкрепа на учениците със специфични обучителни трудности.
Към момента съществуващата практика е напълно дискриминационна спрямо децата с дислексия/дисграфия/дискалкулия , тъй като при текущото им писмено изпитване( контролни, класни и т.н.) по никакъв начин не се вземат предвид ограниченията, които налага това състояние. Европейската практика разпорежда при деца с увреждания да се изпитват устно, да им се дава повече време или да не се зачитат правописните грешки ,ако изпитването е устно. ( виж по – долу за подробна информация).
Единствено при полагане на писмени изпити за НВО учениците с дислексия имат право на 30% удължено време при полагането на тези изпити.
Тук идва и следващата дискриминационна практика спрямо децата с дислексия/ дисграфия/дискалкулия . Както знаете за да продължат след 7ми клас учениците кандидатстват на базата на бал формиран от срочните оценки в училище и резултатите по български език и математика на НВО. Ето и тази практика е напълно дискриминационна, тъй като дете с дислексия/диспраксия/дисграфия/дискалкулия никога няма да може изложи знанията си писмено в отличен вид, поради ограниченията на състоянието си.
Съществуващите и използвани в образователната сфера в момента в България практики относно децата с дислексия са в грубо и директно нарушение на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, по-специално на чл. 24 – изрично посветен на образованието. Цитираната конвенция е ратифицирана България през 2012г., от която дата следва да се спазва и прилага.
като бъдат предприети следните конкретни стъпки при текущото изпитване и при националното външно оценяване:
Уважаеми дами и господа,
Във връзка с публикувания проект за изменение на Наредба № 11 от 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците, насочвам Вашето внимание към следните три ключови аспекта, които изискват спешно разглеждане и нормативно уреждане в подкрепа на учениците със специфични обучителни трудности.
Към момента съществуващата практика е напълно дискриминационна спрямо децата с дислексия/дисграфия/дискалкулия , тъй като при текущото им писмено изпитване( контролни, класни и т.н.) по никакъв начин не се вземат предвид ограниченията, които налага това състояние. Европейската практика разпорежда при деца с увреждания да се изпитват устно, да им се дава повече време или да не се зачитат правописните грешки ,ако изпитването е устно. ( виж по – долу за подробна информация).
Единствено при полагане на писмени изпити за НВО учениците с дислексия имат право на 30% удължено време при полагането на тези изпити.
Тук идва и следващата дискриминационна практика спрямо децата с дислексия/ дисграфия/дискалкулия . Както знаете за да продължат след 7ми клас учениците кандидатстват на базата на бал формиран от срочните оценки в училище и резултатите по български език и математика на НВО. Ето и тази практика е напълно дискриминационна, тъй като дете с дислексия/диспраксия/дисграфия/дискалкулия никога няма да може изложи знанията си писмено в отличен вид, поради ограниченията на състоянието си.
Съществуващите и използвани в образователната сфера в момента в България практики относно децата с дислексия са в грубо и директно нарушение на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, по-специално на чл. 24 – изрично посветен на образованието. Цитираната конвенция е ратифицирана България през 2012г., от която дата следва да се спазва и прилага.
като бъдат предприети следните конкретни стъпки при текущото изпитване и при националното външно оценяване:
12.06.2025
14.07.2025
01.08.2025
Уважаеми дами и господа,
Към настоящия момент Наредба № 11 не съдържа ясно разписани, обективни и проверими критерии за подбор на педагогическите специалисти, които участват в комисиите за проверка и оценяване на писмените работи от националното външно оценяване. Това създава предпоставки за субективизъм, неравнопоставеност между сертифицирани оценители и липса на прозрачност при прилагане на законодателството.
В сегашната практика се наблюдава участие на лица с минимално съответствие между основната им специалност и предмета на оценяване, като това намалява качеството и доверието в процеса. Наличието на квалифицирани специалисти със завършено висше образование по съответния предмет и значителен педагогически стаж следва да бъде ясно установен водещ критерий.
Във връзка с обявеното обществено обсъждане на проект за изменение и допълнение на Наредба № 11, предлагам нормативно допълнение към Раздел III: Организация и провеждане на националното външно оценяване, чрез включване на нов член 60а, имащ за цел да гарантира прозрачност, равнопоставеност и професионализъм при подбора на проверители за НВО.
Предложен текст:
Чл. 60а. (нов)
(1) Подборът на педагогическите специалисти за участие в комисиите за проверка и оценяване на писмените работи от националното външно оценяване се извършва въз основа на обективно доказани факти и съгласно публично обявени критерии:
(2) Регионалните управления на образованието водят и поддържат актуален регистър на:
(3) Едно и също лице не може да участва в комисии за проверка на НВО в повече от две последователни години, освен с изрично мотивирана необходимост, поради липса на достатъчен брой сертифицирани специалисти, и с одобрение от Министерството на образованието и науката.
Очаквани резултати:
Предложената редакция ще гарантира прилагането на еднакви правила във всички регионални управления и обвързване на подбора с обективни критерии, което ще доведе до:
Считам, че това би допринесло за устойчиво подобряване на качеството на образователния процес и за по-висока легитимност на резултатите от националните изпити.
С уважение,
А. Андреев
Уважаеми дами и господа,
Към настоящия момент Наредба № 11 не съдържа ясно разписани, обективни и проверими критерии за подбор на педагогическите специалисти, които участват в комисиите за проверка и оценяване на писмените работи от националното външно оценяване. Това създава предпоставки за субективизъм, неравнопоставеност между сертифицирани оценители и липса на прозрачност при прилагане на законодателството.
В сегашната практика се наблюдава участие на лица с минимално съответствие между основната им специалност и предмета на оценяване, като това намалява качеството и доверието в процеса. Наличието на квалифицирани специалисти със завършено висше образование по съответния предмет и значителен педагогически стаж следва да бъде ясно установен водещ критерий.
Във връзка с обявеното обществено обсъждане на проект за изменение и допълнение на Наредба № 11, предлагам нормативно допълнение към Раздел III: Организация и провеждане на националното външно оценяване, чрез включване на нов член 60а, имащ за цел да гарантира прозрачност, равнопоставеност и професионализъм при подбора на проверители за НВО.
Предложен текст:
Чл. 60а. (нов)
(1) Подборът на педагогическите специалисти за участие в комисиите за проверка и оценяване на писмените работи от националното външно оценяване се извършва въз основа на обективно доказани факти и съгласно публично обявени критерии:
(2) Регионалните управления на образованието водят и поддържат актуален регистър на:
(3) Едно и също лице не може да участва в комисии за проверка на НВО в повече от две последователни години, освен с изрично мотивирана необходимост, поради липса на достатъчен брой сертифицирани специалисти, и с одобрение от Министерството на образованието и науката.
Очаквани резултати:
Предложената редакция ще гарантира прилагането на еднакви правила във всички регионални управления и обвързване на подбора с обективни критерии, което ще доведе до:
Считам, че това би допринесло за устойчиво подобряване на качеството на образователния процес и за по-висока легитимност на резултатите от националните изпити.
С уважение,
А. Андреев