Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Анатоли Андреев

Обществени консултации с участието на Анатоли Андреев

Неактивна

Моите коментари


11.07.2025 11:11 Раздел III: Организация и провеждане на националното външно оценяване

Уважаеми дами и господа,

Към настоящия момент Наредба № 11 не съдържа ясно разписани, обективни и проверими критерии за подбор на педагогическите специалисти, които участват в комисиите за проверка и оценяване на писмените работи от националното външно оценяване. Това създава предпоставки за субективизъм, неравнопоставеност между сертифицирани оценители и липса на прозрачност при прилагане на законодателството.

В сегашната практика се наблюдава участие на лица с минимално съответствие между основната им специалност и предмета на оценяване, като това намалява качеството и доверието в процеса. Наличието на квалифицирани специалисти със завършено висше образование по съответния предмет и значителен педагогически стаж следва да бъде ясно установен водещ критерий.

Във връзка с обявеното обществено обсъждане на проект за изменение и допълнение на Наредба № 11, предлагам нормативно допълнение към Раздел III: Организация и провеждане на националното външно оценяване, чрез включване на нов член 60а, имащ за цел да гарантира прозрачност, равнопоставеност и професионализъм при подбора на проверители за НВО.

Предложен текст:

Чл. 60а. (нов)

(1) Подборът на педагогическите специалисти за участие в комисиите за проверка и оценяване на писмените работи от националното външно оценяване се извършва въз основа на обективно доказани факти и съгласно публично обявени критерии:

  1. Притежавана образователна и професионална квалификация, съответстваща на учебния предмет;
  2. Валиден сертификат за оценител, издаден от Министерството на образованието и науката или от оправомощен от него орган;
  3. Педагогически стаж и опит в преподаването по съответния предмет в системата на училищното образование;
  4. Доказани резултати и отговорно участие в предходни проверки – коефициент получен от арбитрираните работи, спрямо общия брой проверени работи (когато е приложимо);
  5. Равномерно разпределение на участието на оценителите на принципа на ротация, с цел гарантиране на равнопоставеност.

(2) Регионалните управления на образованието водят и поддържат актуален регистър на:

  1. Всички сертифицирани специалисти за съответния предмет;
  2. Състава на комисиите по години;
  3. Участието на всеки специалист в комисии през последните 3 учебни години.

(3) Едно и също лице не може да участва в комисии за проверка на НВО в повече от две последователни години, освен с изрично мотивирана необходимост, поради липса на достатъчен брой сертифицирани специалисти, и с одобрение от Министерството на образованието и науката.

 

Очаквани резултати:

Предложената редакция ще гарантира прилагането на еднакви правила във всички регионални управления и обвързване на подбора с обективни критерии, което ще доведе до:

  • По-голяма прозрачност и доверие в организацията и провеждането на националното външно оценяване;
  • Справедливо разпределение на ангажираността между всички сертифицирани специалисти и мотивиране за повишаване на квалификацията;
  • Ограничаване на субективизма и фаворизирането, които компрометират качеството на проверките;
  • Повишаване на професионалния стандарт и увереността на педагогическата общност, че вложените лични усилия и средства за квалификация имат реална тежест;
  • По-ясна отчетност и проследимост на процеса, включително чрез електронен регистър на специалистите и комисиите.

Считам, че това би допринесло за устойчиво подобряване на качеството на образователния процес и за по-висока легитимност на резултатите от националните изпити.

 

С уважение,

А. Андреев

 

Моля изчакайте