Моите коментари
Уважаеми дами и господа,
Към настоящия момент Наредба № 11 не съдържа ясно разписани, обективни и проверими критерии за подбор на педагогическите специалисти, които участват в комисиите за проверка и оценяване на писмените работи от националното външно оценяване. Това създава предпоставки за субективизъм, неравнопоставеност между сертифицирани оценители и липса на прозрачност при прилагане на законодателството.
В сегашната практика се наблюдава участие на лица с минимално съответствие между основната им специалност и предмета на оценяване, като това намалява качеството и доверието в процеса. Наличието на квалифицирани специалисти със завършено висше образование по съответния предмет и значителен педагогически стаж следва да бъде ясно установен водещ критерий.
Във връзка с обявеното обществено обсъждане на проект за изменение и допълнение на Наредба № 11, предлагам нормативно допълнение към Раздел III: Организация и провеждане на националното външно оценяване, чрез включване на нов член 60а, имащ за цел да гарантира прозрачност, равнопоставеност и професионализъм при подбора на проверители за НВО.
Предложен текст:
Чл. 60а. (нов)
(1) Подборът на педагогическите специалисти за участие в комисиите за проверка и оценяване на писмените работи от националното външно оценяване се извършва въз основа на обективно доказани факти и съгласно публично обявени критерии:
(2) Регионалните управления на образованието водят и поддържат актуален регистър на:
(3) Едно и също лице не може да участва в комисии за проверка на НВО в повече от две последователни години, освен с изрично мотивирана необходимост, поради липса на достатъчен брой сертифицирани специалисти, и с одобрение от Министерството на образованието и науката.
Очаквани резултати:
Предложената редакция ще гарантира прилагането на еднакви правила във всички регионални управления и обвързване на подбора с обективни критерии, което ще доведе до:
Считам, че това би допринесло за устойчиво подобряване на качеството на образователния процес и за по-висока легитимност на резултатите от националните изпити.
С уважение,
А. Андреев