Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Мария Горанова

Обществени консултации с участието на Мария Горанова

Неактивна

Моите коментари


18.06.2025 17:14 Становище от Национална асоциация на работещите с хора с увреждания съвместно с гражданска група от
  1. На следващо място - децата с дислексия да имат право да продължат обучението си след VІІ клас като деца със специални образователни потребности по смисъла на чл. 140 от Наредба за приобщаващо образование. Децата с дислексия да бъдат включени сред децата със специални образователни потребности, които на основание становище от регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование продължават обучението си в профили и специалности от професии, които са съобразени с индивидуалните им потребности и здравословното им състояние.

Професионалистите от съответния регионален център за подкрепа ще направят преценка на индивидуалните потребности, личните интереси, мотивацията и възможностите на децата с дислексия с цел продължаване на обучението им в подходящи профили или в специалности от професии. По този начин тези деца ще бъдат адекватно насочени към подходящ профил, съответно специалност от професия и ще бъдат дадени конкретни препоръки за изготвянето на индивидуалния учебен план, за адаптирането на учебната среда при необходимост и за подходящата форма на обучение на ученика.

 

Към настоящия момент, въпреки че децата с дислексия са деца със специални образователни потребности, те следва да кандидатстват по общия ред за прием в училища след завършен VІІ клас. По този начин са в едно изключително неблагоприятно положение, тъй като не се отчитат техните затруднения и се преценят индивидуалните им телущи и  бъдещи потребности.

 

  • Описаните промени са изключително важни и следва да бъдат разгледани сериозно и в кратки срокове. Тези методи се използват успешно от редица години в редица други държави членки на ЕС. Приемането и прилагането на тези промени ще отговори напълно на състоянието на децата и на обучителните им нужди. В допълнение те ще позволят пълноценната  адаптацията, реалното им обучение, завършване на образователна степен и последващата им реализация на трудовия пазар и интеграция в обществото. Исканите промени ще позволят развитието на едни децата, които няма да бъдат обиждани, демотивирани и дискриминирани.

 

Следва да се подчертае, че с приемането и прилагането на описаните промени в сферата на обучението на деца с дислексия ще се постигне синхронизиране на българската правна рамка с тази, възприета в други държави членки на ЕС.

  • Изразявам изричното си желание във връзка с всички въпроси, повдигнати в настоящото заявление, за участие в работни срещи и обществени обсъждания и за предоставяне на допълнителна информация за изложените практики в други държави. 
  • Настоящото заявление е подкрепено от Синдиката на българските учители, правно становище , както и  285 родители и професионалисти съгласно наделжо подписан списък.

[1] [1] В Международна класификация на болестите (МКБ-10) дислексията (Специфично разстройство на четенето) е включена в рубрика F80 – „Специфични разстройства на училищните умения“. Това са група разстройства, които не са причинени от неадекватно обучение в училище, както и не са резултат от умствено изоставане, не се дължат на мозъчна травма или прекарано мозъчно заболяване. Наред с дислексията, в рубрика F80 са включени още Специфично разстройство на правописа (дисграфия) и Специфично разстройство на аритметичните умения (дискалкулия).

 

 

18.06.2025 17:11 Становище от Национална асоциация на работещите с хора с увреждания съвместно с гражданска група от

Уважаеми дами и господа,

Във връзка с публикувания проект за изменение на закона за предучилищно и училищно образование, насочвам Вашето внимание към следните три ключови аспекта, които изискват спешно разглеждане и нормативно уреждане в подкрепа на учениците със специфични обучителни трудности.

  • промени в начина на текущо изпитване в училище (1-12 клас) на децата с дислексия/ дисграфия /дискалкулия [1], които представляват разстройство на училищните умения/.
  •  
  • промени при изпитването (национално външно оценяване) и съответно приема на деца след 7 ми клас със състояние „ дислексия/ дисграфия//дискалкулия “ .
  •  
  • въвеждането на целенасочено обучение за всички учители (от 1. до 12. клас), с цел изграждане на капацитет за разпознаване на специфични обучителни трудности като дислексия, дисграфия и дискалкулия, особено в начален етап, където ранната идентификация  и интервенция е ключова. Необходимо е и систематично обучение за прилагане на адаптирани методи на преподаване и оценяване, включително устни и проектни форми, използване на визуални и практико-ориентирани подходи, както и умения за създаване на подкрепяща учебна среда, съобразена с индивидуалните потребности на учениците.

Към момента съществуващата практика е напълно дискриминационна спрямо децата с дислексия/дисграфия/дискалкулия , тъй като  при текущото им писмено изпитване( контролни, класни и т.н.) по никакъв начин не се вземат предвид ограниченията, които налага това състояние. Европейската практика разпорежда при деца с увреждания да се изпитват устно, да им се дава повече време или да не се зачитат правописните грешки ,ако изпитването е устно. ( виж по – долу за подробна информация).

Единствено при  полагане на писмени изпити за НВО  учениците с дислексия имат право на 30% удължено време при полагането на тези изпити.

Тук идва и следващата дискриминационна практика спрямо децата с дислексия/ дисграфия/дискалкулия . Както знаете за да продължат след 7ми клас учениците кандидатстват на базата на бал формиран от срочните оценки в училище и резултатите по български език и математика на НВО. Ето и тази практика е напълно дискриминационна, тъй като дете с дислексия/диспраксия/дисграфия/дискалкулия никога няма да може изложи знанията си писмено в отличен вид, поради ограниченията на състоянието си.

Съществуващите и използвани в образователната сфера в момента в България практики относно децата с дислексия са в грубо и директно нарушение на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания,  по-специално на чл. 24 – изрично посветен на образованието. Цитираната конвенция е ратифицирана България през 2012г., от която дата следва да се спазва и прилага. 

  • С настоящото заявление бих искала да инициирам промени в нормативната уредба относно децата с дислексия в следните насоки:  
  1. На първо  място – да бъдат извършени ефективни промени в начина на
  • текущо изпитване в училище и
  • провеждане на национално външно оценяване на децата с дислексия,

              като бъдат предприети следните конкретни стъпки при текущото изпитване и при националното външно оценяване:

  1. Изпитване на ученика с дислексия устно и/или проектно, а не писмено.
  2. Ученикът с дислексия да не чете на глас пред останалите съученици.
  3. Провеждането на писмен изпит да се извърши с техническо устройство /компютър, таблет/ и да се използват текстообработващи/редактиращи софтуерни програми.
  4. При оценяване на писмената работа да не се намаля оценката на ученика, заради пунктуацията и правописа му.
  5. При провеждане на всяко текущо изпитване да се предостави поне 30% повече време за работа на ученика с дислексия.
  6. Да се позволи използването на:
  • калкулатор или отпечатано копие на таблиците за умножение и геометрични формули.
  • таймери за проследяване на времето
  • маркери за отбелязване на текст
  • планери за проследяване на задачите
  • графична хартия за организиране на математически задачи на лист.
    1. Изпитването да бъде извършено в стая, която не отвлича вниманието, ако е налице дефицит на вниманието.

 

 

 

18.06.2025 17:03 избор на обучителна форма за ученици със СОП
Ние, от Националната асоциация на работещите с хора с увреждания, изразяваме категоричното си несъгласие с всякакви предложения или нормативни промени, които ограничават правото на родителите да участват в избора на форма на обучение за децата със специални образователни потребности (СОП).
 
Родителите са неразделна част от процеса на приобщаващо образование и техният принос е от ключово значение при вземането на решения, които засягат бъдещето, развитието и благополучието на техните деца. Всяко ограничение върху техните права е не само в противоречие с принципите на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания (чл. 7 и чл. 23), но и със съвременните педагогически стандарти, основани на сътрудничество между семейството и образователната среда.
 
Подобен подход представлява регрес към остарелия медицински модел на увреждането, който третира децата със СОП като обекти на експертни решения без активното участие на семейството. Това е в пълен разрез с принципите на модела, основан на човешките права и универсалния дизайн, който насърчава автономия, участие и приобщаване.
 
Призоваваме за запазване и гарантиране на активната роля на родителите при определянето на най-подходящата форма на обучение и образователна среда за всяко дете със СОП, съобразено с неговите индивидуални потребности и възможности.
 
Неактивна

Моите коментари


18.06.2025 16:49 Становище от Национална асоциация на работещите с хора с увреждания съвместно с гражданска група от

 

  1. На следващо място - децата с дислексия да имат право да продължат обучението си след VІІ клас като деца със специални образователни потребности по смисъла на чл. 140 от Наредба за приобщаващо образование. Децата с дислексия да бъдат включени сред децата със специални образователни потребности, които на основание становище от регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование продължават обучението си в профили и специалности от професии, които са съобразени с индивидуалните им потребности и здравословното им състояние.

Професионалистите от съответния регионален център за подкрепа ще направят преценка на индивидуалните потребности, личните интереси, мотивацията и възможностите на децата с дислексия с цел продължаване на обучението им в подходящи профили или в специалности от професии. По този начин тези деца ще бъдат адекватно насочени към подходящ профил, съответно специалност от професия и ще бъдат дадени конкретни препоръки за изготвянето на индивидуалния учебен план, за адаптирането на учебната среда при необходимост и за подходящата форма на обучение на ученика.

 

Към настоящия момент, въпреки че децата с дислексия са деца със специални образователни потребности, те следва да кандидатстват по общия ред за прием в училища след завършен VІІ клас. По този начин са в едно изключително неблагоприятно положение, тъй като не се отчитат техните затруднения и се преценят индивидуалните им телущи и  бъдещи потребности.

 

  • Описаните промени са изключително важни и следва да бъдат разгледани сериозно и в кратки срокове. Тези методи се използват успешно от редица години в редица други държави членки на ЕС. Приемането и прилагането на тези промени ще отговори напълно на състоянието на децата и на обучителните им нужди. В допълнение те ще позволят пълноценната  адаптацията, реалното им обучение, завършване на образователна степен и последващата им реализация на трудовия пазар и интеграция в обществото. Исканите промени ще позволят развитието на едни децата, които няма да бъдат обиждани, демотивирани и дискриминирани.

 

Следва да се подчертае, че с приемането и прилагането на описаните промени в сферата на обучението на деца с дислексия ще се постигне синхронизиране на българската правна рамка с тази, възприета в други държави членки на ЕС.

  • Изразявам изричното си желание във връзка с всички въпроси, повдигнати в настоящото заявление, за участие в работни срещи и обществени обсъждания и за предоставяне на допълнителна информация за изложените практики в други държави. 
  • Настоящото заявление е подкрепено от Синдиката на българските учители, правно становище , както и  285 родители и професионалисти съгласно наделжо подписан списък.

[1] [1] В Международна класификация на болестите (МКБ-10) дислексията (Специфично разстройство на четенето) е включена в рубрика F80 – „Специфични разстройства на училищните умения“. Това са група разстройства, които не са причинени от неадекватно обучение в училище, както и не са резултат от умствено изоставане, не се дължат на мозъчна травма или прекарано мозъчно заболяване. Наред с дислексията, в рубрика F80 са включени още Специфично разстройство на правописа (дисграфия) и Специфично разстройство на аритметичните умения (дискалкулия).

 

 

 

18.06.2025 16:47 Становище от Национална асоциация на работещите с хора с увреждания съвместно с гражданска група от

 

Уважаеми дами и господа,

Във връзка с публикувания проект за изменение на Наредба № 11 от 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците, насочвам Вашето внимание към следните три ключови аспекта, които изискват спешно разглеждане и нормативно уреждане в подкрепа на учениците със специфични обучителни трудности.

  • промени в начина на текущо изпитване в училище (1-12 клас) на децата с дислексия/ дисграфия /дискалкулия [1], които представляват разстройство на училищните умения/.
  •  
  • промени при изпитването (национално външно оценяване) и съответно приема на деца след 7 ми клас със състояние „ дислексия/ дисграфия//дискалкулия “ .
  •  
  • въвеждането на целенасочено обучение за всички учители (от 1. до 12. клас), с цел изграждане на капацитет за разпознаване на специфични обучителни трудности като дислексия, дисграфия и дискалкулия, особено в начален етап, където ранната идентификация  и интервенция е ключова. Необходимо е и систематично обучение за прилагане на адаптирани методи на преподаване и оценяване, включително устни и проектни форми, използване на визуални и практико-ориентирани подходи, както и умения за създаване на подкрепяща учебна среда, съобразена с индивидуалните потребности на учениците.

Към момента съществуващата практика е напълно дискриминационна спрямо децата с дислексия/дисграфия/дискалкулия , тъй като  при текущото им писмено изпитване( контролни, класни и т.н.) по никакъв начин не се вземат предвид ограниченията, които налага това състояние. Европейската практика разпорежда при деца с увреждания да се изпитват устно, да им се дава повече време или да не се зачитат правописните грешки ,ако изпитването е устно. ( виж по – долу за подробна информация).

Единствено при  полагане на писмени изпити за НВО  учениците с дислексия имат право на 30% удължено време при полагането на тези изпити.

Тук идва и следващата дискриминационна практика спрямо децата с дислексия/ дисграфия/дискалкулия . Както знаете за да продължат след 7ми клас учениците кандидатстват на базата на бал формиран от срочните оценки в училище и резултатите по български език и математика на НВО. Ето и тази практика е напълно дискриминационна, тъй като дете с дислексия/диспраксия/дисграфия/дискалкулия никога няма да може изложи знанията си писмено в отличен вид, поради ограниченията на състоянието си.

Съществуващите и използвани в образователната сфера в момента в България практики относно децата с дислексия са в грубо и директно нарушение на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания,  по-специално на чл. 24 – изрично посветен на образованието. Цитираната конвенция е ратифицирана България през 2012г., от която дата следва да се спазва и прилага. 

  • С настоящото заявление бих искала да инициирам промени в нормативната уредба относно децата с дислексия в следните насоки:  
  1. На първо  място – да бъдат извършени ефективни промени в начина на
  • текущо изпитване в училище и
  • провеждане на национално външно оценяване на децата с дислексия,

              като бъдат предприети следните конкретни стъпки при текущото изпитване и при националното външно оценяване:

  1. Изпитване на ученика с дислексия устно и/или проектно, а не писмено.
  2. Ученикът с дислексия да не чете на глас пред останалите съученици.
  3. Провеждането на писмен изпит да се извърши с техническо устройство /компютър, таблет/ и да се използват текстообработващи/редактиращи софтуерни програми.
  4. При оценяване на писмената работа да не се намаля оценката на ученика, заради пунктуацията и правописа му.
  5. При провеждане на всяко текущо изпитване да се предостави поне 30% повече време за работа на ученика с дислексия.
  6. Да се позволи използването на:
  • калкулатор или отпечатано копие на таблиците за умножение и геометрични формули.
  • таймери за проследяване на времето
  • маркери за отбелязване на текст
  • планери за проследяване на задачите
  • графична хартия за организиране на математически задачи на лист.
    1. Изпитването да бъде извършено в стая, която не отвлича вниманието, ако е налице дефицит на вниманието.

 

 

 

Моля изчакайте