С предлаганите изменения в Наредба № 34 от 1999 г. за таксиметров превоз на пътници (Наредба № 34) се цели привеждане на наредбата в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България и взетото на 8 юли 2025 г. Решение на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от Република България.
Предлага се да се измени образеца на стикера с информацията за цените на таксиметровите услуги с оглед предстоящите три периода на различно обозначаване на цените на услугите, което следва от чл. 15, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България. В тази връзка до края на 2025 г. цените трябва да бъдат посочени първо в лева, а после – в евро; от 1 януари до 31 декември 2026 – първо в евро, а после в лева, а от 1.01.2027 г. – само в евро.
С предлаганите промени ще бъдат защитени в максимална степен правата на пътниците, използващи таксиметров превоз, в съответствие с принципите за защита на потребителите, за информираност и прозрачност, посочени в чл. 6 от Закона за въвеждане на еврото в Република България.
Предложеният проект на наредба не оказва пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет и не са необходими финансови и други средства за прилагането на новата уредба.
С проекта на наредба не се въвеждат разпоредби от актове на Европейския съюз, поради което не е изготвена и не се прилага таблица на съответствието с европейското право.
Проектът на наредба е публикуван за публично обсъждане за срок от 14 дни на интернет страницата на Министерството на транспорта и съобщенията и на Портала за обществени консултации на Министерския съвет. Съкратеният срок се налага поради влизането в сила през август 2025 г. на Решение на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от Република България, както и краткия срок, предвиден в Закона за въвеждане на еврото в Република България, за изпълнение на задължението за двойно обозначаване на цените на услугите. Резултатите от проведеното обществено обсъждане са отразени в приложената справка.
Лице за контакт:
Михаела Атанасова
Директор на дирекция "Правна и обществени поръчки“
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“
Тел. 02/930 88 29
Е-mail: m.atanasova@rta.government.bg
Министерство на отбраната
Адрес: София, София 1000, ул.Дякон Игнатий 3
Електронна поща: cao@mod.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 8 коментара
Има нещо много важно, което беше пренебрегнато при предишните изменения,а липсва като предложение в сегашното. Според Кодекса на труда има дневен и нощен труд, съответно и различно заплащане за дневен и нощен. В наредбата има тарифи за пробег км дневна и нощна,но има пропуск,при пробег за км пробег за извън населено място.
Моето предложение за промяна е следното:
Чл 21.ал.12точка (г) се променя по следния начин:
Г) Цената за един км пробег по дневна тарифа за извън населено място
Буква (Д) придобива следния начин:
Д) Цената за един км пробег по нощна тарифа за извън населено място.
Следващите букви се променят по азбучен ред.
Съответно промените се отразяват и предложените приложения 9,9а,9б на чл21 Ал.1т.12, като нужните редакции се отразяват в съответната предвидена графа и на трите приложения 9,9а, 9б.
По този начин няма да се ощетяват таксиметровите шофьори за нощен труд и няма да е нарушен и Кодекса на труда.
Има нещо много важно, което беше пренебрегнато при предишните изменения,а липсва като предложение в сегашното. Според Кодекса на труда има дневен и нощен труд, съответно и различно заплащане за дневен и нощен. В наредбата има тарифи за пробег км дневна и нощна,но има пропуск,при пробег за км пробег за извън населено място.
Моето предложение за промяна е следното:
Чл 21.ал.12точка (г) се променя по следния начин:
Г) Цената за един км пробег по дневна тарифа за извън населено място
Буква (Д) придобива следния начин:
Д) Цената за един км пробег по нощна тарифа за извън населено място.
Следващите букви се променят по азбучен ред.
Съответно промените се отразяват и предложените приложения 9,9а,9б на чл21 Ал.1т.12, като нужните редакции се отразяват в съответната предвидена графа и на трите приложения 9,9а, 9б.
По този начин няма да се ощетяват таксиметровите шофьори за нощен труд и няма да е нарушен и Кодекса на труда.
Ясно е че се бърза с предложението за изменение на наредбата,но е ясно също че има и много пропуски, допуснати от бързането по това изменение за да "хванем последния влак".
Моето предложение е следното:
Към чл 21.ал.12 се изменя,както следва :
12. да има залепен на видимо отвън място вдясно на предното стъкло и на арматурното табло в салона на автомобила, както и на стъклата на двете задни врати, стикер с информация за цените; стикерите да са с размери 155 мм x 135мм на бял фон с черни букви, с височина на буквите не по-малка от 7мм и височина на цифрите преди десетичния знак 20 мм, а след десетичния знак 15 мм. По този начин ще се увеличи все пак малко позволения размер на шрифта, така че да изглежда малко по -нормален,а иначе ако остане по стария начин с размерите тарифите ще изглеждат все едно гледам баркод някъде.По същият начин да се редактира и предложените приложения 9,9а,9б.
Ясно е че се бърза с предложението за изменение на наредбата,но е ясно също че има и много пропуски, допуснати от бързането по това изменение за да "хванем последния влак".
Моето предложение е следното:
Към чл 21.ал.12 се изменя,както следва :
12. да има залепен на видимо отвън място вдясно на предното стъкло и на арматурното табло в салона на автомобила, както и на стъклата на двете задни врати, стикер с информация за цените; стикерите да са с размери 155 мм x 135мм на бял фон с черни букви, с височина на буквите не по-малка от 7мм и височина на цифрите преди десетичния знак 20 мм, а след десетичния знак 15 мм. По този начин ще се увеличи все пак малко позволения размер на шрифта, така че да изглежда малко по -нормален,а иначе ако остане по стария начин с размерите тарифите ще изглеждат все едно гледам баркод някъде.По същият начин да се редактира и предложените приложения 9,9а,9б.
Изцяло подкрепям коментара с предложението отправено от Войновски по повод нужната промяна на наредба 34,като подзаконов нормативен акт на Зап.Нужна е промяна на посочените членове,така че да кореспондира със закона и навсякъде, където е нужно да се редактира текста в наредбата по отношение на касовите апарати,така както следва Електронен касов апарат,а не с остарялото ЕТАФП.
Изцяло подкрепям коментара с предложението отправено от Войновски по повод нужната промяна на наредба 34,като подзаконов нормативен акт на Зап.Нужна е промяна на посочените членове,така че да кореспондира със закона и навсякъде, където е нужно да се редактира текста в наредбата по отношение на касовите апарати,така както следва Електронен касов апарат,а не с остарялото ЕТАФП.
Правилно е проекта на Наредба да цели привеждане на наредбата в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България, но не е ли важно и да цели съответствие с основния закон на основание на който е издадена - Закона за автомобилните превози.
С измененията на закона от 09.07.2022 г. е определено, че таксиметровите автомобили трябва да са оборудвани с електронен таксиметров апарат с оценено по реда на Закона за техническите изисквания към продуктите съответствие, а в наредбата все още се говори за електроен таксиметров апарат с фискалн памет. Никъде в законите на стрната няма такова понятие, нито има действаща нормативна уредба, която да го регламентира. Крайно време е МТС да въведе съответните регулации в Наредба № 34 на МТС.
В членове 21, 34, 41 и 46 навсякъде се споменаваза таксиметров апарат с фискална памет. Текстовете трябва да се приведат в съответствие със ЗАП.
В чл. 24 и чл. 39 се регламентира издаване на касов бон от таксиметров апарат с фискална памет, което никъде не е регламентирано законово, а в чл. 39 дори се први препратка към отменена наредба.
Следва МТС да приведат наредба № 43 в съответствие с ЗАП и приложимите нормативни документи за фискална политика на Република България.
Правилно е проекта на Наредба да цели привеждане на наредбата в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България, но не е ли важно и да цели съответствие с основния закон на основание на който е издадена - Закона за автомобилните превози.
С измененията на закона от 09.07.2022 г. е определено, че таксиметровите автомобили трябва да са оборудвани с електронен таксиметров апарат с оценено по реда на Закона за техническите изисквания към продуктите съответствие, а в наредбата все още се говори за електроен таксиметров апарат с фискалн памет. Никъде в законите на стрната няма такова понятие, нито има действаща нормативна уредба, която да го регламентира. Крайно време е МТС да въведе съответните регулации в Наредба № 34 на МТС.
В членове 21, 34, 41 и 46 навсякъде се споменаваза таксиметров апарат с фискална памет. Текстовете трябва да се приведат в съответствие със ЗАП.
В чл. 24 и чл. 39 се регламентира издаване на касов бон от таксиметров апарат с фискална памет, което никъде не е регламентирано законово, а в чл. 39 дори се први препратка към отменена наредба.
Следва МТС да приведат наредба № 43 в съответствие с ЗАП и приложимите нормативни документи за фискална политика на Република България.
Хубаво е, когато се правят някакви изменения в каквато и да е нормативна уредба, тези изменения да водят до подобряването и, а не просто да се отбие номера, както в случая .
Чл. 21. (1) (Изм. - ДВ, бр. 9 от 2021 г., в сила от 02.02.2021 г.) Лекият таксиметров автомобил трябва да отговаря на следните изисквания:
12. да има залепен на видимо отвън място вдясно на предното стъкло и на арматурното табло в салона на автомобила, както и на стъклата на двете задни врати, стикер с информация за цените; стикерите да са с размери 150 мм x 130 мм на бял фон с черни букви, с височина на буквите не по-малка от 5 мм и височина на цифрите преди десетичния знак 15 мм, а след десетичния знак 10 мм (приложение № 9)
Образците на Приложения 9 и 9а не са съобразени с тях. Направете образеца с реални/примерни/ данни и в реални размери, за да проверите първо изпълнимо ли е това изискване и как изобщо ще изглежда стикера, а и за да няма предпоставки за импровизации и съответно за санкции.
Хубаво е, когато се правят някакви изменения в каквато и да е нормативна уредба, тези изменения да водят до подобряването и, а не просто да се отбие номера, както в случая .
Чл. 21. (1) (Изм. - ДВ, бр. 9 от 2021 г., в сила от 02.02.2021 г.) Лекият таксиметров автомобил трябва да отговаря на следните изисквания:
12. да има залепен на видимо отвън място вдясно на предното стъкло и на арматурното табло в салона на автомобила, както и на стъклата на двете задни врати, стикер с информация за цените; стикерите да са с размери 150 мм x 130 мм на бял фон с черни букви, с височина на буквите не по-малка от 5 мм и височина на цифрите преди десетичния знак 15 мм, а след десетичния знак 10 мм (приложение № 9)
Образците на Приложения 9 и 9а не са съобразени с тях. Направете образеца с реални/примерни/ данни и в реални размери, за да проверите първо изпълнимо ли е това изискване и как изобщо ще изглежда стикера, а и за да няма предпоставки за импровизации и съответно за санкции.
бБез промяна на т.12 от чл.21 не можем да изпълним наредбата. При така съществуващите размери на букви и цифри не можем да поберем информацията за тарифи на стикера. Увеличаването на стикера не би било правилна,защото няма да има видимост ,а това ще бъде предпоставка за ПТП. Предлагаме да се намалят размера на цифрите и буквите с 40 % до 50%.
бБез промяна на т.12 от чл.21 не можем да изпълним наредбата. При така съществуващите размери на букви и цифри не можем да поберем информацията за тарифи на стикера. Увеличаването на стикера не би било правилна,защото няма да има видимост ,а това ще бъде предпоставка за ПТП. Предлагаме да се намалят размера на цифрите и буквите с 40 % до 50%.
19.07.2025
01.08.2025
18.08.2025