Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Дамян Войновски

Обществени консултации с участието на Дамян Войновски

Неактивна

Моите коментари


09.01.2024 15:48 Предложение за допълнение на ЗИД на ЗЕС

Предлагам в § 25, т. 1 да се направят следните изменения и допълнения:

След думите „възмездно предлагане на“ да се добави „обществен превоз на пътници или товари, превози на болни и ранени, превози по чл. 24е или“ и след думите „пътници без“ да се добави „лиценз за извършване на превоз на пътници или товари на територията на Република България, лиценз за извършване на международен превоз на пътници или товари - лиценз на Общността, без да са вписани в регистъра по чл. 24в, ал 5 или без“.

Мотиви:

Безспорно предложеното изменение на ЗАП е много необходимо и отдавна трябваше да се направи, но пребложената мярка не трябва да се ограничава само до таксиметровите превози на пътници, а да се включат всички обществени превози на пътници и товари, както и превоза на болни и ранени и превоза на автомобили за ремонт (пътна помощ). При всички изброени превози има публикации на незаконно съдържание, което води до нерегламентирани превози и в опредени от НК случай извършване на престъпления. Приемането на предложената редакция ще позволи изсветляване на обществените превози и ограничаване на сивия сектор.

 

Неактивна

Моите коментари


12.07.2025 17:57 Бележки по проекта

Принципно идеята за повишаване на контрола върху претоварването на товарните автомобили е добра, но искам да направя следните бележки:

В §1, относно ал. 2 на чл. 56 е направена редакция, която вменява солидарна отговорност на товародателят, лицето, което извършва товаренето и лицето, извършващо измерването, относно недопускане масата на натовареното пътно превозно средство да надвишава допустимата максимална маса на пътното превозно средство, посочена в наредбата по чл. 139 от Закона за движението по пътищата. С тази редакция се премахва задължението да се следи за претоварване на допустимата максимална маса, отразена в свидетелството за регистрация на превозното средство, нарушение което е изключително опасно и води до тежки последици за безопасността на движението по пътищата. На второ място в наредбата по чл. 139 от Закона за движението по пътищата, освен максималните маса и натоварване на ос на категориите пътни превозни средства и техните ремаркета, се допуска и надвишаване на тези стойности при определени условия, а в редакцията на ал. 2 не е предвидена тази възможност.

В предложената нова ал. 3 се регламентира, средствата за измерване да изпращат в реално време по електронен път в информационна система данните от измерването, но никъде не е регламентирано как ще се осъществява това технически, каква ще е връзката, по какви протоколи ще се предава, на кой адрес, при технически проблем как ще се процедира и куп други неща. Не е предвидена и делегация за нормативен документ, който да урежда тези въпроси.

Считам за удачно да се предвиди издаване на наредба, която да регламентира реда и начина на предаване на информация, стандарти за протоколи за предаване на данните и др.

Също така ще е голямо предизвикателство изискването да важи за всички товарни автомобили, скоро и товарните автомобили до 2,5 тона също ще подлежат на контрол. Може да се помисли тези изисквания да се прилагат за определени превози, които имат по-висок риск, например превоза на насипни товари с превозни средства от категория N3 например или превози с насипни товари над 12 тона.

 

Неактивна

Моите коментари


31.07.2025 11:44 Коментари и предложения по наредбата

Правилно е проекта на Наредба да цели привеждане на наредбата в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България, но не е ли важно и да цели съответствие с основния закон на основание на който е издадена - Закона за автомобилните превози.

С измененията на закона от 09.07.2022 г. е определено, че таксиметровите автомобили трябва да са оборудвани с електронен таксиметров апарат с оценено по реда на Закона за техническите изисквания към продуктите съответствие, а в наредбата все още се говори за електроен таксиметров апарат с фискалн памет. Никъде в законите на стрната няма такова понятие, нито има действаща нормативна уредба, която да го регламентира. Крайно време е МТС да въведе съответните регулации в Наредба № 34 на МТС.

В членове 21, 34, 41 и 46 навсякъде се споменаваза таксиметров апарат с фискална памет. Текстовете трябва да се приведат в съответствие със ЗАП.

В чл. 24 и чл. 39 се регламентира издаване на касов бон от таксиметров апарат с фискална памет, което никъде не е регламентирано законово, а в чл. 39 дори се први препратка към отменена наредба.

Следва МТС да приведат наредба № 43 в съответствие с ЗАП и приложимите нормативни документи за фискална политика на Република България.

 

Неактивна

Моите коментари


06.08.2025 12:26 предложение за редакция

В § 1, относно ал. 4, думите "Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията " да се заменята с "Министерството на транспорта и съобщенията"

В § 3 относно чл. 150а, ал. 2 т. 10, новата б. "б" противоречи на директива 2006/126 на ЕС. 

Предлагам § 3 да се измени както следва:

 $ 3. В чл. 150а се създава ал. 4:

"(4) Моторни превозни средства от категории N2 или N3, ползвани от въоръжените сили и допълнително оборудвани за превоз на повече от 8 пътници плюс водача, могат да се управляват от водачи притежаващи валидно свидетелство за управление от категория С."

Неактивна

Моите коментари


11.08.2025 11:41 Бележки по проекта

В новата ал. 3а към чл. 7а в § 2, определението „Лечебно заведение“ е много общ. Предлагам да се конкретизира в наредбата по ал. 3 и текста на ал. 3а да стане:

„„(3а) Лицензираните превозвачи осигуряват задължителни периодични медицински прегледи на водачите, извършващи обществени превози на пътници и товари или превози за собствена сметка като сключват договор с лечебно заведение за извършването им. Условията, реда и обхвата на периодичните прегледи, както и вида на лечебните заведения се регламентират с наредбата по ал. 3“.

Отново обръщам внимание на редакцията на ал. 2 в чл. 56 от §10. С тази редакция вече няма отговорно лице, което да съблюдава за претоварване на масата на натовареното пътно превозно средство, отразена в свидетелството му за регистрация, която е изключително важна за безопасността на движението по пътищата. Предлагам ал. 2 да се редактира:

„(2) Товародателят, лицето, което извършва товаренето и лицето, извършващо измерването, са длъжни да не допускат масата на натовареното пътно превозно средство да надвишава допустимата максимална маса на пътното превозно средство, отразена в свидетелството му за регистрация, както и да не надвишава нормите за масата на превозните средства определени в наредбата по чл. 139 от Закона за движението по пътищата и носят солидарна отговорност при неизпълнение на задължението“

Същия коментар правя и по чл. 98б, ал. 1.

В преходни и заключителни разпоредби в §17, ал. 2 е посочено, че „изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ със заповед приема правила за достъп и работа със системата.“. Обръщам внимание, че никъде в закона не е упоменато с какви параметри и по какви протоколи, че се извършва предаването на данните от средствата за измерване, какво ще се случва, ако поради някаква причина се наруши връзката със системата на ИААА. Средствата за измерване подлежат на метрологичен контрол, никъде не видях задължение измерването да се извършва със средства за измерване преминали метрологична проверка. В информационната система по новия чл. 92а никъде няма да се съхранява информация от кое средство за измерване е резултата. Отлагателният срок от 9 месеца за започване на предаването на данни реално е 3 месеца за свързване на средствата за измерване. Това е изключително кратък срок, при положение, че към момента няма никаква информация как ще се случат нещата.

Отново призовавам всички тези детайли да се регламентират в наредба, за по голяма яснота и прозрачност.

 

Неактивна

Моите коментари


15.08.2025 10:43 предложение за редакция

При превоза на деца и ученици е много важно дали превоза ще се извърши с автобус, който отговаря на заложените нормативни изисквания, дали е преминал преглед за превоз на деца и ученици и дали е включен в списъка към лиценза на превозвача. За това предлагам в § 3, относно новия чл. 15б,  в ал. 2, т. 1, след думите "начален пункт" да се добави "регистрационния номер на превозното средсто с което ще се извърши превоза".

 

 

 
 

 

 

 

Моля изчакайте