Медицинските стандарти имат ключова роля за осигуряване на единна, предвидима и контролируема практика по определена медицинска специалност. Те създават нормативна основа за ефективна организация на дейността в здравната система и са средство за предварителна оценка, последващ контрол и проверка на професионалното поведение на медицинските специалисти.
Приемането на настоящия проект е необходима стъпка към осигуряване на съвременни, качествени и безопасни медицински грижи в съответствие със законовите изисквания и добрата медицинска практика.
Адреси за изпращане на становища и предложения: vignatova@mh.government.bg и mpenchev@mh.government.bg
Министерство на здравеопазването
Адрес: София, София, пл. Света Неделя № 5
Електронна поща: press@mh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 12 коментара
Здравейте,
За заложените в проекта като задължителни "меки" стаи, предварително трябва да има приети стандарти за изработване, за да бъдат унифицирани във всички стационарни психиатрични заведения.
Здравейте,
За заложените в проекта като задължителни "меки" стаи, предварително трябва да има приети стандарти за изработване, за да бъдат унифицирани във всички стационарни психиатрични заведения.
ПОЗИЦИЯ
на Българската асоциация по зависимости (БАСЗ)
относно проекта на Наредба за утвърждаване на медицински стандарт „Психиатрия“ (проект, август 2025 г.)
I. ОБЩА ПОЗИЦИЯ:
Българската асоциация по зависимости (БАСЗ) приветства усилията на Министерството на здравеопазването за актуализиране на медицинския стандарт „Психиатрия“ – документ от ключово значение за качеството на психиатричната помощ и за хармонизирането ѝ с европейските стандарти.
Същевременно считаме, че в настоящия проект се наблюдават сериозни пропуски в раздел IX “ Рехабилитация“ и раздел Х „Зависимости към психоактивни вещества“, които биха имали реално негативно въздействие върху достъпа и качеството на грижата за хората със зависимости.
Раздел IX в сегашния си вид определя реда за осъществяване единствено на програмите за трудова терапия. Програмите за психо-социална рехабилитация на зависимости са единствено упоменати като съществуващи, без да е определен редът за тяхното осъществяване и без да е направена препратка към други нормативни документи, имащи отношение към същата дейност. Този сериозен пропуск създава предпоставки за нормативна и практическа фрагментация, за неравен достъп до качествени услуги и за липса на яснота относно необходимите специалисти, съдържанието и изискванията към рехабилитационните програми.
Раздел Х в сегашния си вид е нормативно фокусиран единствено върху субституиращото лечение при опиоидна зависимост, без да разглежда останалите форми на зависимости и без да отчита нуждата от интегриран, мултидисциплинарен подход.
Тази едностранчивост крие риск от ограничаване на лечението само до една терапия и една група пациенти, което би било изключително опасно, тъй като може да доведе до невъзможност за адекватна подкрепа на хората с други форми на зависимости – към алкохол, стимуланти, канабис, седативи, летливи вещества, поведенчески зависимости.
Субституиращото лечение има своето доказано място в клиничната практика и трябва да бъде част от стандарта, но да застане на правилното си място - като само една от терапевтичните опции, предназначена за определен тип зависимост. Изискванията към стандарта за прилагане на този терапевтичен подход следва да бъдат регулярно актуализирани, в съответствие с международните научни данни и стандарти.
ПРЕПОРЪКИ:
Преработване и разширяване на Раздел IX
В частта „Програми за психо-социална рехабилитация за лечение на зависимости“ е необходимо:
- ясно регламентиране на съдържанието на програмите, целите и модулите (КПТ/МИ, умения за справяне, семейна работа, case management);
- определяне на състава на екипа (психиатър, психолог, социален работник, трудотерапевт, peer-консултант) и изисквания за квалификация;
- правила за достъп, индивидуален план, междусекторна координация и индикатори за качество (ретенция, рецидиви, заетост, качество на живот);
- съгласуваност с действащите нормативни актове, включително Наредба № 8/2011 за психо-социална рехабилитация, Правилника за прилагане на Закона за социалните услуги и Наредбата за качеството на социалните услуги, с цел избягване на нормативна и практическа фрагментация.
Цялостно преработване и разширяване на раздел Х.
Необходимо е да бъдат обхванати:
- всички основни видове зависимости, включително поведенчески;
- коморбидни състояния;
- специфичните нужди на непълнолетни, бременни, лишени от свобода и лица под задължително лечение;
- интегриран биопсихосоциален модел, в който медикаментозното лечение е само един компонент;
- континуум на грижата и връзка с общността.
Да се въведе разграничение на заместителната терапия в два клинични варианта с отделни протоколи:
- Поетапно отнемане – с цел прекратяване на лечението чрез планирано и проследено редуциране на дозите;
- Продължителна субституция – с цел дългосрочна стабилизация, ясни критерии за „take-home“ медикаменти, възможност за дългодействащи форми и достъп до налоксон за домашна употреба.
И за двата варианта е необходимо ясно определяне на клиничните индикации, критерии за проследяване и минимални изисквания за психо-социална подкрепа.
В заключение:
БАСЗ изразява готовност да съдейства експертно за прецизирането на раздел Х и раздел IX от проекта на стандарта.
Считаме, че тези промени са необходими за осигуряване на съвременна, научно обоснована и хуманна система за грижа при зависимости в България, в пълно съответствие с европейските практики и обществените нужди.
Сирма Георгиева – председател на Управителния съвет на БАСЗ
ПОЗИЦИЯ
на Българската асоциация по зависимости (БАСЗ)
относно проекта на Наредба за утвърждаване на медицински стандарт „Психиатрия“ (проект, август 2025 г.)
I. ОБЩА ПОЗИЦИЯ:
Българската асоциация по зависимости (БАСЗ) приветства усилията на Министерството на здравеопазването за актуализиране на медицинския стандарт „Психиатрия“ – документ от ключово значение за качеството на психиатричната помощ и за хармонизирането ѝ с европейските стандарти.
Същевременно считаме, че в настоящия проект се наблюдават сериозни пропуски в раздел IX “ Рехабилитация“ и раздел Х „Зависимости към психоактивни вещества“, които биха имали реално негативно въздействие върху достъпа и качеството на грижата за хората със зависимости.
Раздел IX в сегашния си вид определя реда за осъществяване единствено на програмите за трудова терапия. Програмите за психо-социална рехабилитация на зависимости са единствено упоменати като съществуващи, без да е определен редът за тяхното осъществяване и без да е направена препратка към други нормативни документи, имащи отношение към същата дейност. Този сериозен пропуск създава предпоставки за нормативна и практическа фрагментация, за неравен достъп до качествени услуги и за липса на яснота относно необходимите специалисти, съдържанието и изискванията към рехабилитационните програми.
Раздел Х в сегашния си вид е нормативно фокусиран единствено върху субституиращото лечение при опиоидна зависимост, без да разглежда останалите форми на зависимости и без да отчита нуждата от интегриран, мултидисциплинарен подход.
Тази едностранчивост крие риск от ограничаване на лечението само до една терапия и една група пациенти, което би било изключително опасно, тъй като може да доведе до невъзможност за адекватна подкрепа на хората с други форми на зависимости – към алкохол, стимуланти, канабис, седативи, летливи вещества, поведенчески зависимости.
Субституиращото лечение има своето доказано място в клиничната практика и трябва да бъде част от стандарта, но да застане на правилното си място - като само една от терапевтичните опции, предназначена за определен тип зависимост. Изискванията към стандарта за прилагане на този терапевтичен подход следва да бъдат регулярно актуализирани, в съответствие с международните научни данни и стандарти.
ПРЕПОРЪКИ:
Преработване и разширяване на Раздел IX
В частта „Програми за психо-социална рехабилитация за лечение на зависимости“ е необходимо:
- ясно регламентиране на съдържанието на програмите, целите и модулите (КПТ/МИ, умения за справяне, семейна работа, case management);
- определяне на състава на екипа (психиатър, психолог, социален работник, трудотерапевт, peer-консултант) и изисквания за квалификация;
- правила за достъп, индивидуален план, междусекторна координация и индикатори за качество (ретенция, рецидиви, заетост, качество на живот);
- съгласуваност с действащите нормативни актове, включително Наредба № 8/2011 за психо-социална рехабилитация, Правилника за прилагане на Закона за социалните услуги и Наредбата за качеството на социалните услуги, с цел избягване на нормативна и практическа фрагментация.
Цялостно преработване и разширяване на раздел Х.
Необходимо е да бъдат обхванати:
- всички основни видове зависимости, включително поведенчески;
- коморбидни състояния;
- специфичните нужди на непълнолетни, бременни, лишени от свобода и лица под задължително лечение;
- интегриран биопсихосоциален модел, в който медикаментозното лечение е само един компонент;
- континуум на грижата и връзка с общността.
Да се въведе разграничение на заместителната терапия в два клинични варианта с отделни протоколи:
- Поетапно отнемане – с цел прекратяване на лечението чрез планирано и проследено редуциране на дозите;
- Продължителна субституция – с цел дългосрочна стабилизация, ясни критерии за „take-home“ медикаменти, възможност за дългодействащи форми и достъп до налоксон за домашна употреба.
И за двата варианта е необходимо ясно определяне на клиничните индикации, критерии за проследяване и минимални изисквания за психо-социална подкрепа.
В заключение:
БАСЗ изразява готовност да съдейства експертно за прецизирането на раздел Х и раздел IX от проекта на стандарта.
Считаме, че тези промени са необходими за осигуряване на съвременна, научно обоснована и хуманна система за грижа при зависимости в България, в пълно съответствие с европейските практики и обществените нужди.
Сирма Георгиева – председател на Управителния съвет на БАСЗ
Становище
Относно Проекта на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“.
от лекарите от Държавна Психиатрична Болница с. Церова кория и
Д-р Даниела Иванакова- Директор.
Напълно подкрепяме казаното от колегите за Проекта на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“.
Нашите коментари са следните:
1. При така предложеният проект за стандарт се очертава закриване на около 1200 стационарни легла и то предимно в ДПБ- тата. Това ще рухне цялата система. Всеизвестен е факта, че пациенти на задължително и принудително лечение се настаняват близо 100% в ДПБ- тата. За да не се случи това кой и кога ще осигури нужните ресурси - щатовее, заплати, ОБУЧЕНИЕ на санитари, за да бъдат изпълнени изискванията.
2. Не е ясно как ще се избегне неправомерната селекция на пациенти: разделянето на „желани“ и „несъвместими с режима, нежелани“ пациенти. Какви ще са критериите за прием и съответно отказ от прием на болни в отделенията с различни нива на компетентност?
3. Т. нар. "Тапицирана стая" !!! Няма регламент как да бъде изградена, какви материали се ползват, размери, разположение и фиксиране на мебелите, вентилация, наблюдение и осигуреност с персонал. Кой ще финансира това скъпо съоръжение? Кой ще осигури персонал?
4. Кислородни инсталации!!! Психиатричните болници не са реанимации!! Самата инсталация е безбожно скъпа, и пак питам: Кой ще осигури финансирането???
5. Защо само на трето ниво на компетентност се предвижда охрана. И пак се стига до пари и ресурс- кой ще осигури тези средства или ще се каже ДПБ- тата сами да се оправят от техният бюджет и щат!!!
6. Информирано съгласие пациентът може да даде, след като е получил информация от лекаря си за: диагнозата и характера на заболяването…“ Всъщност често се налага пациенти да бъдат хоспитализирани с цел диагностично уточняване. В тези случаи няма как лекарят предварително да знае точната диагноза в приемната на здравното заведение, където се подписва въпросната декларация.
7. Екипът на ЦСМП носи отговорност за прилаганите медицински и други въздействия спрямо пациента само до настаняването му в психиатричния стационар;
5.7.2. след настаняване в психиатричен стационар отговорността за ограничаването на правата и свободите на пациента и за прилаганите мерки/ въздействияноси ръководителят на болницата/отделението, където е настанен пациентът. НЯМАМ КОМЕНТАР, МЪЛЧА!!! Давам само пример, ако пациентът е наранен по някакъв начин и така се настанява в ДПБ, то ДПБ ли е виновно за нараняванията на пациента????
8. Екипът на ЦСМП уведомява съда/прокуратурата за насочването на пациента към психиатричен стационар. ЗАЩО??? Това не е съгласувано със Съд, Прокуратура. МВР!!!
9. Не се коментира изграждането на единна система на обхват на психично болните пациенти и достъп на нея на различните психиатрични служби, за да се проследява адекватно т.нар. път на пациента- чрез адекватно информационно осигуряване и приемственост на грижите и водене на случай/ базисни принципи в Националната стратегия за психичното здраве на гражданите на РБ 2021-2030г./
10. Една от видовете рехабилитация е трудовата/4.3.1./. В ДПБ от повече от 20г. няма нормативен акт, по който тя да се осъществява. Как ще се случва?
Становище
Относно Проекта на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“.
от лекарите от Държавна Психиатрична Болница с. Церова кория и
Д-р Даниела Иванакова- Директор.
Напълно подкрепяме казаното от колегите за Проекта на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“.
Нашите коментари са следните:
1. При така предложеният проект за стандарт се очертава закриване на около 1200 стационарни легла и то предимно в ДПБ- тата. Това ще рухне цялата система. Всеизвестен е факта, че пациенти на задължително и принудително лечение се настаняват близо 100% в ДПБ- тата. За да не се случи това кой и кога ще осигури нужните ресурси - щатовее, заплати, ОБУЧЕНИЕ на санитари, за да бъдат изпълнени изискванията.
2. Не е ясно как ще се избегне неправомерната селекция на пациенти: разделянето на „желани“ и „несъвместими с режима, нежелани“ пациенти. Какви ще са критериите за прием и съответно отказ от прием на болни в отделенията с различни нива на компетентност?
3. Т. нар. "Тапицирана стая" !!! Няма регламент как да бъде изградена, какви материали се ползват, размери, разположение и фиксиране на мебелите, вентилация, наблюдение и осигуреност с персонал. Кой ще финансира това скъпо съоръжение? Кой ще осигури персонал?
4. Кислородни инсталации!!! Психиатричните болници не са реанимации!! Самата инсталация е безбожно скъпа, и пак питам: Кой ще осигури финансирането???
5. Защо само на трето ниво на компетентност се предвижда охрана. И пак се стига до пари и ресурс- кой ще осигури тези средства или ще се каже ДПБ- тата сами да се оправят от техният бюджет и щат!!!
6. Информирано съгласие пациентът може да даде, след като е получил информация от лекаря си за: диагнозата и характера на заболяването…“ Всъщност често се налага пациенти да бъдат хоспитализирани с цел диагностично уточняване. В тези случаи няма как лекарят предварително да знае точната диагноза в приемната на здравното заведение, където се подписва въпросната декларация.
7. Екипът на ЦСМП носи отговорност за прилаганите медицински и други въздействия спрямо пациента само до настаняването му в психиатричния стационар;
5.7.2. след настаняване в психиатричен стационар отговорността за ограничаването на правата и свободите на пациента и за прилаганите мерки/ въздействияноси ръководителят на болницата/отделението, където е настанен пациентът. НЯМАМ КОМЕНТАР, МЪЛЧА!!! Давам само пример, ако пациентът е наранен по някакъв начин и така се настанява в ДПБ, то ДПБ ли е виновно за нараняванията на пациента????
8. Екипът на ЦСМП уведомява съда/прокуратурата за насочването на пациента към психиатричен стационар. ЗАЩО??? Това не е съгласувано със Съд, Прокуратура. МВР!!!
9. Не се коментира изграждането на единна система на обхват на психично болните пациенти и достъп на нея на различните психиатрични служби, за да се проследява адекватно т.нар. път на пациента- чрез адекватно информационно осигуряване и приемственост на грижите и водене на случай/ базисни принципи в Националната стратегия за психичното здраве на гражданите на РБ 2021-2030г./
10. Една от видовете рехабилитация е трудовата/4.3.1./. В ДПБ от повече от 20г. няма нормативен акт, по който тя да се осъществява. Как ще се случва?
СТАНОВИЩЕ
от екипите на Университетските клиники по психиатрия, Центровете за психично здраве и психиатричните отделения към МБАЛ
На 25.10.2025г., в рамките на XXXIII-тата годишна конференция на БПА, след обсъждане на публикувания на страницата на МЗ проект на Наредба на утвърждаване на медицински стандарт „Психиатрия“, изразяваме следното професионално становище:
Стандарт “Психиатрия“ е задължителен документ, определящ всички професионални, етични и юридически параметри за работа и провеждане на лечение в стационарните и амбулаторни психиатрични структури в страната. Освен като документ, определящ професионални и терапевтични параметри, стандартът защитава дейността на всички лица, ангажирани с обезпечаване на психичното здраве на населението.
Предстоящото влизане на България в еврозоната от 01.01.2026г. ни задължава да преведем всички психиатрични структури съобразно изискванията на европейските стандарти за опазване на менталното здраве на гражданите в Република България.
Приемаме, че така предложеният стандарт в съществена степен покрива европейските изисквания за психиатрично обслужване.
Категорично заявяваме, че реализацията на предложения от Вас проект изисква адекватно финансиране по Наредба №3/05.04.2019г. на МЗ за медицинските дейности, извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, а именно завишаване стойността на един леглоден от 92 лв., към настоящия момент, на поне 150 лв. Предвид факта, че средно за страната един стационарен леглоден (по данни от сайта на МЗ за ЛЗБП с над 50% държавно участие) е на стойност около 550лв., настояваме за психиатричната дейност по чл.41, т.1 на Наредба №3 да бъдат осигурени минимум 150 лв.
В противен случай заложените в предлагания от Вас стандарт параметри за лечебна дейност са категорично неосъществими.
СТАНОВИЩЕ
от екипите на Университетските клиники по психиатрия, Центровете за психично здраве и психиатричните отделения към МБАЛ
На 25.10.2025г., в рамките на XXXIII-тата годишна конференция на БПА, след обсъждане на публикувания на страницата на МЗ проект на Наредба на утвърждаване на медицински стандарт „Психиатрия“, изразяваме следното професионално становище:
Стандарт “Психиатрия“ е задължителен документ, определящ всички професионални, етични и юридически параметри за работа и провеждане на лечение в стационарните и амбулаторни психиатрични структури в страната. Освен като документ, определящ професионални и терапевтични параметри, стандартът защитава дейността на всички лица, ангажирани с обезпечаване на психичното здраве на населението.
Предстоящото влизане на България в еврозоната от 01.01.2026г. ни задължава да преведем всички психиатрични структури съобразно изискванията на европейските стандарти за опазване на менталното здраве на гражданите в Република България.
Приемаме, че така предложеният стандарт в съществена степен покрива европейските изисквания за психиатрично обслужване.
Категорично заявяваме, че реализацията на предложения от Вас проект изисква адекватно финансиране по Наредба №3/05.04.2019г. на МЗ за медицинските дейности, извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, а именно завишаване стойността на един леглоден от 92 лв., към настоящия момент, на поне 150 лв. Предвид факта, че средно за страната един стационарен леглоден (по данни от сайта на МЗ за ЛЗБП с над 50% държавно участие) е на стойност около 550лв., настояваме за психиатричната дейност по чл.41, т.1 на Наредба №3 да бъдат осигурени минимум 150 лв.
В противен случай заложените в предлагания от Вас стандарт параметри за лечебна дейност са категорично неосъществими.
СТАНОВИЩЕ НА „ СДРУЖЕНИЕ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В ДЪРЖАВНИТЕ ПСИХИАТРИЧНИ БОЛНИЦИ“
Определено смятаме, че е необходимо да се проведат още по- задълбочени и реалистични обсъждания от професионалистите в общността, преди да се приемането такъв основополагащ документ.
Управителен съвет на „Сдружението на служителите в Държавните психиатрични болници“
СТАНОВИЩЕ НА „ СДРУЖЕНИЕ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В ДЪРЖАВНИТЕ ПСИХИАТРИЧНИ БОЛНИЦИ“
Определено смятаме, че е необходимо да се проведат още по- задълбочени и реалистични обсъждания от професионалистите в общността, преди да се приемането такъв основополагащ документ.
Управителен съвет на „Сдружението на служителите в Държавните психиатрични болници“
Здравейте!
След като се запознах с публикувания на Вашия сайт Проект на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“ съм доста объркана и притеснена за бъдещето на Държавните психиатрични болници.
Забележките са много и считам категорично, че е необходимо преди приемането на Стандарта да бъдат предприети още по - задълбочени и реалистични обсъждания с професионалната общност и да бъде адекватно преработен!
Д-р Тихомира Стелиянова - психиатър, директор на ДПБ Карвуна
Здравейте!
След като се запознах с публикувания на Вашия сайт Проект на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“ съм доста объркана и притеснена за бъдещето на Държавните психиатрични болници.
Забележките са много и считам категорично, че е необходимо преди приемането на Стандарта да бъдат предприети още по - задълбочени и реалистични обсъждания с професионалната общност и да бъде адекватно преработен!
Д-р Тихомира Стелиянова - психиатър, директор на ДПБ Карвуна
Здравейте! Подкрепям становищата на колегите преди мен. Аз също съм на мнение, че зависимостите към ПАВ трябва да са в отделен стандарт и трябва да се извадат от този. Заложените "меки" стаи трябва да бъдат нормативно регламентирани, за да бъдат унифицирани за всички специализирани заведения. Изискванията за нива на компететнтост трудно биха могли да бъдат изпълнени от ДПБ, поради затрудненията с кадровата обезпеченост
Здравейте! Подкрепям становищата на колегите преди мен. Аз също съм на мнение, че зависимостите към ПАВ трябва да са в отделен стандарт и трябва да се извадат от този. Заложените "меки" стаи трябва да бъдат нормативно регламентирани, за да бъдат унифицирани за всички специализирани заведения. Изискванията за нива на компететнтост трудно биха могли да бъдат изпълнени от ДПБ, поради затрудненията с кадровата обезпеченост
Здравейте!
Напълно подкрепям казаното от д-р Добринов и д-р Гълъбова за Проекта на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“, бих добавила още няколко щрихи в очертаващия се дебат.
И накрая- приемането на стандарт по психиатрия ще определя психиатричната помощ/във всичките й компоненти/ в следващите 15-20години.Определено смятам, че е необходимо да се проведат още по- задълбочени и реалистични обсъждания от професионалистите в общността, преди да се приеме такъв документ.
Д- р Донка Господинова, психиатър, директор на ДПБ- Севлиево
Здравейте!
Напълно подкрепям казаното от д-р Добринов и д-р Гълъбова за Проекта на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“, бих добавила още няколко щрихи в очертаващия се дебат.
И накрая- приемането на стандарт по психиатрия ще определя психиатричната помощ/във всичките й компоненти/ в следващите 15-20години.Определено смятам, че е необходимо да се проведат още по- задълбочени и реалистични обсъждания от професионалистите в общността, преди да се приеме такъв документ.
Д- р Донка Господинова, психиатър, директор на ДПБ- Севлиево
Катедрата по психиатрия и медицинска психология на МУ-Пловдив изразява следното становище по различните раздели на проекта за стандарт.
СТАЦИОНАР:
АМБУЛАТОРИЯ:
Раздел „Зависимости към ПАВ“, който заема 50% от стандарта, считаме че той трябва да бъде изведен в отделна наредба. В сегашния си вид е непълен тъй като пропуска зависимостта от алкохол, комбинирана зависимост и поведенчески зависимости.
Предлагаме своята експертиза за редактиране и допълване на медицинския стандарт съгласно с така направените предложения.
Катедра по психиатрия и медицинска психология
Медицински университет, гр. Пловдив
Катедрата по психиатрия и медицинска психология на МУ-Пловдив изразява следното становище по различните раздели на проекта за стандарт.
СТАЦИОНАР:
АМБУЛАТОРИЯ:
Раздел „Зависимости към ПАВ“, който заема 50% от стандарта, считаме че той трябва да бъде изведен в отделна наредба. В сегашния си вид е непълен тъй като пропуска зависимостта от алкохол, комбинирана зависимост и поведенчески зависимости.
Предлагаме своята експертиза за редактиране и допълване на медицинския стандарт съгласно с така направените предложения.
Катедра по психиатрия и медицинска психология
Медицински университет, гр. Пловдив
Първата ми забележка към проекта е свързана с шестмесечния срок, който е заложен за изпълнението на изискванията. Както е добре известно, ДПБ-тата няма да го изпълнят. Значи ли това, че 1200 легла ще бъдат закрити или се прави точно по тази причина. Кой и кога ще осигури нужните ресурси - щатовее, заплати, ОБУЧЕНИЕ на санитари, за да бъдат изпълнени изискванията.
На второ място - прави впечатление, че единствено и само за клиниките от трето ниво на компетентност се преедвиждат сериозни осигурителни мерки за защита на болните и персонала, вкл. охрана. Напомням, че настанените по чл. 89 от Наказателния кодекс, т.е. извършилите тежки престъпления, болни с психози, са само и единствено в държавните психиатрични болници. А последните не е възможно да покрият изискванията за трето ниво на компетентност, т.е. автоматично се лишават от възможността да имат охрана. Буди недоумение факта, че само за трето ниво се предвижда охрана, което е крайно дискриминативно и спрямо пациентите, и спрямо работещите в другите структури от по-ниските нива. Аз лично нямам обяснение за това тежко недоразумение в проекта.
На трето място - "тапицирана стая"?!?! Това е недомислица, не защото няма нужда от такива, а защото няма регламент как е изградена, какви материали се ползват /най-малко клас на негоримост/, размери разположениие и фиксиране на мебелите, вентилация, наблюдение и осигуреност с персонал. Така написано в стандарта не означава нищо. Би следвало авторите на проекта да са изискали от компетентните органи да се разпише преди този проект, стандрат за изграждането на такива структури.
На четвърто място - отново е фиксиран броя сестри и санитари в отделението, а не на брой пациенти. Едно е две сестри и двама санитари на отделение с 10 легла и съвършено различно при отделение с 40 легла. При така разписаните правила уточненията за степента на зависимост от грижи са напълно неприложими.
На пето място - Не е ясно как ще се избегне утвърдилата се практика за селекция на пациенти, "несъвместими" с режима?!?! При какви обстоятелства ще се отказва прием на пациенти. Добре известно е, че единствено и само в ДПБ-тата се приемат социално "неприемливите" - с жилищни проблеми, без близки и други, които на практика довеждат до това в тези лечебни заведения да ЖИВЕЯТ около ТРИСТА души.
На шесто място - половината документ е зает с разпис на "зависимост към психоактивни вещества", а фигурира единствено и само субституция към опиати. В двадесет и първи век сме, в края на първата му четвърт и по наши и световни данни проблемите със зависимостите не се изчерпват с опиатите. Има много други психоактивни вещества, които отдавна изместиха опиатите, има алкохола зависимост, зависимост към психостумиланти - в България всяка година се регистрират между 40 и 50 нови вещества с потенциал за създаване на зависимост, има хазартна и екранна зависимост. Категорично смятам, че зависимостите следва да са обект на отделен стандарт, което ще покаже много по-сериозно отношение към този проблем.
И накрая - надявам се проекта за стандрат да бъде много сериозно обсъден и да се чуят всички мнения и коментари.
Д-р Цветеслава Гълъбова - психиатър, директор на ДПБ Нови Искър
Първата ми забележка към проекта е свързана с шестмесечния срок, който е заложен за изпълнението на изискванията. Както е добре известно, ДПБ-тата няма да го изпълнят. Значи ли това, че 1200 легла ще бъдат закрити или се прави точно по тази причина. Кой и кога ще осигури нужните ресурси - щатовее, заплати, ОБУЧЕНИЕ на санитари, за да бъдат изпълнени изискванията.
На второ място - прави впечатление, че единствено и само за клиниките от трето ниво на компетентност се преедвиждат сериозни осигурителни мерки за защита на болните и персонала, вкл. охрана. Напомням, че настанените по чл. 89 от Наказателния кодекс, т.е. извършилите тежки престъпления, болни с психози, са само и единствено в държавните психиатрични болници. А последните не е възможно да покрият изискванията за трето ниво на компетентност, т.е. автоматично се лишават от възможността да имат охрана. Буди недоумение факта, че само за трето ниво се предвижда охрана, което е крайно дискриминативно и спрямо пациентите, и спрямо работещите в другите структури от по-ниските нива. Аз лично нямам обяснение за това тежко недоразумение в проекта.
На трето място - "тапицирана стая"?!?! Това е недомислица, не защото няма нужда от такива, а защото няма регламент как е изградена, какви материали се ползват /най-малко клас на негоримост/, размери разположениие и фиксиране на мебелите, вентилация, наблюдение и осигуреност с персонал. Така написано в стандарта не означава нищо. Би следвало авторите на проекта да са изискали от компетентните органи да се разпише преди този проект, стандрат за изграждането на такива структури.
На четвърто място - отново е фиксиран броя сестри и санитари в отделението, а не на брой пациенти. Едно е две сестри и двама санитари на отделение с 10 легла и съвършено различно при отделение с 40 легла. При така разписаните правила уточненията за степента на зависимост от грижи са напълно неприложими.
На пето място - Не е ясно как ще се избегне утвърдилата се практика за селекция на пациенти, "несъвместими" с режима?!?! При какви обстоятелства ще се отказва прием на пациенти. Добре известно е, че единствено и само в ДПБ-тата се приемат социално "неприемливите" - с жилищни проблеми, без близки и други, които на практика довеждат до това в тези лечебни заведения да ЖИВЕЯТ около ТРИСТА души.
На шесто място - половината документ е зает с разпис на "зависимост към психоактивни вещества", а фигурира единствено и само субституция към опиати. В двадесет и първи век сме, в края на първата му четвърт и по наши и световни данни проблемите със зависимостите не се изчерпват с опиатите. Има много други психоактивни вещества, които отдавна изместиха опиатите, има алкохола зависимост, зависимост към психостумиланти - в България всяка година се регистрират между 40 и 50 нови вещества с потенциал за създаване на зависимост, има хазартна и екранна зависимост. Категорично смятам, че зависимостите следва да са обект на отделен стандарт, което ще покаже много по-сериозно отношение към този проблем.
И накрая - надявам се проекта за стандрат да бъде много сериозно обсъден и да се чуят всички мнения и коментари.
Д-р Цветеслава Гълъбова - психиатър, директор на ДПБ Нови Искър
Здравейте!
С тревога прочетох публикувания на Вашия сайт Проект на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“. В него забелязах няколко доста объркващи текста, които бих искал да коментирам.
1. Повечето държавните психиатрични заведения в момента не отговарят нито на изискванията на стария стандарт, нито на новия проект. Кой и как ще осигури за срок от 6 месеца:
- необходимия щат;
- привлекателни заплати;
- необходимия брой качествени специалисти /повечето от които са дефицитни в България/;
- финансиране за изграждане на липсващите звена и структури в обозримо бъдеще?
Не е ясно направени ли са конкретни оценки на нужните ресурси, за да се приведат държавните психиатрични заведения в съответствие с този стандарт. Колко точно ще струва това? Кой и как ще осигури нужните немалко средства?
2. Какво ще се случи със здравните заведения, които след 6 месечния срок не отговарят на стандарта по вина на МЗ заради недофинансиране, недостатъчно щатни бройки, липса са персонал, остаряла неизползваема база? Ако те бъдат закрити, кой и как ще поеме огромния брой тежко боледуващи пациенти с опасно поведение, захвърлени там в момента?
3. Не е ясно как ще се избегне неправомерната селекция на пациенти: разделянето на „желани“ и „несъвместими с режима, нежелани“ пациенти. Какви ще са критериите за прием и съответно отказ от прием на болни в отделенията с различни нива на компетентност?
4. Задължително въведените скали няма как да бъдат попълвани качествено при определени групи пациенти в крайно тежко състояние и това не е отчетено в стандартите: например при кататонен ступор, неграмотни или глухонеми болни, умствена изостаналост, интоксикация с ПАВ, негативизъм и др. В стандарта са заложени изисквания за идеално комуникиращ и съдействащ пациент, достатъчно образован и компетентен, което няма връзка с действителността. Няма описани ясни процедури при обективна невъзможност за изпълнение на част от заложените изисквания /събиране на достоверна информация, възможност за комуникация и др./, това ще доведе до незаслужени санкции на екипите.
5. „4.2.2. Информирано съгласие пациентът може да даде, след като е получил информация от лекаря си за: диагнозата и характера на заболяването…“ Всъщност често се налага пациенти да бъдат хоспитализирани с цел диагностично уточняване. В тези случаи няма как лекарят предварително да знае точната диагноза в приемната на здравното заведение, където се подписва въпросната декларация.
6. Раздел Х. на Проекта – „Зависимости към психоактивни вещества“ е със скандално съдържание: включва единствено и само регламент за субституция при опиатно зависими. Субституцията с опиоидни агонисти или агонист-антагонисти има своето място и би трябвало да бъде регламентирана, но тя няма никаква връзка с лечението на зависими към алкохол, стимуланти, канабиноиди, седативни и сънотворни средства, летливи разтворители, при болни с комбинирана употреба, при огромния брой пациенти с вторични спрямо употребата на ПАВ психиатрични усложнения, както и при неинжекционно употребяващи опиоиди хора. В проекта нищо не е споменато за огромния брой настанени от съда на принудително и задължително лечение в болничните заведения, за непълнолетните с проблемна употреба на ПАВ /които често няма къде да се лекуват/, за специфичните нужди на лишените от свобода зависими по затворите. Напълно са пропуснати нарастващия брой поведенчески /процесни/ зависимости: хазартна, игрова и много други, които се оформят като сериозна заплаха за младото поколение към момента. Правата на последните групи и достъпът им до лечение ще бъдат сериозно засегнати, ако Стандартът бъде приет в този му вид.
7. В държавните политики у нас напълно липсва идеята за изграждане на единна система за обхват на зависими. Тя би трябвало да включва логично свързани етапи: работа на терен с употребяващите, служби за диагностика, оценка и насочване, детоксификация, психосоциална рехабилитация, ресоциализация, работа с близките и превантивни програми.
8. Субституиращото лечение с опиеви агонисти и агонист-антагонисти би следвало да се регламентира подробно в отделна наредба като един отделен сегмент, а не да подменя общите принципи за лечение на всички видове зависимости.
Искрено се надявам преди приемането на Стандарта да бъдат предприети по-широки обсъждания с професионалната общност и текстът да бъде адекватно преработен!
д-р Иван Добринов,
Началник на Шесто мъжко отделение в ДПБ-Раднево
Здравейте!
С тревога прочетох публикувания на Вашия сайт Проект на наредба да утвърждаване на Медицински стандарт „Психиатрия“. В него забелязах няколко доста объркващи текста, които бих искал да коментирам.
1. Повечето държавните психиатрични заведения в момента не отговарят нито на изискванията на стария стандарт, нито на новия проект. Кой и как ще осигури за срок от 6 месеца:
- необходимия щат;
- привлекателни заплати;
- необходимия брой качествени специалисти /повечето от които са дефицитни в България/;
- финансиране за изграждане на липсващите звена и структури в обозримо бъдеще?
Не е ясно направени ли са конкретни оценки на нужните ресурси, за да се приведат държавните психиатрични заведения в съответствие с този стандарт. Колко точно ще струва това? Кой и как ще осигури нужните немалко средства?
2. Какво ще се случи със здравните заведения, които след 6 месечния срок не отговарят на стандарта по вина на МЗ заради недофинансиране, недостатъчно щатни бройки, липса са персонал, остаряла неизползваема база? Ако те бъдат закрити, кой и как ще поеме огромния брой тежко боледуващи пациенти с опасно поведение, захвърлени там в момента?
3. Не е ясно как ще се избегне неправомерната селекция на пациенти: разделянето на „желани“ и „несъвместими с режима, нежелани“ пациенти. Какви ще са критериите за прием и съответно отказ от прием на болни в отделенията с различни нива на компетентност?
4. Задължително въведените скали няма как да бъдат попълвани качествено при определени групи пациенти в крайно тежко състояние и това не е отчетено в стандартите: например при кататонен ступор, неграмотни или глухонеми болни, умствена изостаналост, интоксикация с ПАВ, негативизъм и др. В стандарта са заложени изисквания за идеално комуникиращ и съдействащ пациент, достатъчно образован и компетентен, което няма връзка с действителността. Няма описани ясни процедури при обективна невъзможност за изпълнение на част от заложените изисквания /събиране на достоверна информация, възможност за комуникация и др./, това ще доведе до незаслужени санкции на екипите.
5. „4.2.2. Информирано съгласие пациентът може да даде, след като е получил информация от лекаря си за: диагнозата и характера на заболяването…“ Всъщност често се налага пациенти да бъдат хоспитализирани с цел диагностично уточняване. В тези случаи няма как лекарят предварително да знае точната диагноза в приемната на здравното заведение, където се подписва въпросната декларация.
6. Раздел Х. на Проекта – „Зависимости към психоактивни вещества“ е със скандално съдържание: включва единствено и само регламент за субституция при опиатно зависими. Субституцията с опиоидни агонисти или агонист-антагонисти има своето място и би трябвало да бъде регламентирана, но тя няма никаква връзка с лечението на зависими към алкохол, стимуланти, канабиноиди, седативни и сънотворни средства, летливи разтворители, при болни с комбинирана употреба, при огромния брой пациенти с вторични спрямо употребата на ПАВ психиатрични усложнения, както и при неинжекционно употребяващи опиоиди хора. В проекта нищо не е споменато за огромния брой настанени от съда на принудително и задължително лечение в болничните заведения, за непълнолетните с проблемна употреба на ПАВ /които често няма къде да се лекуват/, за специфичните нужди на лишените от свобода зависими по затворите. Напълно са пропуснати нарастващия брой поведенчески /процесни/ зависимости: хазартна, игрова и много други, които се оформят като сериозна заплаха за младото поколение към момента. Правата на последните групи и достъпът им до лечение ще бъдат сериозно засегнати, ако Стандартът бъде приет в този му вид.
7. В държавните политики у нас напълно липсва идеята за изграждане на единна система за обхват на зависими. Тя би трябвало да включва логично свързани етапи: работа на терен с употребяващите, служби за диагностика, оценка и насочване, детоксификация, психосоциална рехабилитация, ресоциализация, работа с близките и превантивни програми.
8. Субституиращото лечение с опиеви агонисти и агонист-антагонисти би следвало да се регламентира подробно в отделна наредба като един отделен сегмент, а не да подменя общите принципи за лечение на всички видове зависимости.
Искрено се надявам преди приемането на Стандарта да бъдат предприети по-широки обсъждания с професионалната общност и текстът да бъде адекватно преработен!
д-р Иван Добринов,
Началник на Шесто мъжко отделение в ДПБ-Раднево
26.09.2025
27.10.2025
---
Справка или съобщение.
Уважаеми колеги,
Уважаеми колеги,